Deze strategie moet Verstappen de zege bezorgen in Jeddah

Op het supersnelle stratencircuit in Jeddah zal de bandenslijtage
opnieuw een rol van betekenis gaan spelen. Waarschijnlijk niet zo'n
grotere rol als op het zeer ruwe Bahrain International Circuit,
maar Pirelli heeft met de bandenkeuzes voor dit weekend wel wat
extra onzekerheid in het spel gebracht. Ten opzichte van vorig jaar
is er namelijk voor gekozen om zachtere banden mee te nemen, wat
natuurlijk tot gevolg kan hebben dat de banden harder slijten.
Bovendien spelen de hoge temperaturen een rol. In totaal
presenteert Pirelli vier mogelijke strategieën voor de GP van
Saoedi-Arabië, waarvan er drie één pitstop bevatten. Daarbij zijn
er verschillende opties qua banden. In de eerste optie start je op
de mediums en wordt de enige pitstop tussen rondje 16 en 22
gemaakt, om de race vervolgens op de harde band uit te rijden. Je
kunt ook op de harde band starten, om tussen rondje 28 en 34 te
stoppen en die banden in te ruilen voor de mediums. Er is ook de
optie om op het zachte rubber te starten en na een vroege stop,
tussen ronde 10 en 16, te switchen naar de harde banden en zo de
race uit te rijden. Een tweestopper behoort ook tot de
mogelijkheden. Het devies vanuit Pirelli? Starten op de mediums, ga
tussen rondje 10 en 16 naar de harde band en maak tussen ronde 28
en 34 opnieuw een stop en schroef er weer harde banden onder.
Voordeeltje voor Norris Als we dan naar de beschikbare bandensets
kijken per coureur, zien we dat alle strategieën kunnen worden
uitgevoerd door de topcoureurs. Ze hebben namelijk allemaal nog
twee nieuwe setjes harde banden over, net als één setje van de
mediums. Maar als we een blik werpen op de zachte banden, dan is er
één coureur met een voordeel. Dat is de coureur die al vroeg in Q3
in de fout ging, namelijk Lando Norris. De Brit had nog een setje
over van de zachte banden, die hij tijdens zijn tweede run onder de
McLaren had kunnen schroeven, maar zover kwam het niet. Norris kan
daar nu nog gebruik van gaan maken en vanaf P10 letterlijk de
aanval inzetten op de zachte band. Hij heeft als enige coureur nog
een nieuw setje over, met nog twee gebruikte setjes zachte banden
daarbij. De andere topcoureurs, waaronder Max Verstappen, hebben
drie gebruikte setjes van de zachte band over. Wellicht kiest
Norris er wel voor om de zachte banden al tijdens de start te
gebruiken, omdat je dat extra grip geeft. En posities die je bij de
start wint, hoef je later niet meer te pakken. Voor de rest lijkt
het een tactisch steekspel te gaan worden, wie er als eerste de
knuppel in het hoenderhok gooit voor wat betreft de pitstops. En we
kunnen in Jeddah een safety car natuurlijk nooit uitsluiten...

Top Headlines

Oudere Top Headlines