Wedstrijdleiding verklaart straf Verstappen
De start van de Grand Prix van Saoedi-Arabië bleek het
belangrijkste moment. Max Verstappen stak de chicane af in zijn
strijd met Oscar Piastri, waarna de FIA een straf van vijf seconden
uitdeelde aan de wereldkampioen. Verstappen legde het mede door die
straf af tegen Piastri. Maar waarom kreeg hij een straf? De
stewards leggen het uit. "De stewards bekeken de positionering,
videobeelden, timing, telemetrie en onboardbeelden van de auto's",
zo opent de uitleg. "Ze stelden vast dat Piastri met zijn vooras
tenminste naast de spiegel van Verstappen zat voor én op de apex
van bocht 1. Op basis van de richtlijnen van coureurs was het dan
ook Piastri's bocht en had hij recht op ruimte. Verstappen verliet
vervolgens de baan en pakte een blijvend voordeel dat niet werd
teruggegeven." Daar komt de straf uit voort. "Verstappen bleef voor
Piastri en probeerde het voordeel uit te bouwen. Normaal gesproken
is de straf voor het verlaten van de baan en het behalen van een
voordeel 10 seconden. Aangezien dit incident in de eerste bocht en
eerste ronde plaatsvond, wordt dat als verzachtende omstandigheid
gezien. Daarom wordt er een straf van vijf seconden uitgedeeld."
belangrijkste moment. Max Verstappen stak de chicane af in zijn
strijd met Oscar Piastri, waarna de FIA een straf van vijf seconden
uitdeelde aan de wereldkampioen. Verstappen legde het mede door die
straf af tegen Piastri. Maar waarom kreeg hij een straf? De
stewards leggen het uit. "De stewards bekeken de positionering,
videobeelden, timing, telemetrie en onboardbeelden van de auto's",
zo opent de uitleg. "Ze stelden vast dat Piastri met zijn vooras
tenminste naast de spiegel van Verstappen zat voor én op de apex
van bocht 1. Op basis van de richtlijnen van coureurs was het dan
ook Piastri's bocht en had hij recht op ruimte. Verstappen verliet
vervolgens de baan en pakte een blijvend voordeel dat niet werd
teruggegeven." Daar komt de straf uit voort. "Verstappen bleef voor
Piastri en probeerde het voordeel uit te bouwen. Normaal gesproken
is de straf voor het verlaten van de baan en het behalen van een
voordeel 10 seconden. Aangezien dit incident in de eerste bocht en
eerste ronde plaatsvond, wordt dat als verzachtende omstandigheid
gezien. Daarom wordt er een straf van vijf seconden uitgedeeld."