Data tonen aan: Verstappen verrast met snaarstrakke stint

Voor Max Verstappen waren de druiven zuur na de Grand Prix van
Saoedi-Arabië. De wereldkampioen reed een zeer sterke race, maar
moest het met de tweede plaats doen na een straf voor een moment
met Oscar Piastri. Verstappen probeerde de Australiër van zich af
te houden in de eerste bocht, sneed de chicane af en kreeg een
straf van vijf seconden. De overwinning glipte zo uit de handen van
Verstappen, die gefrustreerd achterbleef. Toch waren er heel wat
aanknopingspunten voor Verstappen en Red Bull. De snelheid was meer
dan op orde, iets wat ook duidelijk blijkt in de data. Dat begint
met de eerste stint van Verstappen op de mediums. Hij leidt de race
na de safety car, veroorzaakt door een crash van Yuki Tsunoda en
Pierre Gasly, en weet Piastri van zich af te houden met een reeks
snaarstrakke ronden. Verstappen kreeg het namelijk voor elkaar om
zeventien ronden lang zijn tijden binnen een halve seconde van
elkaar te houden. Hij opent met een 1:33.8, weet te versnellen en
rijdt tot aan de twintigste ronde niet langzamer dan een 1:34.0.
Het is verrassend én knap, zeker omdat Red Bull in Bahrein nog veel
last had van oververhitting van het Pirelli-rubber. Oké,
bandenslijtage was voor bijna niemand een probleem in Jeddah, maar
Red Bull zag er op vrijdag nog heel slecht uit in de longruns. De
knappe ommekeer, gecombineerd met de kracht van Verstappen, leidde
ertoe dat Piastri moeite had om te volgen. Wel reed hij natuurlijk
in vuile lucht, waardoor zijn banden sneller aftakelden. Bekijk
hieronder de eerste stint van Verstappen. De tekst gaat daarna
verder. Rondetijden eerste stint Verstappen in Jeddah (medium)
Sleutel tot succes Vrije lucht bleek uiteindelijk de sleutel tot
succes, want Piastri kon na de pitstops het tempo managen en
stormde stoïcijns naar de overwinning. Op de harde banden bleek
echter ook dat Verstappen meer dan competitief was. Over de gehele
race reed de Nederlander gemiddeld de snelste rondetijden, al was
hij maar 41 duizendsten sneller dan Piastri. De kanttekening is
natuurlijk dat Piastri in de eerste stint dichter achter Verstappen
reed dan andersom. Misschien had de McLaren-coureur wel meer
snelheid over als hij niet in vuile lucht reed tijdens de eerste
stint. Verder was de dramatische snelheid van Mercedes nog zeer
opvallend. George Russell viel snel terug op de harde band en moest
het met de vijfde plaats doen. Waar de naaste concurrenten vol
konden blijven pushen, werd het voor Russell een gevalletje
schadebeperking. Het laat zien hoe moeilijk het is om de
Pirelli-banden te doorgronden, want Mercedes was het enige team dat
over oververhitting klaagde. In Bahrein ging dat juist wel goed
voor de Zilverpijlen... Al met al kunnen Verstappen en Red Bull
veel positieve punten meenemen naar de komende races. Wanneer
bandenslijtage geen hoofdrol vervult, kan Verstappen om de zege
strijden. Dat bleek al in Japan en werd tijdens de Grand Prix van
Saoedi-Arabië nog maar eens bevestigd. Wel heeft Red Bull de taak
om de auto snel te verbeteren, want er komen nog genoeg circuits
aan waar bandenslijtage een stempel gaat drukken op de race. Dan
lijkt McLaren een streepje voor te hebben. Die auto werkt voorlopig
overal. Bekijk hieronder de racepace van de Grand Prix van
Saoedi-Arabië!

Top Headlines

Oudere Top Headlines