Voormalige rechterhand Verstappen laat ander geluid horen over straf

De start van de Grand Prix van Saoedi-Arabië is het onderwerp van
gesprek in de Formule 1. Max Verstappen probeerde Oscar Piastri
voor te blijven, maar stak de chicane af. De stewards besloten
uiteindelijk om een straf van vijf seconden uit te delen, waardoor
Verstappen nipt naast de zege greep en zijn frustraties uitte. De
afgelopen jaren stond Jonathan Wheatley Verstappen altijd bij als
het om zaken bij de stewards ging. Door de invloed van Wheatley
werden straffen nog weleens milder, maar de Brit is inmiddels
vertrokken bij Red Bull. Toch wil Stake F1-teambaas Wheatley wel
wat kwijt over de start als hij ernaar wordt gevraagd. "Oh, ik weet
wat mijn gedachten waren!", vertelt Wheatley tegenover onder meer
RacingNews365. "Ik zou iets anders gedaan hebben, of geadviseerd
hebben om iets anders te doen. Ik wil niet dat iemand commentaar
geeft op wat Stake F1 als team zou doen net zoals ik geen
commentaar wil geven op wat andere mensen doen, maar in ons team
zouden we het anders hebben aangepakt en er zeker een gesprek over
hebben gevoerd om het anders aan te pakken." Wheatley legt uit wat
hij bedoelt. "Het was nu andersom, maar het leek een beetje op
bocht 12 in Texas vorig jaar." Wheatley doelt op het moment tussen
Verstappen en Lando Norris, waarna Norris een straf van vijf
seconden kreeg omdat hij buiten de baan een positie pakte. "Ik denk
dat we daar wel wat van geleerd hebben. Ik heb nog nooit twee
identieke incidenten gezien. Het is zo'n dynamische situatie,
inhalen." Grindbak Volgens Wheatley moet er met veel scenario's
rekening gehouden worden. "Je moet rekening houden met de banden,
of iemand meer snelheid heeft en of iemand DRS heeft en de andere
coureur misschien ook. Het is zo'n dynamische situatie en dan moet
je in al die spelletjes ook nog een rempunt kiezen. Er zijn
situaties geweest waarin ik gesprekken heb gevoerd met coureurs met
wie ik heb samengewerkt en waarin ik heb gezegd: 'je had hem daar
nog 2 centimeter meer kunnen geven en dat zou het leven van de
stewards een stuk makkelijker hebben gemaakt'. De stewards moeten
beslissen of je een autobreedte ruimte hebt gelaten of niet. Ik hou
van dat element van de sport en ik denk dat de FIA en de coureurs
heel hard hebben gewerkt aan de regels die momenteel worden
gehanteerd." De mening van Wheatley? Een grindbak had alles
voorkomen. Hij laat dan ook een ander geluid horen over het moment
van Verstappen en Piastri, omdat hij denkt dat het heel menselijk
is wat Verstappen deed. "Als er een grindbak ligt, hanteert de
coureur een iets andere benadering. Het is gewoon heel menselijk.
Als er een mogelijkheid is om van de baan te gaan en het later op
te lossen... Dat hebben we eerder gezien. Ik wil niet achteraf
praten, maar ik heb nooit naar bocht één (in Jeddah red.) gekeken
en bijvoorbeeld gedacht dat er een grindbak moest komen. Dat
terwijl ik naar bocht 12 in Austin keek en dacht dat er een
oplossing voor moest komen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines