Waarom Verstappen terecht bestraft werd voor het moment met Piastri

Voordat we verder uitweiden over het thema ‘inhalen in de Formule
1’ maken we wel meteen duidelijk dat we in dit artikel niet ingaan
op de vraag of de Formule 1-regels zoals ze op papier staan juist
zijn. Daar kun je immers over van mening verschillen. Wél leggen we
uit wat die regels zijn en daaraan spiegelen we het handelen van
zowel Max Verstappen als Oscar Piastri tijdens de meest recente
Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië. De afgelopen jaren was er
veel te doen over wat wel en niet is toegestaan in een direct
gevecht. Niet zelden was Max Verstappen betrokken bij een moment
dat die discussie opnieuw deed oplaaien. Op meerdere momenten is
met nieuwe, meer gedetailleerde richtlijnen aan de teams
gecommuniceerd wat wel mag en wat niet mag. Daarbij worden twee
soorten inhaalacties vermeld, namelijk inhaalacties binnendoor en
inhaalacties buitenom. We beginnen met de richtlijnen voor
binnendoor inhalen. Die schrijven voor dat de aanvallende coureur
de vooras op het punt van de apex op zijn minst op gelijke hoogte
moet hebben met de spiegels van de verdedigende partij om van de
verdedigende partij ruimte te mogen verwachten. Dat betekent dat
hij er niet volledig voor hoeft te zitten. Echter, het is ook aan
de aanvallende partij om aan de buitenkant voldoende ruimte te
laten voor de verdedigende partij. Inhalen buitenom Dan de
richtlijnen voor het inhalen buitenom, zoals in het geval van
Verstappen vs. Piastri, aangezien Verstappen buitenom probeerde te
counteren, nadat de Australiër op startfinish al zijn neus voorbij
die van Verstappen wist te drukken. De richtlijnen schrijven voor
dat de aanvallende partij bij de apex op zijn minst de vooras op
gelijke hoogte moet hebben met de vooras van de verdedigende partij
om aanspraak te kunnen maken op ruimte bij het uitkomen van de
bocht. Met andere woorden: Verstappen had bij de apex óf op gelijke
hoogte moeten zitten met Piastri, óf hij had er vóór moeten zitten.
Hij zat er echter fractioneel achter en daarmee is volgens de
richtlijnen de kous af. De bocht behoorde vanaf het moment dat
Piastri aankwam bij de apex en hij die belangrijke centimeters voor
lag op Verstappen aan de McLaren-coureur toe. Vanaf dat moment had
Verstappen drie opties.  Hij kon de bocht opgeven en de
achtervolging inzetten om zo zijn overwinningsaspiraties in leven
te houden Hij kon de bocht afsnijden en positie houden met een
zekere straf tot gevolg Hij kon de bocht afsnijden, vervolgens de
plek teruggeven en daarna de achtervolging inzetten Hij koos in dit
geval voor optie 2, waarbij je wel moet bedenken dat alles in een
split second gebeurt. Willens en wetens een positie afstaan aan de
concurrent komt doorgaans niet in het boekje van Verstappen voor en
dat is ook mede wat hem een tot nu toe viervoudig wereldkampioen
heeft gemaakt. Oordeel van de stewards In het officiële document
dat de FIA naar buiten bracht met betrekking tot de straf van
Verstappen, wordt gewezen op paragraaf 33.3 van het sportieve
reglement van de Formule 1. In deze paragraaf staat onder andere
het volgende vermeld. Er staat meer beschreven, maar dit is de
kern. Drivers must make every reasonable effort to use the track at
all times and may not leave the track without a justifiable
reason.  In de ogen van de stewards heeft Verstappen dus niet al
het mogelijke gedaan om op de baan te blijven en het handelen van
Piastri ziet men dan ook niet als een geldige reden om de baan te
verlaten. In de ogen van de stewards had Verstappen scenario 1 van
de eerder drie beschreven scenario’s aan moeten houden, hij had
achter Piastri aan moeten sluiten. Nogmaals: de regels zijn juist
nageleefd door de stewards, maar of de regels mogelijk een
herziening nodig hebben waarmee weer wat meer wordt toe bewogen
naar het ‘let them race’-principe is een andere discussie. Over
discussies gesproken. Max Verstappen was het duidelijk niet eens
met zijn straf, maar liet in alles blijken dat hij van mening was
dat hem groot onrecht was aangedaan. Echter, wat dat onrecht dan
was en hoe hij zelf naar de kwestie keek, wilde hij niet delen . 
Dat kan me mogelijk in de problemen brengen Max Verstappen Normaal
zou je in deze zeggen ‘wordt vervolgd’, maar dat is maar zeer de
vraag. Ja, Red Bull gaf wel aan nog in gesprek te willen met de
FIA, maar de manier waarop men stellig was over de straf deed
Christian Horner niet vermoeden dat er nog iets te halen viel. En
ondertussen lijkt Verstappen zeker zo stellig te zijn over het op
elkaar houden van zijn kaken. Overigens kan je de stewards in dit
geval niet betichten van inconsequent handelen. Toen Lando Norris
vorig jaar in Austin Verstappen buitenom naast de baan inhaalde en
een blijvend voordeel had, kreeg ook hij een tijdstraf van vijf
seconden. Normaal gesproken zijn dat tien seconden, maar de
verzachtende omstandigheid in het geval van Norris was dat ook
Verstappen toen buiten de baan ging. De verzachtende omstandigheid
in Jeddah was dat het de start van de race betrof. En dat was dat,
de GP van Saoedi-Arabië gaat de boeken in als een enerverende race,
maar niet zozeer om de actie op de baan. Het slijpen van de messen
duurt voort, zo ook de rivaliteit tussen McLaren en Red Bull en dat
met nog altijd 19 Grands Prix te gaan. Kom maar op!

Top Headlines

Oudere Top Headlines