Brundle: "Dat heeft Red Bull niet goed beoordeeld"
De start van de Grand Prix van Saoedi-Arabië zou uiteindelijk
beslissend zijn. Polesitter Max Verstappen probeerde Oscar Piastri
van zich af te houden in de eerste bocht, stak de chicane af, kreeg
een straf van vijf seconden en kwam als tweede over de streep.
Voormalig Formule 1-coureur en analist Martin Brundle denkt echter
dat de wereldkampioen had kunnen winnen. "Verstappen zette weer een
nauwelijks te geloven ronde neer om poleposition te stelen", zo
begint Brundle bij Sky Sports aan zijn verhaal. "Misschien werd hij
een beetje geholpen door een tijdige slipstream van Yuki Tsunoda,
de crash van Lando Norris én slim denkwerk van de Red Bull-pitmuur
om hem van brandstof te voorzien voor twee snelle runs na de rode
vlag." "Er zijn maar weinig mensen in en rond de Formule 1 die Max
niet de beste coureur van het moment vinden. Maar Piastri leert
snel bij McLaren en ondanks dat hij 163 racestarts minder heeft dan
Verstappen qua ervaring, heeft hij nu tien procent van zijn
F1-races gewonnen én leidt hij in de WK-stand. Hij zal alleen maar
beter worden." Fout Dan gaat Brundle in op het moment bij de start.
"Piastri startte beter dan Verstappen vanaf de tweede plaats en
kwam bij de eerste bocht gemakkelijk langszij aan de binnenkant. De
gedragsregels waar de stewards mee werken zijn verfijnd. Een
coureur die de bocht 'wint' door er voldoende naast te zitten, is
niet langer verplicht om aan de buitenkant ruimte te laten. Het is
aan de andere coureur om toe te geven en op één lijn te komen. Het
voorkomt dat de coureur aan de buitenkant gewoon de remmen loslaat,
of zelfs gas geeft, wijd gaat en beweert dat hij een streepje voor
had zonder dat er ruimte gelaten werd. De coureur aan de binnenkant
kreeg dan een makkelijke straf, iets wat Max probeerde in Jeddah."
En stiekem kan Brundle dat wel waarderen. "Niemand speelt zo goed
met de regels als Max, maar voor de eerste keer gokte hij en
verloor. Soms kun je incidenten vanuit verschillende hoeken
bekijken, over het scenario discussiëren en aan je eerste indrukken
twijfelen, maar door met relatief weinig stuuruitslag over de
run-off te accelereren, behaalde Max duidelijk een oneerlijk
voordeel. Daar twijfelde ik én vele anderen niet aan." De keuze van
Verstappen was dan ook kostbaar, ziet de Brit. "Hij verloor de race
uiteindelijk op 2,8 seconden. Het is goed mogelijk dat hij
misschien had gewonnen als het team hem had opgedragen om de
positie onmiddellijk terug te geven. Aan de andere kant reed hij
vooraan in vrije lucht, waardoor zijn banden, remmen en motor niet
oververhit raakten en hij de hele eerste stint een sterk tempo kon
rijden. Misschien is het de moeite waard om vijf seconden straf te
accepteren voor dat voordeel... Als er echter een muur of grindbak
aan de buitenkant van bocht één had gestaan, was Max gezwicht en
had hij achter Piastri moeten invoegen." Brundle durft het wel aan
om van een Red Bull-fout te spreken. "Max zou nog lang na de race
woedend blijven, omdat hij vond dat de stewards een fout hadden
gemaakt. Net als Christian Horner, de teambaas, die zijn coureur
steunde. Ik begrijp dat ze hard zijn gemaakt om zo ultracompetitief
te zijn en er eindeloos van overtuigd te zijn dat zij gelijk hebben
en alle anderen ongelijk. Daarom hebben ze zoveel seizoenen
gedomineerd, maar ze beoordeelden dit incident niet goed en
verloren."
beslissend zijn. Polesitter Max Verstappen probeerde Oscar Piastri
van zich af te houden in de eerste bocht, stak de chicane af, kreeg
een straf van vijf seconden en kwam als tweede over de streep.
Voormalig Formule 1-coureur en analist Martin Brundle denkt echter
dat de wereldkampioen had kunnen winnen. "Verstappen zette weer een
nauwelijks te geloven ronde neer om poleposition te stelen", zo
begint Brundle bij Sky Sports aan zijn verhaal. "Misschien werd hij
een beetje geholpen door een tijdige slipstream van Yuki Tsunoda,
de crash van Lando Norris én slim denkwerk van de Red Bull-pitmuur
om hem van brandstof te voorzien voor twee snelle runs na de rode
vlag." "Er zijn maar weinig mensen in en rond de Formule 1 die Max
niet de beste coureur van het moment vinden. Maar Piastri leert
snel bij McLaren en ondanks dat hij 163 racestarts minder heeft dan
Verstappen qua ervaring, heeft hij nu tien procent van zijn
F1-races gewonnen én leidt hij in de WK-stand. Hij zal alleen maar
beter worden." Fout Dan gaat Brundle in op het moment bij de start.
"Piastri startte beter dan Verstappen vanaf de tweede plaats en
kwam bij de eerste bocht gemakkelijk langszij aan de binnenkant. De
gedragsregels waar de stewards mee werken zijn verfijnd. Een
coureur die de bocht 'wint' door er voldoende naast te zitten, is
niet langer verplicht om aan de buitenkant ruimte te laten. Het is
aan de andere coureur om toe te geven en op één lijn te komen. Het
voorkomt dat de coureur aan de buitenkant gewoon de remmen loslaat,
of zelfs gas geeft, wijd gaat en beweert dat hij een streepje voor
had zonder dat er ruimte gelaten werd. De coureur aan de binnenkant
kreeg dan een makkelijke straf, iets wat Max probeerde in Jeddah."
En stiekem kan Brundle dat wel waarderen. "Niemand speelt zo goed
met de regels als Max, maar voor de eerste keer gokte hij en
verloor. Soms kun je incidenten vanuit verschillende hoeken
bekijken, over het scenario discussiëren en aan je eerste indrukken
twijfelen, maar door met relatief weinig stuuruitslag over de
run-off te accelereren, behaalde Max duidelijk een oneerlijk
voordeel. Daar twijfelde ik én vele anderen niet aan." De keuze van
Verstappen was dan ook kostbaar, ziet de Brit. "Hij verloor de race
uiteindelijk op 2,8 seconden. Het is goed mogelijk dat hij
misschien had gewonnen als het team hem had opgedragen om de
positie onmiddellijk terug te geven. Aan de andere kant reed hij
vooraan in vrije lucht, waardoor zijn banden, remmen en motor niet
oververhit raakten en hij de hele eerste stint een sterk tempo kon
rijden. Misschien is het de moeite waard om vijf seconden straf te
accepteren voor dat voordeel... Als er echter een muur of grindbak
aan de buitenkant van bocht één had gestaan, was Max gezwicht en
had hij achter Piastri moeten invoegen." Brundle durft het wel aan
om van een Red Bull-fout te spreken. "Max zou nog lang na de race
woedend blijven, omdat hij vond dat de stewards een fout hadden
gemaakt. Net als Christian Horner, de teambaas, die zijn coureur
steunde. Ik begrijp dat ze hard zijn gemaakt om zo ultracompetitief
te zijn en er eindeloos van overtuigd te zijn dat zij gelijk hebben
en alle anderen ongelijk. Daarom hebben ze zoveel seizoenen
gedomineerd, maar ze beoordeelden dit incident niet goed en
verloren."