Red Bull ontkent verzoek tot aanpassen F1-hoofdpijndossier

Het is een probleem waar Max Verstappen als eerste twee jaar
geleden al melding van maakte. De nieuwe motoren voor 2026 verdelen
het vermogen 50/50 over de verbrandingsmotor en de elektrische
componenten. Toen al bestond de vrees dat de batterijen op de
rechte stukken steeds leeg worden gereden, waardoor men halverwege
de rechte stukken plots met 50% van het maximale vermogen komt te
rijden. De FOM en de FIA gaven aan dat dat resultaten waren uit de
vroege ontwikkelfase van de motor, maar twee jaar laten zijn
dezelfde zorgen er nog steeds. Het maakt dat bij de eerstvolgende
bijeenkomst van de F1 Commissie, aankomende donderdag, het thema op
de agenda staat. Zijn aanpassingen noodzakelijk en hoe is het thema
überhaupt op de agenda gekomen?  Er wordt beweerd dat Red Bull daar
een aandeel in heeft gehad, wat niet ondenkbaar zou zijn, aangezien
het team van Max Verstappen naar verluidt grote problemen heeft met
de ontwikkeling van de elektrische componenten nu men voor het
eerst zelf een motor bouwt. Toto Wolff noemde het agendapunt eerder
al een 'lachertje'. Gaat iedereen dan tijdens de meeting direct
voor eigen parochie preken? "Nee, dat denk ik niet. Maar het lijkt
er wel op dat Mercedes veel vertrouwen in heeft in wat ze hebben
gedaan toewerkend naar volgend jaar. Ik denk dat dit iets iets dat
twee jaar geleden al nadrukkelijker aangekaart had moeten worden,
maar het is niet zo dat wij actief hebben gepusht om het nu alsnog
op de agenda te krijgen", aldus Horner in gesprek met onder andere
RacingNews365. Horner suggereert dat vooral de FIA het thema aan
heeft willen kaarten: "Ze hebben ook hun research gedaan en ze
zullen wanhopig willen voorkomen dat we op de rechte stukken moeten
liften. Dat is namelijk niet goed voor de sport en levert je totaal
gefrustreerde coureurs op. Het is niet iets waar waar voor hebben
gelobbyd of waar we om hebben gevraagd. Maar als het gedaan wordt
in het belang van de sport, moet je dat steunen." Heeft de FIA zich
in een vroeg stadium verkeken op de zaak? Horner sluit het niet
uit: "Het probleem is dat hoe sneller je door de bochten gaat, hoe
meer energie je daarvoor ook (op)gebruikt. En de ontwerpers zullen
altijd auto's op papier zetten die sneller door de bochten gaan dan
de FIA ooit had kunnen vermoeden." Gaat de FIA met een voorstel op
de proppen komen? "Wat ze nu voor willen stellen is een push to
pass -element tijdens de races. Dat klinkt niet onverstandig, maar
idealiter hadden we daar twee jaar geleden al naar gekeken. Er
resteren ons echter nog tien maanden voordat we gaan racen,
waardoor ik dit niet als een enorm probleem zie."

Top Headlines

Oudere Top Headlines