Marko zet Red Bull-denkwijze uiteen: "Daarom gaf Verstappen die plek niet terug"
Max Verstappen veroverde in Jeddah de leiding door de chicane af te
snijden nadat hij aan de buitenkant bij Oscar Piastri geen ruimte
kreeg. Hij gaf de positie niet terug, wat hem op een vijf seconden
penalty kwam te staan. Helmut Marko legt nu in zijn column voor
Speedweek uit waarom Red Bull als team besloot die positie niet
terug te geven. "Over de radio was er eigenlijk heel weinig
discussie over het wel of niet terug moeten geven van die positie.
Onze strategische expert een contact bij de FIA gaven aan dat er
soortgelijke incidenten hadden plaatsgevonden in de Formule 2, maar
die incidenten onbestraft bleven. In die gevallen kregen de
betrokken partijen enkel een formele waarschuwing." "Luke Browning
deed het zelfs twee keer en kwam er mee weg zonder een straf",
vervolgt Marko, die geen kwaad zag in de keuzes die Verstappen in
het moment maakte: "We zagen het als een race-incident, als iets
wat van tijd tot tijd nu eenmaal gebeurt bij een start." "De
beelden gaven eigenlijk ook geen uitsluitsel. Op de eerste
camerabeelden leek het alsof Piasti duidelijk voor lag, terwijl Max
in de daadwerkelijke remzone juist weer voor lag op hem. Daarom
waren we optimistisch dat de kwestie zonder straffen kon worden
afgehandeld en daarom gaven we die positie niet op. Dat was
natuurlijk ook in de wetenschap dat als we achter Piastri zouden
zitten het heel lastig zou worden om die McLaren weer in te halen."
De straf bleek kostbaar, zou beklemtoont Marko nogmaals: "Het heeft
Max de overwinning gekost. We zagen hoe Max in het eerste deel van
de race 2,5 seconden weg kon rijden bij Piastri. Na de pitstop
maakte Verstappen tijd goed op de Australiër, wat aangeeft dat hij
de snelheid had om te winnen. Maar uiteindelijk kon Max gewoon niet
dichtbij genoeg komen (door vuile lucht, red.) om Piastri aan te
vallen."
snijden nadat hij aan de buitenkant bij Oscar Piastri geen ruimte
kreeg. Hij gaf de positie niet terug, wat hem op een vijf seconden
penalty kwam te staan. Helmut Marko legt nu in zijn column voor
Speedweek uit waarom Red Bull als team besloot die positie niet
terug te geven. "Over de radio was er eigenlijk heel weinig
discussie over het wel of niet terug moeten geven van die positie.
Onze strategische expert een contact bij de FIA gaven aan dat er
soortgelijke incidenten hadden plaatsgevonden in de Formule 2, maar
die incidenten onbestraft bleven. In die gevallen kregen de
betrokken partijen enkel een formele waarschuwing." "Luke Browning
deed het zelfs twee keer en kwam er mee weg zonder een straf",
vervolgt Marko, die geen kwaad zag in de keuzes die Verstappen in
het moment maakte: "We zagen het als een race-incident, als iets
wat van tijd tot tijd nu eenmaal gebeurt bij een start." "De
beelden gaven eigenlijk ook geen uitsluitsel. Op de eerste
camerabeelden leek het alsof Piasti duidelijk voor lag, terwijl Max
in de daadwerkelijke remzone juist weer voor lag op hem. Daarom
waren we optimistisch dat de kwestie zonder straffen kon worden
afgehandeld en daarom gaven we die positie niet op. Dat was
natuurlijk ook in de wetenschap dat als we achter Piastri zouden
zitten het heel lastig zou worden om die McLaren weer in te halen."
De straf bleek kostbaar, zou beklemtoont Marko nogmaals: "Het heeft
Max de overwinning gekost. We zagen hoe Max in het eerste deel van
de race 2,5 seconden weg kon rijden bij Piastri. Na de pitstop
maakte Verstappen tijd goed op de Australiër, wat aangeeft dat hij
de snelheid had om te winnen. Maar uiteindelijk kon Max gewoon niet
dichtbij genoeg komen (door vuile lucht, red.) om Piastri aan te
vallen."