Waarom Mercedes verbolgen is over hernieuwde motordiscussie

2026 lijkt nog ver weg te zijn, maar logischerwijs wordt er in de
Formule 1-paddock flink gespeculeerd over het belangrijke jaar in
de Formule 1. De regelgeving gaat in 2026 zowel voor het chassis
als voor de motor op de schop en dat gaat grote gevolgen hebben
voor de rangorde op de grid. Zo wijst men in de paddock naar
Mercedes als de grote favoriet voor 2026, omdat zij op het moment
de beste motor zouden hebben. Dit gerucht valt natuurlijk niet te
bevestigen, maar Mercedes laat wel zien overtuigd te zijn van haar
nieuwe power-unit. Mercedes wil op dit moment namelijk geen
regelwijziging zien voor de motor van 2026, iets waar de overige
motorleveranciers mee akkoord gingen tijdens een meeting in
Bahrein. Toch staat de 2026-power unit wel op het programma in de
F1-meeting van aanstaande donderdag. De teams beslissen weliswaar
niet of er een verandering wordt doorgevoerd, maar dit legt de
discussie over de power unit wel op tafel in het belang van de
sport. Het lijkt er namelijk op dat vooral Red Bull-teambaas
Christian Horner bij enkele motorleveranciers draagvlak heeft
gevonden om opnieuw over de motor voor 2026 te praten. Dat gaat
vooral over de software. Horner lijkt op zoek te zijn naar een
minimale verandering, maar dat kan gevolgen hebben voor de strijd
van 2026. Waar de motor nu ongeveer voor 50 procent op brandstof
werkt en 50 procent elektrisch is, zou Horner graag zien dat de
verhouding naar 60/40 gaat tijdens de race. Dat betekent dat de
motor in de overige sessies (waarschijnlijk buiten de tweede vrije
training om) nog met de verhouding 50/50 werkt, maar dat dat er in
de race anders uitziet. Daar komt nog bij dat de balans weer 50/50
wordt als de coureur binnen een seconde van een andere coureur
uitkomt tijdens de race. Een bespreking van dit voorstel, of in
ieder geval een nieuwe bespreking over de 2026-motor, valt vooral
verkeerd bij Toto Wolff en Mercedes. Hij noemde het een grap,
vooral omdat de motorleveranciers na de meeting in Bahrein aangaven
dat er geen wijziging nodig is. Een kleine twee weken later lijken
de zaken er weer anders voor te staan. Horner wil de wijziging
doorvoeren omdat het beter zou zijn voor de sport. Een argument dat
ook door McLaren-teambaas Andrea Stella werd benoemd na afloop van
de race in Jeddah. Hij liet weten open te staan voor een discussie
over een kleine wijziging van de power unit wanneer het de sport
ten goede komt. Liften Motorleveranciers lijken in simulaties
namelijk nog steeds te zien dat coureurs tijdens races moeten
liften op sommige rechte stukken om de batterij op te laden. Naast
dat het gevaarlijk zou zijn, past het natuurlijk ook niet bij het
beeld dat de koningsklasse van de autosport wil uitstralen. Het
moet gaan om de snelste bolides ter wereld. Daarbij moet gezegd
worden dat Stella zelf geen zeggenschap heeft in deze kwestie,
aangezien McLaren een klantenteam is. Alleen Mercedes, Red Bull
Powertrains, Honda, Audi en Ferrari kunnen stemmen over een
mogelijke wijziging van de regels. Vier van de vijf
motorleveranciers zouden het eens moeten zijn met een voorstel. Na
de meeting in Bahrein leek er nog niet genoeg draagvlak te zijn,
maar daar kwam in Jeddah verandering in. Red Bull, Audi en Ferrari
lijken de deur niet dicht te gooien, in tegenstelling tot Mercedes.
Het is nog onduidelijk waar Honda staat in deze kwestie. Naast dat
Mercedes de zaakjes op orde lijkt te hebben met de motor, zit de
frustratie van Wolff vooral in het feit dat iedereen het in Bahrein
nog eens leek te zijn.  Feit blijft natuurlijk ook dat de
motorleveranciers nog circa 10 maanden hebben om de power unit te
verbeteren. In die tijd zou er nog veel kunnen veranderen. Zo gaf
Max Verstappen in 2023 aan dat het erop lijkt dat men in 2026 op
het rechte stuk van Monza terug zou moeten schakelen, terwijl Red
Bull het op dit moment louter nog over liften heeft. Overduidelijk
twee zaken die niet bij de Formule 1 passen, maar het laat wel zien
dat er vooruitgang is geboekt in de ontwikkeling van de motor. De
vraag is echter of de volgende stap, niet langer liften, ook kan
worden gezet. Het is juist om erover te praten als je vraagtekens
hebt bij de motor, maar het blijft opvallend dat iedereen het eens
leek te zijn na de meeting in Bahrein. Gezien de conclusie van die
meeting zou je niet verwachten dat men op zo'n korte termijn alsnog
weer gaat spreken over een mogelijke verandering. Dat gebeurt
echter wel. De kans is groot dat we de komende weken en maanden nog
veelvuldig quotes voorbij zullen horen komen over de power unit van
2026. Het zal daarbij interessant worden om te zien hoe dit
politieke-spel zich zal ontvouwen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines