CEO F1 geeft duidelijk signaal af over bomvolle kalender
Waren er in 2015 nog 'slechts' 19 Formule 1-races in een jaar, liep
dat aantal al snel op naar 21. Vanaf 2021 hadden we te maken met 22
F1 Grands Prix, maar met de terugkeer van de Grand Prix van China
en die op Imola, die in 2023 niet doorging vanwege de
overstromingen, stonden er in 2024 ineens 24 races op de kalender.
Iets dat vooral de teams zullen voelen, want er moet meer worden
gereisd dan ooit. Aan de baas van de Formule 1, Stefano Domenicali
dan ook de vraag: zullen het altijd 24 Grands Prix blijven of kan
het aantal ook nog toenemen? "Ik bevestig dat het er maximaal 24
zullen blijven", zo vertelt de Italiaan in gesprek met Autosport .
De invulling kan natuurlijk nog wel veranderen, want voor 2026 komt
er al een nieuwe race bij in Madrid. Bovendien is het de vraag of
de race op Imola langer op de kalender blijft staan, want dat
contract loopt eind 2025 af. Daar zei Domenicali eerder deze week
het volgende over tegenover La Gazzetta dello Sport ,. "Het wordt
heel lastig om de situatie met zowel een race in Imola als op Monza
in stand te houden." En dan kan de komst van het elfde F1-team,
Cadillac F1, ook nog voor verschuivingen op de kalender gaan
zorgen. "De komst van zo'n zwaargewicht zal goed zijn voor het
systeem van de sport. Het kan zelfs de weg vrijmaken voor meer
races in de Verenigde Staten", waarmee de deur voor meer dan drie
GP's in de Verenigde Staten ook weer open wordt gezet. En wat is
dan de situatie met een mogelijke race op het Afrikaanse continent?
Staat Afrika in de wacht? "Dat is niet het juiste woord. Voordat we
de stap in die richting zetten, hebben we garanties nodig op drie
fronten. Het eerste betreft investeringen, die de gemeenschap ten
goede komen. Het gaat dan verder dan de aanwezigheid van Formule
1." "Het tweede betreft de infrastructuur. Niet alleen een circuit,
maar ook hotels, wegen en vliegvelden. Het derde aspect betreft de
economische basis die het evenement op de lange termijn kan
ondersteunen. We staan niet op stand-by. We zijn nog bezig om te
bekijken wat er ontbreekt om te zeggen: 'oké, we gaan ervoor'. Maar
daar zijn we nog niet", zo sluit de F1-baas af.
dat aantal al snel op naar 21. Vanaf 2021 hadden we te maken met 22
F1 Grands Prix, maar met de terugkeer van de Grand Prix van China
en die op Imola, die in 2023 niet doorging vanwege de
overstromingen, stonden er in 2024 ineens 24 races op de kalender.
Iets dat vooral de teams zullen voelen, want er moet meer worden
gereisd dan ooit. Aan de baas van de Formule 1, Stefano Domenicali
dan ook de vraag: zullen het altijd 24 Grands Prix blijven of kan
het aantal ook nog toenemen? "Ik bevestig dat het er maximaal 24
zullen blijven", zo vertelt de Italiaan in gesprek met Autosport .
De invulling kan natuurlijk nog wel veranderen, want voor 2026 komt
er al een nieuwe race bij in Madrid. Bovendien is het de vraag of
de race op Imola langer op de kalender blijft staan, want dat
contract loopt eind 2025 af. Daar zei Domenicali eerder deze week
het volgende over tegenover La Gazzetta dello Sport ,. "Het wordt
heel lastig om de situatie met zowel een race in Imola als op Monza
in stand te houden." En dan kan de komst van het elfde F1-team,
Cadillac F1, ook nog voor verschuivingen op de kalender gaan
zorgen. "De komst van zo'n zwaargewicht zal goed zijn voor het
systeem van de sport. Het kan zelfs de weg vrijmaken voor meer
races in de Verenigde Staten", waarmee de deur voor meer dan drie
GP's in de Verenigde Staten ook weer open wordt gezet. En wat is
dan de situatie met een mogelijke race op het Afrikaanse continent?
Staat Afrika in de wacht? "Dat is niet het juiste woord. Voordat we
de stap in die richting zetten, hebben we garanties nodig op drie
fronten. Het eerste betreft investeringen, die de gemeenschap ten
goede komen. Het gaat dan verder dan de aanwezigheid van Formule
1." "Het tweede betreft de infrastructuur. Niet alleen een circuit,
maar ook hotels, wegen en vliegvelden. Het derde aspect betreft de
economische basis die het evenement op de lange termijn kan
ondersteunen. We staan niet op stand-by. We zijn nog bezig om te
bekijken wat er ontbreekt om te zeggen: 'oké, we gaan ervoor'. Maar
daar zijn we nog niet", zo sluit de F1-baas af.