Mercedes viert feest in 2019, of het F1-team nu wint of niet

Succes op de baan is in 2019 echter niet de enige reden voor Mercedes om feest te vieren. Het Duitse merk gaat namelijk een bijzonder jaar tegemoet. Er worden namelijk meerdere jubilea gevierd door Mercedes.
65-jarig jubileum Formule 1
In het Formule 1-seizoen 1954 verschijnt Mercedes voor de allereerste keer aan de start van een wedstrijd in de dan net geïntroduceerde koningsklasse van de autosport. De eerste vier seizoenen laat Das Haus schieten en ook de eerste races van '54 worden overgeslagen. Echter, als Juan Manuel Fangio, Karl Kling, Hans Hermann en Hermann Lang de zilverpijlen mogen debuteren gaat het dak eraf. Mercedes blijkt ongekend dominant en wint vier van de zes races waaraan het deelneemt.
Tussen 1956 en 2009 is Mercedes niet als fabrikant van auto's aanwezig in de Formule 1, het opereert slechts als motorleverancier. Nadat het Duitse merk in 2010 terugkeert volgen de successen elkaar in rap tempo op. Mercedes wint de rijders- én constructeurstitels van 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018. 85-jarig jubileum van de Silberpfeile
Het is 1934 als Mercedes voor de allereerste keer haar befaamde Silberpfeile, de zilverpijl, een circuit opstuurt. Tijdens de Eifelrennen debuteert de Mercedes-Benz W25, een voor die tijd ongelooflijk innovatieve wagen, blijkt direct sterk voor de dag te kunnen komen. Manfred von Brauchtisch wint de wedstrijd namelijk.
Voor die tijd haast ondenkbaar: het motorblok van de W25 levert liefst 354 paardenkrachten, de cilinderinhoud (acht in lijn) is 3,4 liter en het geheel wordt gekieteld door een compressor. Grote, vooroorlogse helden als Rudolf Carracciola en Luigi Fagioli boeken meerdere zeges met de wagen. 125-jarig jubileum van gemotoriseerde sport
Tegen het einde van de negentiende eeuw worden de eerste wagens geproduceerd en het duurt niet lang alvorens men beseft dat je met twee wagens of meer, een wedstrijd kan organiseren. De krant Le Petit Journal schrijft op 22 juli 1894 een wedstrijd uit waaraan 21 vehikels verschijnen. Het doel: zo snel mogelijk van A (Parijs) naar B (Rouen) rijden, een rit van ongeveer 140 kilometer.
Negen van de 21 wagens worden voortgestuwd door een krachtbron van Gottlieb Daimler, de man wiens bedrijf na zijn dood de handen ineen slaat met Karl Benz - de latere oprichter van Mercedes-Benz.

Top Headlines

Oudere Top Headlines