Rechterhand Norris wijst 'moeilijkste' uitdaging aan: "Daar niet in getraind"
Een van de meest bekende stemmen uit de hedendaagse Formule 1,
zonder dat je hem waarschijnlijk echt kent, is ongetwijfeld die van
Will Joseph, de race-engineer van Lando Norris. Joseph is de
rechterhand van Norris in zijn jacht op zijn eerste wereldtitel,
net zo goed dat Gianpiero Lambiase dat is voor Max Verstappen. De
Brit werkt al bijna twintig jaar bij McLaren, waar hij zich
opwerkte tot performance-engineer, voordat hij de race-engineer van
Fernando Alonso werd in de tweede periode van de Spanjaard bij het
team uit Woking. Die rol vervulde hij van 2015 tot en met 2018 bij
Alonso en hij is sinds 2019 de race-engineer van Norris. Ondanks
zijn eigen ervaring gedurende zijn jaren bij McLaren, voordat hij
met Alonso in zee ging, weet Joseph dat hij van de 43-jarige heeft
geleerd. Dat kwam hem goed van pas voordat hij met Norris ging
werken. "Fernando was mijn eerste coureur als race-engineer", zo
vertelt Joseph tegen RacingNews365 . "Fernando was al
wereldkampioen. Hij was al een fantastische coureur. Voor mij was
het heel goed dat ik als beginnende race-engineer iemand had met
zoveel ervaring. Ik kon meer van hem profiteren dan andersom.
Vervolgens kon ik de kennis en het inzicht meenemen naar Lando, die
een rookie was en dingen heel anders nodig had. Zoals ik al zei:
met iemand met die ervaring (van Alonso, red.) kon ik mezelf
ontwikkelen ter voorbereiding op een andere coureur, die andere
eisen stelt." "Met Lando had ik de leiding in handen, terwijl het
voorheen andersom was. Dat is heel anders. Coureurs veranderen
gedurende hun carrière. Van Lando als rookie tot Lando nu, dat is
een heel andere interactie. Er zijn een aantal basisprincipes die
hetzelfde zijn gebleven, maar we hebben ons in die periode moeten
ontwikkelen en ontwikkelen." Het 'moeilijkste' met Norris De enige
moeilijkheid voor Joseph is om ervoor zorgen dat hij een emotionele
band heeft met Norris, gezien de aard van hun relatie. Norris moet
vertrouwen op elk stukje informatie dat hij van Joseph krijgt
tijdens een raceweekend en vooral tijdens een Grand Prix, en daar
vervolgens naar handelen. Joseph geeft echter toe dat het niet
eenvoudig is om die connectie te vinden, met een diploma in de
lucht- en ruimtevaarttechniek op zak. "Ik ben een getrainde
engineer", aldus Joseph. "Ik ben goed in kronkelende lijntjes, net
als in wiskunde. Een van de belangrijkste taken van een
race-engineer is om emotioneel verbonden te zijn met de coureur.
Dat is iets waar we niet per se goed in zijn of in getraind zijn.
Dat is het moeilijkst. In dat geval wil en moet elke coureur anders
worden behandeld. Hoe je met de ene coureur omgaat, is heel anders
dan met de andere. Dat is denk ik het belangrijkste bij
verschillende coureurs." "Coureurs hebben verschillende voorkeuren
wat betreft de manier waarop ze de auto afstellen en de balans. Om
te leren hoe je het maximale uit elke coureur kunt halen, is denk
ik waar wij veel voordeel uit kunnen halen. Maar dat is ook het
gedeelte waar wij als engineers het meest ongetraind voor zijn."
zonder dat je hem waarschijnlijk echt kent, is ongetwijfeld die van
Will Joseph, de race-engineer van Lando Norris. Joseph is de
rechterhand van Norris in zijn jacht op zijn eerste wereldtitel,
net zo goed dat Gianpiero Lambiase dat is voor Max Verstappen. De
Brit werkt al bijna twintig jaar bij McLaren, waar hij zich
opwerkte tot performance-engineer, voordat hij de race-engineer van
Fernando Alonso werd in de tweede periode van de Spanjaard bij het
team uit Woking. Die rol vervulde hij van 2015 tot en met 2018 bij
Alonso en hij is sinds 2019 de race-engineer van Norris. Ondanks
zijn eigen ervaring gedurende zijn jaren bij McLaren, voordat hij
met Alonso in zee ging, weet Joseph dat hij van de 43-jarige heeft
geleerd. Dat kwam hem goed van pas voordat hij met Norris ging
werken. "Fernando was mijn eerste coureur als race-engineer", zo
vertelt Joseph tegen RacingNews365 . "Fernando was al
wereldkampioen. Hij was al een fantastische coureur. Voor mij was
het heel goed dat ik als beginnende race-engineer iemand had met
zoveel ervaring. Ik kon meer van hem profiteren dan andersom.
Vervolgens kon ik de kennis en het inzicht meenemen naar Lando, die
een rookie was en dingen heel anders nodig had. Zoals ik al zei:
met iemand met die ervaring (van Alonso, red.) kon ik mezelf
ontwikkelen ter voorbereiding op een andere coureur, die andere
eisen stelt." "Met Lando had ik de leiding in handen, terwijl het
voorheen andersom was. Dat is heel anders. Coureurs veranderen
gedurende hun carrière. Van Lando als rookie tot Lando nu, dat is
een heel andere interactie. Er zijn een aantal basisprincipes die
hetzelfde zijn gebleven, maar we hebben ons in die periode moeten
ontwikkelen en ontwikkelen." Het 'moeilijkste' met Norris De enige
moeilijkheid voor Joseph is om ervoor zorgen dat hij een emotionele
band heeft met Norris, gezien de aard van hun relatie. Norris moet
vertrouwen op elk stukje informatie dat hij van Joseph krijgt
tijdens een raceweekend en vooral tijdens een Grand Prix, en daar
vervolgens naar handelen. Joseph geeft echter toe dat het niet
eenvoudig is om die connectie te vinden, met een diploma in de
lucht- en ruimtevaarttechniek op zak. "Ik ben een getrainde
engineer", aldus Joseph. "Ik ben goed in kronkelende lijntjes, net
als in wiskunde. Een van de belangrijkste taken van een
race-engineer is om emotioneel verbonden te zijn met de coureur.
Dat is iets waar we niet per se goed in zijn of in getraind zijn.
Dat is het moeilijkst. In dat geval wil en moet elke coureur anders
worden behandeld. Hoe je met de ene coureur omgaat, is heel anders
dan met de andere. Dat is denk ik het belangrijkste bij
verschillende coureurs." "Coureurs hebben verschillende voorkeuren
wat betreft de manier waarop ze de auto afstellen en de balans. Om
te leren hoe je het maximale uit elke coureur kunt halen, is denk
ik waar wij veel voordeel uit kunnen halen. Maar dat is ook het
gedeelte waar wij als engineers het meest ongetraind voor zijn."