Marko haalt zijn gelijk over Tsunoda: "Vóór hem gebeurde dat nooit"
Yuki Tsunoda moest er ruim vier jaar op wachten, maar kreeg na de
eerste twee races in 2025 eindelijk de kans bij Red Bull Racing. De
Japanner nam de plaats in van Liam Lawson, die erg teleurstelde in
de eerste races van het jaar. Tsunoda doet het een stuk beter. Oké,
hij scoorde slechts twee punten, maar lijkt dichter in de buurt van
Max Verstappen te zitten. Hij wist de Red Bull RB21 bijvoorbeeld
twee keer naar Q3 te rijden, terwijl Lawson niet een keer uit Q1
kwam. Hoe kijkt adviseur Helmut Marko eigenlijk aan tegen de
prestaties van Tsunoda? "Een tussentijdse beoordeling van Yuki
Tsunoda in de tweede auto na zijn eerste drie weekenden bij Red
Bull Racing: zijn snelheid is goed, net als zijn aanpak. Als het
serieus wordt in de kwalificatie, verliest hij tijd op Max. De
normale marge is echter twee of drie tienden. Tsunoda gaat zijn
eigen weg", aldus Marko in zijn column bij Speedweek . Dan gaat de
Oostenrijker in op de race van Tsunoda in Jeddah, die van korte
duur was. "Een crash zoals die met Pierre Gasly in de eerste ronde
van de GP van Saoedi-Arabië, dat kan gebeuren. Volgens onze
berekeningen had hij zesde kunnen worden. Dat is een enorme stap
voorwaarts, want vóór hem kwam onze tweede auto zelden in de buurt
van de top tien", zo sluit Marko af.
eerste twee races in 2025 eindelijk de kans bij Red Bull Racing. De
Japanner nam de plaats in van Liam Lawson, die erg teleurstelde in
de eerste races van het jaar. Tsunoda doet het een stuk beter. Oké,
hij scoorde slechts twee punten, maar lijkt dichter in de buurt van
Max Verstappen te zitten. Hij wist de Red Bull RB21 bijvoorbeeld
twee keer naar Q3 te rijden, terwijl Lawson niet een keer uit Q1
kwam. Hoe kijkt adviseur Helmut Marko eigenlijk aan tegen de
prestaties van Tsunoda? "Een tussentijdse beoordeling van Yuki
Tsunoda in de tweede auto na zijn eerste drie weekenden bij Red
Bull Racing: zijn snelheid is goed, net als zijn aanpak. Als het
serieus wordt in de kwalificatie, verliest hij tijd op Max. De
normale marge is echter twee of drie tienden. Tsunoda gaat zijn
eigen weg", aldus Marko in zijn column bij Speedweek . Dan gaat de
Oostenrijker in op de race van Tsunoda in Jeddah, die van korte
duur was. "Een crash zoals die met Pierre Gasly in de eerste ronde
van de GP van Saoedi-Arabië, dat kan gebeuren. Volgens onze
berekeningen had hij zesde kunnen worden. Dat is een enorme stap
voorwaarts, want vóór hem kwam onze tweede auto zelden in de buurt
van de top tien", zo sluit Marko af.