Norris toont zelf aan (nog) geen kampioenskandidaat te zijn
De verwachtingen rond McLaren en zeker ook rond Lando Norris waren
hooggespannen voor de start van het Formule 1-seizoen van 2025. De
Brit won de laatste Grand Prix van 2024 met overmacht en door zijn
overwinning wist het team uit Woking voor het eerst sinds 1998 weer
de constructeurstitel te pakken. Norris leek aan te tonen dat hij
klaar was om serieus voor de wereldtitel te kunnen strijden. Want
vorig jaar maakte hij het Max Verstappen wel lastig, maar ook niet
zo moeilijk dat er een echte strijd ontstond. Met zijn overtuigende
zege in Australië leek hij dat ook voort te kunnen zetten in 2025,
maar eigenlijk is het vanaf dat moment gelijk bergafwaarts gegaan
bij de Brit. Hij ging al in de fout tijdens de kwalificatie voor de
sprintrace in China en moest daardoor vanaf P6 starten. In de
eerste ronde ging Norris vervolgens opnieuw in de fout door iets
buiten de baan te gaan. Daar verloor hij belangrijke posities, om
uiteindelijk slechts één puntje te pakken in de sprintrace. In de
race zelf moest de vijfvoudig Grand Prix-winnaar zijn meerdere
erkennen in Piastri. De Australiër werkte simpelweg een betere
kwalificatie en race af, waardoor Piastri belangrijke punten terug
wist te pakken. Norris moest ook zijn hoofd buigen voor Max
Verstappen in Japan, die met een magistrale ronde poleposition wist
te pakken op Suzuka. Of liet de McLaren-coureur daar toch wat
liggen? Feit is dat de Brit geen echte inhaalactie kon plaatsen op
Verstappen en dat Piastri op P3 sneller leek te zijn. Echte ellende
Maar de echte ellende voor Norris volgde daarna pas, in de laatste
twee races van deze triple header. Hij gaf, zoals wel vaker in de
openingsfase van dit jaar, niet thuis in de kwalificatie in Bahrein
en moest maar liefst vier tienden toegeven op zijn eigen
teamgenoot. Net als in de sprintrace in China moest hij ook nu
vanaf P6 komen, al was hij na de kwalificatie al volledig
verslagen. "Ik weet niet hoe ik het aan moet pakken, ik kom er
gewoon niet uit. Elke keer dat ik iets probeer werkt het voor één
sessie en dan is het de volgende keer weer niet goed, omdat de wind
net even anders is. Ik kan gewoon niet één worden met de auto. En
als dat niet lukt, ben ik gewoon niet snel genoeg, terwijl de auto
met afstand de beste is. Maar het is overduidelijk dat ik op dit
moment niet helemaal klik met de auto", zo vertelde de
McLaren-coureur toentertijd. In de race wist de Brit nog wel op te
klimmen naar het podium, maar ook dat ging niet zonder slag of
stoot. De valse start leverde hem een tijdstraf van vijf seconden
op, waardoor hij gelijk weer in de achtervolging kon. Bovendien had
hij de nodige rondjes nodig om aan Charles Leclerc voorbij te
komen, die op dat moment op P3 lag. Daar ging hij echter ook in de
fout, waarbij het te laat aanremmen voor bocht 1 het meest
schrijnend was. Het was net de tijd die hij tekort kwam om voorbij
te gaan aan George Russell voor de tweede positie. En zo liep
Norris ook weer dure punten mis. Norris laat zich piepelen Tijdens
de kwalificatie in Jeddah zagen we Norris de eerste écht grote fout
maken. Naar eigen zeggen nam hij 'stomme risico's', waarna hij zijn
McLaren eigenhandig in de muur plantte. Einde kwalificatie en een
inhaalrace vanaf P10 was het uiteindelijke gevolg voor de Brit. "Ik
heb mezelf en het team echt in de steek gelaten", zo was de even
harde als pijnlijke conclusie. De vierde plaats was het resultaat
in de race, maar ook in de supersnelle straten van Jeddah liet hij
zich niet altijd van zijn meest pientere kant zien. Lewis Hamilton
paste een welbekend trucje toe: hij liet Norris voorbij gaan op het
lange rechte stuk voor de laatste bocht, om hem vervolgens weer
voorbij te gaan op het rechte stuk bij start/finish. De
McLaren-coureur liet zich twee keer piepelen door Hamilton, waarna
hij de derde keer wel in de gaten had hoe hij het aan moest pakken.
Ook hier kunnen het de rondjes zijn geweest die de Brit tekort kwam
om Leclerc serieus uit te dagen voor de derde plaats. Élk puntje
telt in het kampioenschap. De leiding is hij nu in ieder geval
kwijt aan zijn teamgenoot Piastri, die met uitzondering van die
negende positie in Australië wel het maximale uit de auto kan
halen. Bovendien staat Norris nog maar twee punten voor op
Verstappen. Zelfkritiek Daarnaast lijkt de Brit zich ook te veel
met andere zaken bezig te houden. De ene uitspraak volgt de andere
op, waar ook niet echt consistentie in zit. Zijn zelfkritische
houding is te prijzen en hij laat daarmee een ander geluid horen,
maar het kan toch haast niet zo zijn dat dat positief uitpakt. Voor
Norris is het vooral zaak om zich te concentreren op het racen: het
blijkt ook wel dat hij daar alle energie voor nodig heeft, want het
aantal fouten dit jaar is al bijna niet meer op twee handen te
tellen. Dat de zelfkritische houding van de vijfvoudig GP-winnaar
gevolgen heeft, blijkt wel uit de volgende uitspraken. "Het is een
balanceeract. Ik probeer daar nog steeds in te verbeteren. Deze
week (voor de GP van Saoedi-Arabië, red.) blijf ik mezelf
herinneren aan de positieve dingen. Ik moet eraan blijven denken
dat ik nog steeds aan de leiding ga in het kampioenschap, dat ik de
eerste race won, dat ik elke race op het podium stond, dat soort
dingen. Daar moeten andere mensen me nu nog aan herinneren, in
plaats van dat ik dat uit mezelf doe. Die houding moet ik
waarschijnlijk nog wel wat verbeteren." Waar Norris zich misschien
nog wel meer zorgen over moet maken, is het feit dat Piastri op dit
moment zelf verder lijkt te zijn. De Brit, die sinds 2019 al actief
is in de Formule 1, is zijn zevende seizoen in gegaan. Dan mag je
toch verwachten dat je alles op een rijtje hebt en dat je serieus
de strijd kan aangaan, in de beste auto op de grid. Toch lijkt dat
niet zo te zijn. Piastri is op het oog verder dan Norris en is op
dit moment de titelfavoriet. En dat is een pijnlijke constatering
voor de 25-jarige Brit...
hooggespannen voor de start van het Formule 1-seizoen van 2025. De
Brit won de laatste Grand Prix van 2024 met overmacht en door zijn
overwinning wist het team uit Woking voor het eerst sinds 1998 weer
de constructeurstitel te pakken. Norris leek aan te tonen dat hij
klaar was om serieus voor de wereldtitel te kunnen strijden. Want
vorig jaar maakte hij het Max Verstappen wel lastig, maar ook niet
zo moeilijk dat er een echte strijd ontstond. Met zijn overtuigende
zege in Australië leek hij dat ook voort te kunnen zetten in 2025,
maar eigenlijk is het vanaf dat moment gelijk bergafwaarts gegaan
bij de Brit. Hij ging al in de fout tijdens de kwalificatie voor de
sprintrace in China en moest daardoor vanaf P6 starten. In de
eerste ronde ging Norris vervolgens opnieuw in de fout door iets
buiten de baan te gaan. Daar verloor hij belangrijke posities, om
uiteindelijk slechts één puntje te pakken in de sprintrace. In de
race zelf moest de vijfvoudig Grand Prix-winnaar zijn meerdere
erkennen in Piastri. De Australiër werkte simpelweg een betere
kwalificatie en race af, waardoor Piastri belangrijke punten terug
wist te pakken. Norris moest ook zijn hoofd buigen voor Max
Verstappen in Japan, die met een magistrale ronde poleposition wist
te pakken op Suzuka. Of liet de McLaren-coureur daar toch wat
liggen? Feit is dat de Brit geen echte inhaalactie kon plaatsen op
Verstappen en dat Piastri op P3 sneller leek te zijn. Echte ellende
Maar de echte ellende voor Norris volgde daarna pas, in de laatste
twee races van deze triple header. Hij gaf, zoals wel vaker in de
openingsfase van dit jaar, niet thuis in de kwalificatie in Bahrein
en moest maar liefst vier tienden toegeven op zijn eigen
teamgenoot. Net als in de sprintrace in China moest hij ook nu
vanaf P6 komen, al was hij na de kwalificatie al volledig
verslagen. "Ik weet niet hoe ik het aan moet pakken, ik kom er
gewoon niet uit. Elke keer dat ik iets probeer werkt het voor één
sessie en dan is het de volgende keer weer niet goed, omdat de wind
net even anders is. Ik kan gewoon niet één worden met de auto. En
als dat niet lukt, ben ik gewoon niet snel genoeg, terwijl de auto
met afstand de beste is. Maar het is overduidelijk dat ik op dit
moment niet helemaal klik met de auto", zo vertelde de
McLaren-coureur toentertijd. In de race wist de Brit nog wel op te
klimmen naar het podium, maar ook dat ging niet zonder slag of
stoot. De valse start leverde hem een tijdstraf van vijf seconden
op, waardoor hij gelijk weer in de achtervolging kon. Bovendien had
hij de nodige rondjes nodig om aan Charles Leclerc voorbij te
komen, die op dat moment op P3 lag. Daar ging hij echter ook in de
fout, waarbij het te laat aanremmen voor bocht 1 het meest
schrijnend was. Het was net de tijd die hij tekort kwam om voorbij
te gaan aan George Russell voor de tweede positie. En zo liep
Norris ook weer dure punten mis. Norris laat zich piepelen Tijdens
de kwalificatie in Jeddah zagen we Norris de eerste écht grote fout
maken. Naar eigen zeggen nam hij 'stomme risico's', waarna hij zijn
McLaren eigenhandig in de muur plantte. Einde kwalificatie en een
inhaalrace vanaf P10 was het uiteindelijke gevolg voor de Brit. "Ik
heb mezelf en het team echt in de steek gelaten", zo was de even
harde als pijnlijke conclusie. De vierde plaats was het resultaat
in de race, maar ook in de supersnelle straten van Jeddah liet hij
zich niet altijd van zijn meest pientere kant zien. Lewis Hamilton
paste een welbekend trucje toe: hij liet Norris voorbij gaan op het
lange rechte stuk voor de laatste bocht, om hem vervolgens weer
voorbij te gaan op het rechte stuk bij start/finish. De
McLaren-coureur liet zich twee keer piepelen door Hamilton, waarna
hij de derde keer wel in de gaten had hoe hij het aan moest pakken.
Ook hier kunnen het de rondjes zijn geweest die de Brit tekort kwam
om Leclerc serieus uit te dagen voor de derde plaats. Élk puntje
telt in het kampioenschap. De leiding is hij nu in ieder geval
kwijt aan zijn teamgenoot Piastri, die met uitzondering van die
negende positie in Australië wel het maximale uit de auto kan
halen. Bovendien staat Norris nog maar twee punten voor op
Verstappen. Zelfkritiek Daarnaast lijkt de Brit zich ook te veel
met andere zaken bezig te houden. De ene uitspraak volgt de andere
op, waar ook niet echt consistentie in zit. Zijn zelfkritische
houding is te prijzen en hij laat daarmee een ander geluid horen,
maar het kan toch haast niet zo zijn dat dat positief uitpakt. Voor
Norris is het vooral zaak om zich te concentreren op het racen: het
blijkt ook wel dat hij daar alle energie voor nodig heeft, want het
aantal fouten dit jaar is al bijna niet meer op twee handen te
tellen. Dat de zelfkritische houding van de vijfvoudig GP-winnaar
gevolgen heeft, blijkt wel uit de volgende uitspraken. "Het is een
balanceeract. Ik probeer daar nog steeds in te verbeteren. Deze
week (voor de GP van Saoedi-Arabië, red.) blijf ik mezelf
herinneren aan de positieve dingen. Ik moet eraan blijven denken
dat ik nog steeds aan de leiding ga in het kampioenschap, dat ik de
eerste race won, dat ik elke race op het podium stond, dat soort
dingen. Daar moeten andere mensen me nu nog aan herinneren, in
plaats van dat ik dat uit mezelf doe. Die houding moet ik
waarschijnlijk nog wel wat verbeteren." Waar Norris zich misschien
nog wel meer zorgen over moet maken, is het feit dat Piastri op dit
moment zelf verder lijkt te zijn. De Brit, die sinds 2019 al actief
is in de Formule 1, is zijn zevende seizoen in gegaan. Dan mag je
toch verwachten dat je alles op een rijtje hebt en dat je serieus
de strijd kan aangaan, in de beste auto op de grid. Toch lijkt dat
niet zo te zijn. Piastri is op het oog verder dan Norris en is op
dit moment de titelfavoriet. En dat is een pijnlijke constatering
voor de 25-jarige Brit...