Hoe Red Bulls kracht een zwakte werd

Red Bull heeft de nodige mensen zien vertrekken in het afgelopen
anderhalf jaar. Vooral in het team in de pitlane zijn een paar
vaste krachten verdwenen. Sportief directeur Jonathan Wheatley, die
de leiding had over onder andere de pitstops, ging naar Stake F1 om
daar de teambaas te worden. Calum Nicholas, die al ruim een
decennium bij Red Bull werkte, is niet meer in de pitstraat te
winnen. Bovendien moesten de tweelingbroers Matt en Jon Caller, die
normaal gesproken de hoofd engineers van de twee Red Bull-auto's
zijn, de Grand Prix van Japan missen vanwege een
familieaangelegenheid. Eerder schreef RacingNews365 al over hoe
Ferrari dit jaar met kop en schouders boven iedereen uitsteekt als
het op pitstops aankomt. Dat is juist het vlak waar Red Bull
vroeger altijd ijzersterk in was. DHL houdt ieder jaar een apart
kampioenschap bij voor de snelste pitstops, waarbij na elke race
punten worden uitgedeeld. Red Bull heeft dat kampioenschap zeven
jaar op rij gewonnen, maar na de eerste vijf races van dit jaar
staat het team ver achter op de concurrentie. Op het moment van
schrijven gaat Ferrari aan de leiding van het kampioenschap met 182
punten. Daarachter zitten Mercedes, McLaren, Racing Bulls en Stake
F1, en pas op de zesde plaats treffen we Red Bull aan, met in
totaal 35 punten. Ook bij de gemiddelde pitstoptijd doet Red Bull
het beduidend minder goed dan de rest: ook daar staat Red Bull op
de zesde plaats, met een gemiddelde pitstop die een halve seconde
langzamer is dan die van Ferrari. De individuele GP's Maar hoe
staat het er in de vijf races zelf voor? In elke individuele Grand
Prix heeft Red Bull duidelijk tijd laten liggen tijdens de
pitstops. Dat begon al meteen in de eerste race van het jaar. In
Australië zette Ferrari de snelste pitstop neer, met een tijd van
2.32. De andere Ferrari stond die race op de tweede plaats. Red
Bull moest zich tevreden stellen met de zevende en achtste plaats,
met tijden van 2.56 en 2.58. Hoewel dat in absolute getallen dus
maar een verschil is van 0.24 seconden, is het vooral tekenend dat
er nog zoveel anderen tussen de snelste stop van Red Bull en de
snelste van de hele race zitten. De Grand Prix van China was de
beste prestatie van Red Bull wat betreft de pitstops. Ferrari
spande opnieuw de kroon met een tijd van 2.05, maar Red Bull stond
dit keer op de derde plaats met 2.15. Alleen de Racing Bulls van
Yuki Tsunoda zat er nog tussen. De andere Red Bull zat ook weer in
de top tien. Bij de volgende race, in Japan, was het echter
beduidend minder. De Caller-tweeling ontbrak die race en teambaas
Christian Horner gaf zelf ook toe dat als zij er wel waren geweest,
de stop waarschijnlijk beter was gegaan. De snelste stop van Red
Bull die race was slechts 2.90, terwijl Ferrari opnieuw de snelste
was met 2.18. De tijd van Red Bull was zo langzaam dat het team
niet eens in de top tien stond. De andere stop was zelfs nog
slechter: 3.3 seconden. In Bahrein had Red Bull te maken met een
probleem in de elektronica in de pitlane, waardoor de eerste ronde
pitstops boven de 4 seconden zat. Desondanks was een tweede pitstop
van Tsunoda nog goed voor een plek in de top tien, al was het wel
op het randje: de stop van 2.44 was goed voor P9, en vier tienden
langzamer dan Ferrari. De meest recente race, die in Saoedi-Arabië,
geeft in dit geval geen representatief beeld. Tsunoda crashte in de
openingsronde en maakte geen enkele pitstop, en Max Verstappen
maakte slechts één stop die vertraagd werd door een tijdstraf van
vijf seconden. Denk die vijf seconden weg en dan blijft er een stop
van meer dan drie seconden over, maar pitstops met een tijdstraf
zijn eigenlijk per definitie langzamer. Bekijk hieronder een
overzicht van de beste pitstops van Red Bull per race in
vergelijking met de snelste pitstop in elke Grand Prix. Beste
pitstops Red Bull Racing in 2025

Top Headlines

Oudere Top Headlines