Bondgenoot Norris verwerpt vergelijking met 'getrouwde' Verstappen
De band tussen een coureur en zijn race-engineer is van groot
belang. Daarbij is de rijder natuurlijk degene die alles achter het
stuur regelt, terwijl de race-engineer de schakel vormt tussen de
coureur en het team tijdens de uiterst belangrijke sessies op de
baan. Misschien wel het bekendste voorbeeld van coureur en
race-engineer zijn Max Verstappen en Gianpiero Lambiase. Ze hebben
in de afgelopen jaren een zeer succesvolle samenwerking opgebouwd
en wonnen vier jaar op rij de wereldtitel. Het is echter bekend dat
ze soms ruzie maken over de radio, waarbij Red Bull-teambaas
Christian Horner het tweetal eerder al omschreef als een 'oud
getrouwd stel'. Maar hoe zit dat eigenlijk tussen Lando Norris en
zijn race-engineer Will Joseph? In een exclusief interview met
RacingNews365 ontkent Joseph dat er een soortgelijke relatie
bestaat met Norris, omdat het duo volgens hem begrijpt dat ze
elkaar niet in twijfel hoeven te trekken in het openbaar. "Ik zou
ons niet omschrijven als een getrouwd stel, denk ik. Zo ver zijn we
nog niet. Het is niet zo dat we niet zo ver zijn in onze relatie,
maar onze relatie is op een subtiele manier anders. Op de radio
maken we niet per se ruzie, dat proberen we privé te houden. Ik zeg
vaak iets waar hij niet blij mee is, maar we hoeven dat gesprek
niet publiekelijk te voeren. We kunnen hier terugkomen en zeggen:
'dit bedoelden we hiermee, waarom vond je het niet goed?' Een goed
voorbeeld: hij zei iets op de radio en ik zei: 'dat klonk niet
goed'. Hij zei dat het niet slecht klonk, toen hij het zei. Maar in
het heetst van de strijd op de radio klinkt het veel slechter dan
normaal." Vertrouwen Joseph is al sinds 2019 de race-engineer van
Norris, toen de Brit zijn F1-debuut maakte. Het duo heeft in de
daaropvolgende seizoenen hun relatie opgebouwd, waarbij Norris zich
heeft ontwikkeld tot een titelkandidaat. Joseph benadrukt dat de
gesprekken met de coureur veel verder gaan dan wat er over de
teamradio te horen is en dat eventuele vijandigheid snel wordt
weggenomen door met elkaar te praten, nadat de coureur is
teruggekeerd in de garage. "We maken ons geen zorgen over hoe
dingen overkomen op de radio, omdat we weten dat het vertrouwen er
is en we achteraf gesprekken kunnen voeren om te zeggen: 'Wat
bedoelde je? Waarom was je het er niet mee eens? Waarom heb je ons
advies niet opgevolgd? Waarom deed je het tegenovergestelde?'"
"Onderdeel daarvan is de structuur tussen mijzelf en de andere
technici. Zodat we terug kunnen gaan, naar de gegevens kunnen
kijken en kunnen zeggen: 'Oké, het was niet dat stukje, het was dit
stukje'. Ik denk niet dat we een getrouwd stel zijn. Ik hoop dat we
een volwassen relatie hebben waarin we het oneens kunnen zijn, maar
dat maakt niet uit. We gaan gewoon verder, bouwen verder en leveren
daardoor beter werk." Artikel gaat verder onder de afbeelding. Geen
beste vrienden Het onderhouden van een sterke relatie en een goede
communicatielijn met de race-engineer is van cruciaal belang voor
het succes van een coureur op het circuit. Hoewel de twee ook
buiten het circuit een band delen, benadrukt Joseph dat ze geen
voortdurende band hoeven te onderhouden als ze niet bij een Formule
1 Grand Prix zijn. "Buiten het circuit zijn we niet de beste
vrienden, maar ik zou zeker zeggen dat we vrienden zijn", aldus
Joseph. "We hebben een zeer sterke relatie. Stuur ik hem
doordeweeks berichten over bepaalde dingen? Nee. De taak van een
race-engineer is om een volwassen relatie te hebben met een
collega, want uiteindelijk is hij een vriend, maar ook een
collega." "Je moet een hechte relatie hebben, zodat als er dingen
zijn die moeten worden gedaan, ik daar eerlijk over kan zijn en
vice versa. We zijn dus zeker vrienden, maar we zijn geen beste
vrienden. Dat hoeven we ook niet te zijn en dat moeten mensen ook
niet van ons verwachten."
belang. Daarbij is de rijder natuurlijk degene die alles achter het
stuur regelt, terwijl de race-engineer de schakel vormt tussen de
coureur en het team tijdens de uiterst belangrijke sessies op de
baan. Misschien wel het bekendste voorbeeld van coureur en
race-engineer zijn Max Verstappen en Gianpiero Lambiase. Ze hebben
in de afgelopen jaren een zeer succesvolle samenwerking opgebouwd
en wonnen vier jaar op rij de wereldtitel. Het is echter bekend dat
ze soms ruzie maken over de radio, waarbij Red Bull-teambaas
Christian Horner het tweetal eerder al omschreef als een 'oud
getrouwd stel'. Maar hoe zit dat eigenlijk tussen Lando Norris en
zijn race-engineer Will Joseph? In een exclusief interview met
RacingNews365 ontkent Joseph dat er een soortgelijke relatie
bestaat met Norris, omdat het duo volgens hem begrijpt dat ze
elkaar niet in twijfel hoeven te trekken in het openbaar. "Ik zou
ons niet omschrijven als een getrouwd stel, denk ik. Zo ver zijn we
nog niet. Het is niet zo dat we niet zo ver zijn in onze relatie,
maar onze relatie is op een subtiele manier anders. Op de radio
maken we niet per se ruzie, dat proberen we privé te houden. Ik zeg
vaak iets waar hij niet blij mee is, maar we hoeven dat gesprek
niet publiekelijk te voeren. We kunnen hier terugkomen en zeggen:
'dit bedoelden we hiermee, waarom vond je het niet goed?' Een goed
voorbeeld: hij zei iets op de radio en ik zei: 'dat klonk niet
goed'. Hij zei dat het niet slecht klonk, toen hij het zei. Maar in
het heetst van de strijd op de radio klinkt het veel slechter dan
normaal." Vertrouwen Joseph is al sinds 2019 de race-engineer van
Norris, toen de Brit zijn F1-debuut maakte. Het duo heeft in de
daaropvolgende seizoenen hun relatie opgebouwd, waarbij Norris zich
heeft ontwikkeld tot een titelkandidaat. Joseph benadrukt dat de
gesprekken met de coureur veel verder gaan dan wat er over de
teamradio te horen is en dat eventuele vijandigheid snel wordt
weggenomen door met elkaar te praten, nadat de coureur is
teruggekeerd in de garage. "We maken ons geen zorgen over hoe
dingen overkomen op de radio, omdat we weten dat het vertrouwen er
is en we achteraf gesprekken kunnen voeren om te zeggen: 'Wat
bedoelde je? Waarom was je het er niet mee eens? Waarom heb je ons
advies niet opgevolgd? Waarom deed je het tegenovergestelde?'"
"Onderdeel daarvan is de structuur tussen mijzelf en de andere
technici. Zodat we terug kunnen gaan, naar de gegevens kunnen
kijken en kunnen zeggen: 'Oké, het was niet dat stukje, het was dit
stukje'. Ik denk niet dat we een getrouwd stel zijn. Ik hoop dat we
een volwassen relatie hebben waarin we het oneens kunnen zijn, maar
dat maakt niet uit. We gaan gewoon verder, bouwen verder en leveren
daardoor beter werk." Artikel gaat verder onder de afbeelding. Geen
beste vrienden Het onderhouden van een sterke relatie en een goede
communicatielijn met de race-engineer is van cruciaal belang voor
het succes van een coureur op het circuit. Hoewel de twee ook
buiten het circuit een band delen, benadrukt Joseph dat ze geen
voortdurende band hoeven te onderhouden als ze niet bij een Formule
1 Grand Prix zijn. "Buiten het circuit zijn we niet de beste
vrienden, maar ik zou zeker zeggen dat we vrienden zijn", aldus
Joseph. "We hebben een zeer sterke relatie. Stuur ik hem
doordeweeks berichten over bepaalde dingen? Nee. De taak van een
race-engineer is om een volwassen relatie te hebben met een
collega, want uiteindelijk is hij een vriend, maar ook een
collega." "Je moet een hechte relatie hebben, zodat als er dingen
zijn die moeten worden gedaan, ik daar eerlijk over kan zijn en
vice versa. We zijn dus zeker vrienden, maar we zijn geen beste
vrienden. Dat hoeven we ook niet te zijn en dat moeten mensen ook
niet van ons verwachten."