Racing Bulls waarschuwt voor terugkeer naar 'Jurassic Park' met V10-motoren

De afgelopen weken is er veel gesproken over een mogelijke
terugkeer naar verbrandingsmotoren in de koningsklasse van de
autosport, en dan voornamelijk naar de V10-motor. De F1
organiseerde onlangs een bijeenkomst in Bahrein om die mogelijkheid
te bespreken, in combinatie met de nieuwe reglementen die volgend
jaar van kracht worden. Het idee om terug te keren naar V10-motoren
met duurzame brandstoffen werd na de vergadering in de ijskast
gezet, maar het onderwerp is opengesteld voor verdere discussies in
de toekomst. Peter Bayer, de huidige CEO van Racing Bulls, die in
zijn vorige functie binnen de FIA een belangrijke rol speelde bij
het opstellen van de reglementen voor 2026, is niet erg enthousiast
over het nieuwe idee. "Ik probeer te begrijpen waar de huidige
discussie vandaan komt", zo vertelt Bayer in een exclusief gesprek
met RacingNews365 . "Ik was er destijds bij betrokken. Ik weet dat
alle autofabrikanten samenkwamen, een visie bepaalden en zeiden:
'Dit is wat we nodig hebben van de F1 om relevant te blijven voor
de maatschappij en voor auto's op de weg'. De F1 is compleet
veranderd ten opzichte van vroeger." De F1 heeft de afgelopen jaren
een nieuwe boost gekregen in populariteit, maar Bayer suggereert
dat een groot deel van de huidige fans niet zit te wachten op een
terugkeer naar verbrandingsmotoren. "Als je kijkt naar het aantal
fans dat we er de afgelopen jaren bij hebben gekregen, zie je dat
één op de drie fans pas in de afgelopen vijf jaar fan is geworden
van de F1", aldus Bayer. "Voor deze mensen is het dus een beetje
als voor Oscar Piastri. Zij hebben de V10 niet gezien of gehoord.
Voor hen is het een erg abstracte discussie en ik denk dat we deze
discussie intern moeten voeren. Maar allereerst denk ik dat de F1,
de FIA, de OEM's en de teams het eens moeten worden over hoe de F1
er volgens ons uit moet zien in 2030 en daarna. Dat is de
belangrijkste vraag die we moeten beantwoorden." Romantische
herinneringen Mercedes-teambaas Toto Wolff uitte al kritiek op het
feit dat de focus ligt op een terugkeer naar verbrandingsmotoren,
in plaats van op de regels die in 2026 van kracht worden. De CEO
van Racing Bulls suggereert dat verbrandingsmotoren als een
relikwie uit het verleden moeten worden beschouwd. "Ik denk niet
dat we ons moeten laten leiden door emoties of romantische
herinneringen aan een V10, waar we allemaal dol op zijn. Het is net
zoiets als je een T-Rex voorbij ziet lopen, dat mensen misschien
denken dat ze naar Jurassic Park zijn geweest. Het geluid... We
hebben veel jonge fans en gezinnen die nu naar het circuit komen.
Misschien willen zij het gebrul van de T-Rexen op het rechte stuk
niet zo graag horen als dat wij dat willen. Maar nogmaals, daarom
moet er een strategische discussie komen waarin de sport, de
fabrikanten en de coureurs worden gehoord." Terwijl de F1 blijft
praten over de toekomst, is Bayer van mening dat dit allemaal
achter gesloten deuren moet blijven. "Het moet een interne
discussie blijven. Denk terug aan 2014, toen de F1 één van de
technische wonderen presenteerde. De F1 hing grote posters op met
de tekst: 'Wij zijn hybride', omdat niemand het wist. Jarenlang
werd er slecht over gesproken, dus het voelt bijna alsof we weer
dezelfde fout maken." "Volgend jaar hebben we een nieuwe
motorleverancier en een nieuwe krachtbron die efficiënter is en ons
van 100 procent duurzame brandstof voorziet. We beginnen nu een
discussie om dat mogelijk te veranderen. Ik probeer te begrijpen
wat de motivatie is", zo sluit Bayer af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines