Onthuld: het Red Bull-upgradeplan voor Verstappen in de jacht op McLaren

Red Bull introduceerde upgrades voor de RB21 in Saoedi-Arabië, al
waren die upgrades bijna vermomd in het totaalpakket van de auto.
Het team uit Milton Keynes werkte op de donderdag aan de auto om de
radiatoren en interne kanalen te verfijnen in de aanloop naar het
weekend. De omvang van de werkzaamheden zorgde ervoor dat de
pitstoptraining bijna drie uur later dan de concurrentie werd
uitgevoerd. Het enige wat zichtbaar was van de upgrades in Jeddah
was ventilatieopening in de motorkap en de wijzigingen aan de beam
wing. Op het officiële document van de FIA staan alleen updates die
betrekking hebben op de aerodynamische wijzigingen, waardoor het
noodzakelijk is om te vermelden dat de werkelijke omvang van de
wijziging aan de motorkap specifiek bedoeld was om de
warmte-uitwisseling te verbeteren. Max Verstappen pakte
uiteindelijk de tweede plaats achter racewinnaar Oscar Piastri,
waardoor de viervoudig wereldkampioen nu twaalf punten minder heeft
dan de leider in het kampioenschap. Red Bull wil de controle over
het rijderskampioenschap weer in handen nemen en daarom worden er
in de nabije toekomst nog meer upgrades verwacht. In Jeddah was een
aangepaste vloer klaar om op de auto te worden gemonteerd, maar de
engineers gaven er de voorkeur aan om één wijziging per keer aan te
brengen om de effectiviteit ervan te evalueren. RacingNews365 heeft
begrepen dat de vloer zijn opwachting zou kunnen maken tijdens de
Grand Prix van Miami, ondanks dat het een sprintweekend betreft,
waardoor er slechts één vrije training is. Als alternatief zou de
upgrade kunnen worden uitgesteld tot Imola, waar de zevende ronde
van het wereldkampioenschap wordt verreden. Daar is echter een
andere, radicale verandering gepland die betrekking heeft op het
profiel van de sidepods, met daarbij de verticale
luchtstroomgeleiders onder de vloer en een andere profilering van
het achterste bodywork voor de achterwielophanging. Het onderzoek
van de technici onder leiding van Pierre Waché heeft zich gericht
op de specifieke evaluatie van de inconsistente prestaties van de
auto, die radicale variaties heeft laten zien wat betreft het
dynamische gedrag, met minimale variaties in de afstelling. Zelfs
de vleugels, waarbij het meer gaat over de constructie dan om echte
verschillen in de vorm van de profielen, zullen in Imola
verschillen van die tot nu toe zijn gebruikt. In feite kunnen we ze
beschouwen als een tussentijdse, maar bijna definitieve versie,
vooruitlopend op de versie die twee weken later in Spanje zal
debuteren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines