McLaren kiest voor veilige route met circuit als openlucht-windtunnel

McLaren-teambaas Andrea Stella legde in Jeddah uit dat de
introductie van de nieuwe diffuser in Saoedi-Arabië in feite
slechts een test was die werd uitgevoerd tijdens de eerste twee
vrije trainingen. De diffuser van de MCL39 werd aan de achterzijde
aangepast met een grotere opwaartse helling, waardoor het
expansiegebied van de uitstroom van de lucht werd vergroot. Het is
geen grote zichtbare wijziging, maar het was zinvol om het te
testen op een circuit zonder hobbels, met een uitgesproken glad
asfalt zoals dat van Jeddah. In de praktijk is het alsof het
Saoedische circuit werd gebruikt als een windtunnel in de open
lucht om de effectiviteit van de diffuser te controleren, terwijl
de auto in beweging is. Dit stelt de engineers in staat om
waardevolle gegevens te verzamelen om zo na te gaan in welke
omstandigheden de nieuwe diffuser het grootste effect zou hebben.
In wezen zijn dit tests om niet alleen de correlatie tussen de
simulaties, de windtunnel en de gegevens op de baan te testen, maar
ook om te verifiëren of de geïntroduceerde wijziging werkt met de
snelheid en de rijhoogtes die in de ontwerpfase waren voorzien.  De
MCL39 vereist weliswaar geen radicale ontwikkelingsingrepen, maar
test nu al de verschillende onderdelen van de ontwikkelingen die we
binnenkort op het circuit zullen zien, waarbij de performance
verbeterd moet worden zonder dat het extra problemen oplevert voor
wat betreft bijvoorbeeld de balans en de afstelling van de auto. 
Het is een zeer nauwkeurige methodologische aanpak, gerechtvaardigd
door de leidende positie in het kampioenschap. De leidende positie
die men langer vast wil houden zonder onnodige risico's te nemen op
het gebied van ontwikkelingen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines