Red Bull-baas spreekt zich uit over degradatie Lawson
Een van de grootste verhalen aan het begin van dit Formule
1-seizoen is ongetwijfeld de rijderswissel binnen de Red
Bull-familie geweest. Vol overtuiging werd er, nadat er afscheid
werd genomen van Sergio Perez, voor Liam Lawson gekozen als nieuwe
teamgenoot van Max Verstappen. Maar al snel bleek de
Nieuw-Zeelander niet de geschikte kandidaat te zijn. In de eerste
twee races van het jaar strandde Lawson telkens in het eerste deel
van de kwalificatie en scoorde hij geen enkel punt. De Red
Bull-leiding besloot gelijk in te grijpen en tussen de races in
China en Japan werd de keuze gemaakt: Lawson werd gedegradeerd naar
zusterteam Racing Bulls, terwijl Yuki Tsunoda de omgekeerde weg
bewandelde. De Japanner doet het in zijn eerste races voor het team
uit Milton Keynes in ieder geval beter dan Lawson: hij stond al
twee keer in Q3 en pakte bovendien de eerste punten van het jaar in
de tweede Red Bull. Toch was er ook veel kritiek op de manier hoe
de Nieuw-Zeelander werd behandeld. Hoe kijkt de grote Red
Bull-baas, Oliver Mintzlaff, hier tegenaan? "Ik begrijp dat en ik
denk dat het terecht is. Toch was het de juiste zet. Formule 1 is
een topsport en zijn prestaties waren niet goed. Om Liam in de auto
te laten zitten, zou verkeerd zijn geweest", aldus Mintzlaff in
gesprek met BILD . "We zouden hem geen dienst hebben bewezen met de
steeds groter wordende druk. Uiteindelijk heeft hij dat ook
begrepen en geaccepteerd. We zijn blij dat we hem nu terug hebben
bij Racing Bulls."
1-seizoen is ongetwijfeld de rijderswissel binnen de Red
Bull-familie geweest. Vol overtuiging werd er, nadat er afscheid
werd genomen van Sergio Perez, voor Liam Lawson gekozen als nieuwe
teamgenoot van Max Verstappen. Maar al snel bleek de
Nieuw-Zeelander niet de geschikte kandidaat te zijn. In de eerste
twee races van het jaar strandde Lawson telkens in het eerste deel
van de kwalificatie en scoorde hij geen enkel punt. De Red
Bull-leiding besloot gelijk in te grijpen en tussen de races in
China en Japan werd de keuze gemaakt: Lawson werd gedegradeerd naar
zusterteam Racing Bulls, terwijl Yuki Tsunoda de omgekeerde weg
bewandelde. De Japanner doet het in zijn eerste races voor het team
uit Milton Keynes in ieder geval beter dan Lawson: hij stond al
twee keer in Q3 en pakte bovendien de eerste punten van het jaar in
de tweede Red Bull. Toch was er ook veel kritiek op de manier hoe
de Nieuw-Zeelander werd behandeld. Hoe kijkt de grote Red
Bull-baas, Oliver Mintzlaff, hier tegenaan? "Ik begrijp dat en ik
denk dat het terecht is. Toch was het de juiste zet. Formule 1 is
een topsport en zijn prestaties waren niet goed. Om Liam in de auto
te laten zitten, zou verkeerd zijn geweest", aldus Mintzlaff in
gesprek met BILD . "We zouden hem geen dienst hebben bewezen met de
steeds groter wordende druk. Uiteindelijk heeft hij dat ook
begrepen en geaccepteerd. We zijn blij dat we hem nu terug hebben
bij Racing Bulls."