Horner voorziet Red Bull-groeipijn: "Niet zonder risico's"

Het Formule 1-seizoen 2025 is in volle gang, maar de ogen worden
langzamerhand ook gericht op 2026. Sinds 1 januari van dit jaar mag
er namelijk volop worden gewerkt aan de ontwikkeling van die auto.
2026 is bovendien een zeer belangrijk jaar, want de reglementen
gaan grotendeels op de schop. De regels rond het chassis gaan er
heel anders uitzien, maar er komt ook een nieuw motorreglement.
Voor Red Bull wacht er een extra uitdaging, want het team uit
Milton Keynes gaat voor het eerst een eigen motor ontwikkelen onder
de naam van Red Bull Powertrains. "In 2026 wacht voor ons een
complete reset. Voor het eerst worden we motorleverancier en
-fabrikant en dat is een enorme onderneming. Het is absoluut een
langetermijnproject dat resultaten zal opleveren, maar er zullen
ongetwijfeld ook groeipijnen zijn", zo vertelt Horner bij Formule 1
Magazine . De Brit besloot samen met adviseur Helmut Marko en
wijlen Dietrich Mateschitz om een eigen motor te ontwikkelen.
"Zoals Dietrich altijd zei: No risk, no fun . Als je kijkt naar hoe
groot ons team is, hoe competitief we zijn… Dan kunnen we niet
afhankelijk zijn van externe leveranciers die zich op elk moment
kunnen terugtrekken of van gedachten kunnen veranderen. We hebben
nu ons eigen lot in handen en daar controle over." De Red
Bull-teambaas vervolgt: "De aandeelhouders hebben ons hier enorm in
gesteund. Dat blijkt ook uit de investering die is gedaan in de
bouw van een ultramoderne faciliteit. We hebben zo alles op één
terrein. Op Ferrari na zijn we het enige team dat dat heeft. Het is
een spannend project, niet zonder risico’s of uitdaging. Maar dat
is ook iets waar Red Bull nooit bang voor is." En wat betekent het
project rond de eigen motor voor de toekomstplannen van Max
Verstappen? "Ik denk dat hij in het project gelooft en het omarmt.
Er zijn geen garanties in 2026, voor niemand. Dat is wat dus zo
interessant gaat worden: om te zien hoe het allemaal uitpakt."

Top Headlines

Oudere Top Headlines