Tost: 'Verstappen vergelijkbaar met update van 10 miljoen'

Het komt regelmatig voorbij als het over Max Verstappen gaat: 'Met
Verstappen heb je altijd al drie tienden gratis gevonden'. De
Nederlander staat erom bekend dat hij het maximale uit een auto
haalt, zo blijkt ook in 2025. De Red Bull RB21 is in principe niet
goed genoeg om met McLaren te wedijveren, maar Verstappen pakte
toch al twee polepositions en een overwinning. In Japan was
Verstappen de beste. Formule 1-teams zijn gedurende een jaar altijd
op zoek naar extra performance. Het leidt ertoe dat Franz Tost,
voormalig teambaas van Verstappen bij Toro Rosso (nu Racing Bulls),
bij F1-Insider de vraag krijgt hoeveel ontwikkeling er nodig is om
de drie tienden te vinden die Verstappen met zich meebrengt. Tost
vergelijkt Verstappen uiteindelijk met een update van ongeveer tien
miljoen. "Normaal gesproken kan je zo'n stap niet zetten met een
update", stelt Tost. "Tenzij je toevallig een wonderonderdeel
vindt. Het duurt normaal gesproken heel lang om je auto drie
tienden per ronde sneller te maken. Over een jaar kost dat minstens
tien miljoen." Talent Wanneer Tost zag dat Verstappen speciaal was?
Heel snel! "In het karten, op het EK, viel hij al op. Toen kwam de
regenachtige race op de Norisring in de Formule 3. Max reed zo
superieur dat je de indruk had dat de anderen op de parkeerplaats
stonden. Het deed me denken aan Michael Schumacher, die in 1987 net
zo superieur was in een natte race in de Formule Ford op de
Salzburgring. Ik werkte destijds voor zijn toekomstige manager
Willi Weber en zei meteen tegen hem: "Je moet Michael aantrekken!"
Die snelheid trok Verstappen door naar de Formule 1, vervolgt Tost.
"De derde keer dat Max het liet zien, was tijdens zijn eerste
Formule 1-test met de Toro Rosso in 2014 op het Adriatische circuit
in Italië. Hij had vanaf het begin geen problemen met de snelheid
en de auto. Dat was ongelooflijk. Normaal gesproken heeft een
nieuwkomer honderd kilometer nodig om te wennen aan de extreme
acceleratie, remvertraging en aerodynamische kracht in de bochten.
Max niet. Hij was meteen een eenheid met de auto en had alles onder
controle. Daarom hebben we hem de vrije training op Suzuka laten
rijden en hem het stoeltje gegeven, ondanks felle kritiek van
buitenaf. Er bestond geen enkel risico."

Top Headlines

Oudere Top Headlines