Ferrari plant grote update voor Imola

Het sprintraceweekend in Miami biedt geen mogelijkheden om grote
updatepakketten te introduceren. De meeste teams zullen de auto's
simpelweg aanpassen aan de eigenschappen van het circuit, al neemt
Red Bull naar verluidt wel een nieuwe vloer mee. Het past binnen
het ontwikkelingsplan van het team van Max Verstappen en Yuki
Tsunoda, waarna de grootste update in Imola volgt. Hetzelfde geldt
voor Ferrari. De Scuderia introduceerde een nieuwe vloer in Bahrein
en zal in Miami met eenzelfde setup als in Jeddah aantreden, zij
het met iets meer vleugel. Ferrari heeft verder dus besloten om een
groot updatepakket te introduceren in Imola. Ter gelegenheid van de
eerste race in Europa voeren de engineers, onder leiding van Loic
Serra, grondige wijzigingen door, al wordt het concept van de SF-25
niet gewijzigd. Ferrari zet in op het verhelpen van de deels
onverwachte problemen die op het circuit tot uiting kwamen. De
vloer wordt verder geëvolueerd zodat de downforce gemaximaliseerd
kan worden, ook als de auto niet zo dicht bij de grond wordt
afgesteld. Het lijkt erop alsof de prestaties van Ferrari te veel
afhangen van variaties in rijhoogte, waardoor er soms een setup
wordt gehanteerd met het risico op overmatig gebruik van de plank.
Zo werd Lewis Hamilton om die reden gediskwalificeerd na de Grand
Prix van China. Naast de vloer worden er ook wijzigingen
aangebracht aan de achterkant van het bodywork, om zo de doorgang
van de uitgaande luchtstroom te vergroten. Zo wordt de luchtstroom
onder de vloer en bij de achtervleugel ook verbeterd. Ook worden de
binnenste remtrommels onder handen genomen om de verdeling van de
luchtstroom een boost te geven. Die remtrommels zijn gebaseerd op
het geavanceerde concept van McLaren.  Tot slot worden de vleugels
aangepast, met een voorvleugel die als voorbode dient voor de
nieuwe regels in Spanje. De FIA controleert vanaf dat moment
strenger op flexibele voorvleugels en Ferrari introduceert al een
nieuw exemplaar in Imola. De flexibiliteit is namelijk gekoppeld
aan aanpassingen aan de vloer. Als alleen de voorvleugel in Spanje
was aangepast, zou de update voor de vloer niet even effectief zijn
geweest. Wanneer de beide onderdelen niet gelijktijdig worden
ontwikkeld, levert dat immers weer andere problemen op. De nieuwe
regels rond voorvleugels hangen samen met een ander management van
de luchtstroom onder de auto.

Top Headlines

Oudere Top Headlines