Tsunoda stipt eigen verbeterpunt aan door Verstappen: "Dat maakt een groot verschil"

Daar waar Yuki Tsunoda had gehoopt om gelijk aan het begin van 2025
in te stappen bij Red Bull, moest hij toch een bittere pil slikken.
De leiding van de Oostenrijkse renstal gaf afgelopen winter de
voorkeur aan Liam Lawson, al maakte de Nieuw-Zeelander de
verwachtingen niet waar. Hij werd zelfs al na twee races
gedegradeerd en daardoor werd de Japanner gepromoveerd. Hoe kijkt
Tsunoda eigenlijk naar zijn eerste races bij het team uit Milton
Keynes, waarin hij twee punten scoorde? "Qua vertrouwen ben ik
tevreden, aangezien ik nog maar een paar races heb gereden en het
zal groeien. Op dit moment probeer ik te begrijpen hoe deze auto
werkt, hoe ik hem in het juiste werkvenster kan krijgen, wat
betreft het opwarmen van de banden en de setup. Ik denk dat ik nog
niet eens de helft begrijp. Ik probeer aan deze dingen te werken om
ze zo snel mogelijk te begrijpen", zo wordt Tsunoda geciteerd door
Autosport . En daarbij kan de Japanner veel leren van zijn
teamgenoot Verstappen. "Max voelt meer aan in de auto dan ik, zoals
bijvoorbeeld de bandentemperatuur als je de garage verlaat. Als de
temperatuur zakt tussen Q1 en Q3, past Max zich aan. Als de
temperatuur daalt, kan hij zijn opwarmronde aanpassen. Hij weet hoe
hij de banden in elke bocht moet opwarmen en misschien de snelheid
moet verhogen." "Ik denk dat die details heel belangrijk zijn met
deze reglementen, die de banden heel gevoelig maken. En een tiende,
of zelfs een paar milliseconden in elke bocht, maakt een groot
verschil. Het zijn details die niet alleen voortkomen uit meer
vertrouwen in de auto, maar ook uit een hechtere band met de
engineer. Dat is in feite een van de sterke punten van de
samenwerking tussen Verstappen en Gianpiero Lambiase."

Top Headlines

Oudere Top Headlines