FIA past regel aan na incident Verstappen
Max Verstappen kwam aan het begin van het seizoen als tweede over
de streep in Australië, maar kende ook een opvallend moment tijdens
een safety car-situatie. Achterblijver Oliver Bearman mocht zich op
een gegeven moment namelijk van een ronde achterstand ontdoen,
waarna hij verrassend genoeg een pitstop maakte en pal voor de deur
van Verstappen weer naar buiten reed. De twee raakten elkaar ook
nog eens bijna. Het leidde tot verwarring bij Red Bull, want
Verstappen vroeg zich af of Bearman voor hem zou blijven rijden bij
de herstart. In dat geval zou hij tijd verliezen op leider Lando
Norris. Red Bull dacht dat Bearman Verstappen voorbij zou laten,
maar niets bleek minder waar. Bearman mocht opnieuw de safety car
passeren en achteraan aansluiten. De FIA heeft voorafgaand aan de
Grand Prix van Miami dan ook besloten om een regelwijziging door te
voeren. In de nieuwste versie van de sportieve reglementen valt te
lezen dat de wedstrijdleider de pitstraat mag sluiten als coureurs
zich van een ronde achterstand ontdoen. Dat zou dan gebeuren als de
rij auto's de pitstraat nadert en passeert. Zo moeten
onduidelijkheden zoals met Verstappen en Bearman voorkomen worden.
de streep in Australië, maar kende ook een opvallend moment tijdens
een safety car-situatie. Achterblijver Oliver Bearman mocht zich op
een gegeven moment namelijk van een ronde achterstand ontdoen,
waarna hij verrassend genoeg een pitstop maakte en pal voor de deur
van Verstappen weer naar buiten reed. De twee raakten elkaar ook
nog eens bijna. Het leidde tot verwarring bij Red Bull, want
Verstappen vroeg zich af of Bearman voor hem zou blijven rijden bij
de herstart. In dat geval zou hij tijd verliezen op leider Lando
Norris. Red Bull dacht dat Bearman Verstappen voorbij zou laten,
maar niets bleek minder waar. Bearman mocht opnieuw de safety car
passeren en achteraan aansluiten. De FIA heeft voorafgaand aan de
Grand Prix van Miami dan ook besloten om een regelwijziging door te
voeren. In de nieuwste versie van de sportieve reglementen valt te
lezen dat de wedstrijdleider de pitstraat mag sluiten als coureurs
zich van een ronde achterstand ontdoen. Dat zou dan gebeuren als de
rij auto's de pitstraat nadert en passeert. Zo moeten
onduidelijkheden zoals met Verstappen en Bearman voorkomen worden.