Red Bull geeft onheilspellend signaal af over revolutionaire F1-regelwijziging
Het Formule 1-seizoen 2025 is nog maar vijf races onderweg, maar
toch wordt er ook al veel naar 2026 gekeken. Dan gaan de
reglementen flink op de schop, met nieuwe auto's en motoren. Over
de krachtbron bestaan echter veel twijfels, omdat eerder in de
simulator al bleek dat er mogelijk zelfs teruggeschakeld moest
worden op het rechte stuk. Dat grote probleem werd gedeeltelijk
opgelost, maar de twijfels bleven. Het leidde ertoe dat Red Bull
ervoor pleit om de verhouding tussen het vermogen van de
verbrandingsmotor en de batterij te veranderen tijdens de race. Dat
zou 60/40 moeten worden in het voordeel van de verbrandingsmotor,
terwijl het nu 50/50 zou gaan zijn. Het voorstel werd besproken in
de meeste recente F1 Commission. Christian Horner reageert en geeft
een zeer onheilspellend signaal af over de reglementen. "Ik ga niet
te veel details prijsgeven over de meeting zelf, maar er spelen wat
dingen", vertelt Horner tegenover Sky Sports . "Er bestaan
discussies over wat de motor van de Formule 1-toekomst moet zijn.
Dat is iets voor over twee, drie of vier jaar. Ook worden er vragen
gesteld over de komende reglementen en de FIA heeft er eindelijk
goed naar gekeken. Ze zien dat er volgend jaar mogelijk veel gelift
moet worden gedurende een Grand Prix. Daar worden de coureurs
helemaal gek van." De gevolgen zijn flink, stelt Horner. "De auto's
zullen constant met een soort open DRS rijden, dus het inhaaleffect
wordt ook minder. De technische reglementen zouden hetzelfde moeten
blijven, maar we willen het elektrische vermogen verlagen om een
echte push to pass te creëren. Het heeft waarde. Ik denk dat het in
het grotere geheel van de Formule 1 zeker het overwegen waard is.
Je verandert niets aan de specificatie en het maximale vermogen.
Het gaat puur om wanneer je het inzet." Belang Horner vindt dat de
Formule 1 de verhouding moet wijzigen in het belang van de sport.
"Je hebt een flinke meerderheid nodig voor een wijziging, maar ik
vind dat je soms moet kijken naar het belang van de sport. We
denken allemaal dat we een goede power unit hebben voor volgend
jaar. We willen simpelweg voorkomen dat we in sommige kwalificaties
ook lift and coasting gaan zien. Het zou er ontzettend slecht
uitzien als dat bij bepaalde races en op bepaalde circuits
gebeurt." "Ik denk dat het de moeite waard is om ernaar te kijken.
Je weet zeker dat het een factor zal zijn, zonder dat DRS specifiek
beschikbaar is. Is push to pass zo'n slecht idee als we met zeer
weinig downforce op rechte stukken rijden én de accu proberen op te
laden?" Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen? Horner legt het
uit. "We hebben deze discussies twee jaar geleden gevoerd. De
andere fabrikanten waren het ermee eens... Het is te veel om te
kunnen compenseren. We bleven deze route echter bewandelen in de
hoop dat er een oplossing zou zijn. Momenteel gaat het geweldig met
de Formule 1. Het racen is fantastisch en het zit dicht bij elkaar.
Als de coureurs halverwege het rechte stuk moeten liften, wordt het
erg wreed. Ik vind dat je soms het competitieve belang opzij moet
zetten en moet denken: 'Oké, wat is eigenlijk het beste voor de
Formule 1?'"
toch wordt er ook al veel naar 2026 gekeken. Dan gaan de
reglementen flink op de schop, met nieuwe auto's en motoren. Over
de krachtbron bestaan echter veel twijfels, omdat eerder in de
simulator al bleek dat er mogelijk zelfs teruggeschakeld moest
worden op het rechte stuk. Dat grote probleem werd gedeeltelijk
opgelost, maar de twijfels bleven. Het leidde ertoe dat Red Bull
ervoor pleit om de verhouding tussen het vermogen van de
verbrandingsmotor en de batterij te veranderen tijdens de race. Dat
zou 60/40 moeten worden in het voordeel van de verbrandingsmotor,
terwijl het nu 50/50 zou gaan zijn. Het voorstel werd besproken in
de meeste recente F1 Commission. Christian Horner reageert en geeft
een zeer onheilspellend signaal af over de reglementen. "Ik ga niet
te veel details prijsgeven over de meeting zelf, maar er spelen wat
dingen", vertelt Horner tegenover Sky Sports . "Er bestaan
discussies over wat de motor van de Formule 1-toekomst moet zijn.
Dat is iets voor over twee, drie of vier jaar. Ook worden er vragen
gesteld over de komende reglementen en de FIA heeft er eindelijk
goed naar gekeken. Ze zien dat er volgend jaar mogelijk veel gelift
moet worden gedurende een Grand Prix. Daar worden de coureurs
helemaal gek van." De gevolgen zijn flink, stelt Horner. "De auto's
zullen constant met een soort open DRS rijden, dus het inhaaleffect
wordt ook minder. De technische reglementen zouden hetzelfde moeten
blijven, maar we willen het elektrische vermogen verlagen om een
echte push to pass te creëren. Het heeft waarde. Ik denk dat het in
het grotere geheel van de Formule 1 zeker het overwegen waard is.
Je verandert niets aan de specificatie en het maximale vermogen.
Het gaat puur om wanneer je het inzet." Belang Horner vindt dat de
Formule 1 de verhouding moet wijzigen in het belang van de sport.
"Je hebt een flinke meerderheid nodig voor een wijziging, maar ik
vind dat je soms moet kijken naar het belang van de sport. We
denken allemaal dat we een goede power unit hebben voor volgend
jaar. We willen simpelweg voorkomen dat we in sommige kwalificaties
ook lift and coasting gaan zien. Het zou er ontzettend slecht
uitzien als dat bij bepaalde races en op bepaalde circuits
gebeurt." "Ik denk dat het de moeite waard is om ernaar te kijken.
Je weet zeker dat het een factor zal zijn, zonder dat DRS specifiek
beschikbaar is. Is push to pass zo'n slecht idee als we met zeer
weinig downforce op rechte stukken rijden én de accu proberen op te
laden?" Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen? Horner legt het
uit. "We hebben deze discussies twee jaar geleden gevoerd. De
andere fabrikanten waren het ermee eens... Het is te veel om te
kunnen compenseren. We bleven deze route echter bewandelen in de
hoop dat er een oplossing zou zijn. Momenteel gaat het geweldig met
de Formule 1. Het racen is fantastisch en het zit dicht bij elkaar.
Als de coureurs halverwege het rechte stuk moeten liften, wordt het
erg wreed. Ik vind dat je soms het competitieve belang opzij moet
zetten en moet denken: 'Oké, wat is eigenlijk het beste voor de
Formule 1?'"