Red Bull geeft opvallende uitleg voor 'overtreding' Verstappen
Na de sprintkwalificatie voor de Grand Prix van Miami moest Max
Verstappen bij de stewards verschijnen. De Nederlander overschreed
de maximale deltatijd in SQ2 en beging zo een overtreding, maar
kreeg uiteindelijk geen straf. Het had alles te maken met de uitleg
van Red Bull tegenover de FIA, die toch opvallend genoemd kan
worden. Het team kreeg een reprimande, want er zat een fout in de
programmering. De stewards leggen het uit in een statement.
"Verstappen zat eenmalig ongeveer 6 seconden boven de vereiste
minimumtijd tussen safety car-lijnen 1 en 2", zo begint het
statement. "Verder voldeed hij aan de eisen in alle ronden. De
telemetrie toonde aan dat de coureur de hele ronde met een
constante snelheid reed, zonder andere auto's in de buurt, alsof
hij de delta op ongeveer 6 seconden van het benodigde getal hield.
Tijdens de zitting verklaarde het team dat door een verkeerde
programmering in de auto de delta-tijd die in de auto werd
weergegeven een afwijking van 6 seconden had. Verstappen beheerde
de weergegeven delta en zat dus 6 seconden boven de minimumtijd."
"Het team ontdekte het probleem aan het einde van de eerste
langzame ronde en instrueerde de coureur onmiddellijk om zijn
snelheid zo te regelen dat hij minimaal 6 seconden onder de
weergegeven deltatijd zou zitten. Dat deed hij in alle
daaropvolgende ronden. De stewards erkennen dat, hoewel er een
overtreding van het reglement is vastgesteld, Verstappen niet
'onnodig langzaam' reed op basis van de informatie die hij in de
auto had. Hij hinderde ook geen andere auto's en creƫerde geen
gevaarlijke situaties. Een straf voor de coureur is niet
gerechtvaardigd, maar er wordt wel een reprimande uitgedeeld aan
het team. Zij zijn verantwoordelijk voor het weergeven van de
juiste informatie in de auto." Tot slot waarschuwen de stewards de
coureurs nog. "Het is goed om op te merken dat in andere
omstandigheden een zwaardere straf kan worden toegepast voor een
vergelijkbare overtreding."
Verstappen bij de stewards verschijnen. De Nederlander overschreed
de maximale deltatijd in SQ2 en beging zo een overtreding, maar
kreeg uiteindelijk geen straf. Het had alles te maken met de uitleg
van Red Bull tegenover de FIA, die toch opvallend genoemd kan
worden. Het team kreeg een reprimande, want er zat een fout in de
programmering. De stewards leggen het uit in een statement.
"Verstappen zat eenmalig ongeveer 6 seconden boven de vereiste
minimumtijd tussen safety car-lijnen 1 en 2", zo begint het
statement. "Verder voldeed hij aan de eisen in alle ronden. De
telemetrie toonde aan dat de coureur de hele ronde met een
constante snelheid reed, zonder andere auto's in de buurt, alsof
hij de delta op ongeveer 6 seconden van het benodigde getal hield.
Tijdens de zitting verklaarde het team dat door een verkeerde
programmering in de auto de delta-tijd die in de auto werd
weergegeven een afwijking van 6 seconden had. Verstappen beheerde
de weergegeven delta en zat dus 6 seconden boven de minimumtijd."
"Het team ontdekte het probleem aan het einde van de eerste
langzame ronde en instrueerde de coureur onmiddellijk om zijn
snelheid zo te regelen dat hij minimaal 6 seconden onder de
weergegeven deltatijd zou zitten. Dat deed hij in alle
daaropvolgende ronden. De stewards erkennen dat, hoewel er een
overtreding van het reglement is vastgesteld, Verstappen niet
'onnodig langzaam' reed op basis van de informatie die hij in de
auto had. Hij hinderde ook geen andere auto's en creƫerde geen
gevaarlijke situaties. Een straf voor de coureur is niet
gerechtvaardigd, maar er wordt wel een reprimande uitgedeeld aan
het team. Zij zijn verantwoordelijk voor het weergeven van de
juiste informatie in de auto." Tot slot waarschuwen de stewards de
coureurs nog. "Het is goed om op te merken dat in andere
omstandigheden een zwaardere straf kan worden toegepast voor een
vergelijkbare overtreding."