Data tonen aan: Verstappen en Red Bull afgetroefd door Mercedes-power
Het was in de sprintkwalificatie met name in de eerste sector dat
menig Nederlandse Formule 1-fan zal zijn opgeveerd van de bank.
Daar was hij verduveld snel. Van de Red Bull RB21 weten we dat het
allround niet de beste auto is, maar in het snelle bochtenwerk
staat hij wel altijd zijn mannetje. De vloeiende snelle bochten van
de het Miami International Autodrome spelen Verstappen en Red Bull
dan ook in de kaart. De RB21 laat zich gewillig van richting
veranderen. In onderstaande visual zie je dat hij eigenlijk over de
hele ronde genomen maar in een handjevol minisectoren de snelste
was. Hij pakt zijn winst in de bochten 5 t/m 8, pas bij het
uitaccelereren van bocht 8 nemen Oscar Piastri en Kimi Antonelli
het commando weer over gedurende de rest van de ronde. Topsnelheid
In de lap comparison hieronder zie je hoe het donkerblauwe lijntje
van Verstappen richting het einde van de rechte stukken steeds
opnieuw onder de lijntjes van Piastri en Antonelli uitkomt. Ja, de
eerste paar honderd meters biedt hij hen nog wel partij, maar hij
weet niet door te versnellen tot pieksnelheden zoals zijn rivalen
van de vrijdag dat wel kunnen. Die rivalen rijden misschien niet
toevallig allebei met een Mercedes-motor en Mercedes heeft alle
teams, inclusief de klantenteams van nieuwe motoren voorzien.
Helmut Marko opperde al dat dat die teams in de kaart speelt. Een
verse motor levert net iets meer van de beloofde pk's, al zal dat
echt niet de enige verklaring zijn voor het performanceverschil op
de rechte stukken. Het lijkt er ook zeker op dat Red Bull met wat
meer vleugel rijdt dan McLaren en Mercedes, hetgeen ook meteen de
snelle eerste sector verklaart, evenals het feit dat Verstappen de
schade in het echt langzame gedeelte van het circuit nog redelijk
wist te beperken. Wat betekent het voor de sprintrace? Verstappen
verloor dan ook de winst die hij pakte in de eerste sector voor het
grootste deel in de laatste sector. Vaak is dergelijk laat verval
in de ronde toe te schrijven aan de banden waar het beste al vanaf
was, maar het goede nieuws op weg naar de sprintrace is dat
Verstappen aangaf dat de banden het eigenlijk best goed hielden.
Hij benadrukte wel dat dat vooral een persoonlijk gevoel was, omdat
één vrije training nauwelijks genoeg is om echt een goed beeld van
de racepace te krijgen. Gaat Verstappen het in de race dan niet
verliezen op de rechte stukken? Het lijkt erop dat hij in de eerste
sector genoeg doet om de aansluiting te behouden richting het lange
rechte stuk. Of de inzet van DRS dan genoeg is om het
snelheidstekort te compenseren in hij dus daadwerkelijk kan
aanvallen, is even afwachten. Zo niet, dan lijkt DRS een probaat
middel om in ieder geval de aansluiting niet te verliezen.
menig Nederlandse Formule 1-fan zal zijn opgeveerd van de bank.
Daar was hij verduveld snel. Van de Red Bull RB21 weten we dat het
allround niet de beste auto is, maar in het snelle bochtenwerk
staat hij wel altijd zijn mannetje. De vloeiende snelle bochten van
de het Miami International Autodrome spelen Verstappen en Red Bull
dan ook in de kaart. De RB21 laat zich gewillig van richting
veranderen. In onderstaande visual zie je dat hij eigenlijk over de
hele ronde genomen maar in een handjevol minisectoren de snelste
was. Hij pakt zijn winst in de bochten 5 t/m 8, pas bij het
uitaccelereren van bocht 8 nemen Oscar Piastri en Kimi Antonelli
het commando weer over gedurende de rest van de ronde. Topsnelheid
In de lap comparison hieronder zie je hoe het donkerblauwe lijntje
van Verstappen richting het einde van de rechte stukken steeds
opnieuw onder de lijntjes van Piastri en Antonelli uitkomt. Ja, de
eerste paar honderd meters biedt hij hen nog wel partij, maar hij
weet niet door te versnellen tot pieksnelheden zoals zijn rivalen
van de vrijdag dat wel kunnen. Die rivalen rijden misschien niet
toevallig allebei met een Mercedes-motor en Mercedes heeft alle
teams, inclusief de klantenteams van nieuwe motoren voorzien.
Helmut Marko opperde al dat dat die teams in de kaart speelt. Een
verse motor levert net iets meer van de beloofde pk's, al zal dat
echt niet de enige verklaring zijn voor het performanceverschil op
de rechte stukken. Het lijkt er ook zeker op dat Red Bull met wat
meer vleugel rijdt dan McLaren en Mercedes, hetgeen ook meteen de
snelle eerste sector verklaart, evenals het feit dat Verstappen de
schade in het echt langzame gedeelte van het circuit nog redelijk
wist te beperken. Wat betekent het voor de sprintrace? Verstappen
verloor dan ook de winst die hij pakte in de eerste sector voor het
grootste deel in de laatste sector. Vaak is dergelijk laat verval
in de ronde toe te schrijven aan de banden waar het beste al vanaf
was, maar het goede nieuws op weg naar de sprintrace is dat
Verstappen aangaf dat de banden het eigenlijk best goed hielden.
Hij benadrukte wel dat dat vooral een persoonlijk gevoel was, omdat
één vrije training nauwelijks genoeg is om echt een goed beeld van
de racepace te krijgen. Gaat Verstappen het in de race dan niet
verliezen op de rechte stukken? Het lijkt erop dat hij in de eerste
sector genoeg doet om de aansluiting te behouden richting het lange
rechte stuk. Of de inzet van DRS dan genoeg is om het
snelheidstekort te compenseren in hij dus daadwerkelijk kan
aanvallen, is even afwachten. Zo niet, dan lijkt DRS een probaat
middel om in ieder geval de aansluiting niet te verliezen.