Red Bull op jacht naar McLaren-geheim: Mysterieuze bandenkoeling onder vergrootglas
De superioriteit van de McLaren is vooral zichtbaar in de
bandenprestaties. Geen enkel ander team slaagt erin om de banden zo
snel op temperatuur te krijgen én vervolgens in het ideale
werkingsvenster te houden. Of het nu gaat om hoge
asfalttemperaturen of koude omstandigheden, de papaya-kleurige
bolides domineren op elk circuit. Deze kwaliteit betaalt zich
dubbel uit. In de kwalificatie leveren de banden van start tot
finish constante grip. De sectortijden in Miami illustreren dit
perfect: waar Max Verstappen in sector één nog een tiende
voorsprong pakt, zijn het Lando Norris en Oscar Piastri die in
sector twee en drie de boventoon voeren. In de races wordt het
voordeel nog evidenter. Eenmaal aan kop zijn de McLaren-coureurs
onbereikbaar. Oscar Piastri liet zijn achtervolgers nog redelijk
snel lijken door zijn tempo aan te passen. In Jeddah demonstreerde
de Australiër zijn overwicht door in de laatste ronde zijn snelste
tijd neer te zetten - een duidelijk signaal naar de concurrentie.
Red Bull heeft volgens Auto, Motor und Sport zijn pijlen gericht op
de remkoeling van McLaren. Met warmtecamerabeelden tijdens pitstops
probeert het team temperatuurmetingen te doen bij de koelschachten
van de remmen, die indirect de bandentemperatuur beïnvloeden.
Vooral bij de hete races in Bahrein en Jeddah viel op dat de
remtrommels van McLaren veel blauwe (koele) zones toonden, terwijl
andere auto's rood en oranje kleurden. "Onmogelijk dat dit alleen
met luchtkoeling bereikt wordt", zo citeert de publicatie de
conclusie van Red Bull. Recent dook de verdenking op dat McLaren
water in de banden zou gebruiken voor koeling. McLaren-baas Zak
Brown noemt deze suggestie ‘absurd’ en reageerde gevat door zijn
drinkfles te voorzien van het label 'tire water'. Volgens McLaren
schuilt het geheim in een combinatie van downforce, voertuigbalans
en innovaties. Dit zou kunnen wijzen op geavanceerde luchtgeleiding
in de remkoeling, speciale materialen voor temperatuurregulatie, of
andere vernuftige oplossingen. De rivaliserende teams bestoken de
FIA met technische vragen, waarbij vooral Red Bull en Racing Bulls
voorop lopen. Tot nu toe lijkt alles binnen de regels te vallen, al
heeft de verhoogde aandacht wel geleid tot extra controles door de
autosportfederatie. Het mysterie van McLaren's superieure
bandenmanagement blijft voorlopig onopgelost.
bandenprestaties. Geen enkel ander team slaagt erin om de banden zo
snel op temperatuur te krijgen én vervolgens in het ideale
werkingsvenster te houden. Of het nu gaat om hoge
asfalttemperaturen of koude omstandigheden, de papaya-kleurige
bolides domineren op elk circuit. Deze kwaliteit betaalt zich
dubbel uit. In de kwalificatie leveren de banden van start tot
finish constante grip. De sectortijden in Miami illustreren dit
perfect: waar Max Verstappen in sector één nog een tiende
voorsprong pakt, zijn het Lando Norris en Oscar Piastri die in
sector twee en drie de boventoon voeren. In de races wordt het
voordeel nog evidenter. Eenmaal aan kop zijn de McLaren-coureurs
onbereikbaar. Oscar Piastri liet zijn achtervolgers nog redelijk
snel lijken door zijn tempo aan te passen. In Jeddah demonstreerde
de Australiër zijn overwicht door in de laatste ronde zijn snelste
tijd neer te zetten - een duidelijk signaal naar de concurrentie.
Red Bull heeft volgens Auto, Motor und Sport zijn pijlen gericht op
de remkoeling van McLaren. Met warmtecamerabeelden tijdens pitstops
probeert het team temperatuurmetingen te doen bij de koelschachten
van de remmen, die indirect de bandentemperatuur beïnvloeden.
Vooral bij de hete races in Bahrein en Jeddah viel op dat de
remtrommels van McLaren veel blauwe (koele) zones toonden, terwijl
andere auto's rood en oranje kleurden. "Onmogelijk dat dit alleen
met luchtkoeling bereikt wordt", zo citeert de publicatie de
conclusie van Red Bull. Recent dook de verdenking op dat McLaren
water in de banden zou gebruiken voor koeling. McLaren-baas Zak
Brown noemt deze suggestie ‘absurd’ en reageerde gevat door zijn
drinkfles te voorzien van het label 'tire water'. Volgens McLaren
schuilt het geheim in een combinatie van downforce, voertuigbalans
en innovaties. Dit zou kunnen wijzen op geavanceerde luchtgeleiding
in de remkoeling, speciale materialen voor temperatuurregulatie, of
andere vernuftige oplossingen. De rivaliserende teams bestoken de
FIA met technische vragen, waarbij vooral Red Bull en Racing Bulls
voorop lopen. Tot nu toe lijkt alles binnen de regels te vallen, al
heeft de verhoogde aandacht wel geleid tot extra controles door de
autosportfederatie. Het mysterie van McLaren's superieure
bandenmanagement blijft voorlopig onopgelost.