Drama voor Verstappen na straf, Norris profiteert optimaal tijdens sprintrace
Zaterdag om 18:00 uur Nederlandse tijd stond de sprintrace op het
programma. Het beloofde een spectaculaire sessie te worden,
aangezien er veel regen viel voor de start. Charles Leclerc zou de
start echter niet meemaken wegens een harde crash op weg naar de
grid. De Monegask kreeg last van aquaplaning, gleed de muur in en
kon uitstappen. Zijn startpositie bleef leeg. De FIA besloot dan
ook om de formatieronde achter de safety car af te werken. Niet
veel later werd er gecommuniceerd dat er nog een extra
formatieronde werd verreden. Max Verstappen ging zelfs even buiten
de baan in de natte omstandigheden, waarna de wedstrijdleiding
besloot om de start uit te stellen. De coureurs klaagden namelijk
massaal over de spray die omhoog werd gegooid, waardoor het zicht
ernstig werd beperkt. De coureurs lijnden zich op in de pitstraat,
om te wachten tot wanneer de race echt van start zou gaan. 28
minuten na de originele starttijd zou de sprintrace dan
daadwerkelijk beginnen. De coureurs reden in eerste instantie twee
rondjes achter de safety car, waarna er een staande start volgde in
de nog natte omstandigheden. Polesitter Kimi Antonelli werd bij de
start voorbijgestreefd door Oscar Piastri, waarna de Italiaan ook
posities aan Lando Norris en Verstappen verloor. Antonelli belandde
namelijk buiten de baan bij de inhaalactie van Piastri. Chaos alom
Ook Liam Lawson en Lance Stroll hadden een prima start, want ze
wonnen allebei vijf posities. Piastri wist de leiding te vergroten
naar bijna twee seconden, met Norris, Verstappen, Antonelli en
George Russell daarachter. De wedstrijd kwam in rustiger vaarwater
terecht, al kwam daar de melding dat Verstappen een valse start zou
hebben gemaakt. Maar net zo snel maakte de wedstrijdleiding bekend
dat er geen actie werd ondernomen. Piastri wist zijn voorsprong te
consolideren ten opzichte van Norris. Verstappen moest ondertussen
een kleine drie seconden toegeven op de Brit. De Mercedes-coureurs
waren ondertussen met elkaar in gevecht om de vierde positie. Het
was daarbij de grootste vraag of de coureurs naar binnen moesten
komen voor de slicks, omdat de baan in Miami snel opdroogde.
Bovendien was er al een duidelijke droge lijn te zien op bepaalde
plekken op het circuit. Yuki Tsunoda gooide de knuppel in het
hoenderhok door naar binnen te komen voor de mediums, waarna ook
onder meer Lewis Hamilton vanaf P6 volgde. Verstappen en Antonelli
doken ook naar binnen, maar hij raakte daar een deel van de
voorvleugel kwijt. Het was uiteindelijk een unsafe release van
Verstappen, waardoor de Nederlander een straf van tien seconden
kreeg. Verstappen reed uiteindelijk tegen de auto van Antonelli
aan. Ondertussen raakte Sainz de muur en daarmee was zijn race ook
gelijk klaar. Norris reed naar Piastri toe, maar wist hem nog niet
voorbij te gaan. Piastri en Russell gingen ook naar binnen,
waardoor Norris de enige man was die nog op de intermediates reed.
In de strijd om P3 wist Hamilton Verstappen te verschalken.
Fernando Alonso zette de Aston Martin in de muur, net op het moment
dat Norris de pits indook. De Spanjaard werd aangetikt door Liam
Lawson, waardoor hij in de muur belandde. Omdat Norris zich op dat
moment dus in de pitstraat bevond, wist de Brit uiteindelijk toch
nog voor Piastri te blijven. De safety car was namelijk inmiddels
op de baan te vinden. Norris leidde de race, voor Piastri,
Hamilton, Verstappen en Alex Albon. Omdat de Nederlander dus een
straf kreeg van tien seconden, zakte hij ver weg. Verstappen
eindigde uiteindleijk op P17 en was daarmee de laatst geklasseerde
coureur. Norris won de race, voor Piastri en Hamilton.
programma. Het beloofde een spectaculaire sessie te worden,
aangezien er veel regen viel voor de start. Charles Leclerc zou de
start echter niet meemaken wegens een harde crash op weg naar de
grid. De Monegask kreeg last van aquaplaning, gleed de muur in en
kon uitstappen. Zijn startpositie bleef leeg. De FIA besloot dan
ook om de formatieronde achter de safety car af te werken. Niet
veel later werd er gecommuniceerd dat er nog een extra
formatieronde werd verreden. Max Verstappen ging zelfs even buiten
de baan in de natte omstandigheden, waarna de wedstrijdleiding
besloot om de start uit te stellen. De coureurs klaagden namelijk
massaal over de spray die omhoog werd gegooid, waardoor het zicht
ernstig werd beperkt. De coureurs lijnden zich op in de pitstraat,
om te wachten tot wanneer de race echt van start zou gaan. 28
minuten na de originele starttijd zou de sprintrace dan
daadwerkelijk beginnen. De coureurs reden in eerste instantie twee
rondjes achter de safety car, waarna er een staande start volgde in
de nog natte omstandigheden. Polesitter Kimi Antonelli werd bij de
start voorbijgestreefd door Oscar Piastri, waarna de Italiaan ook
posities aan Lando Norris en Verstappen verloor. Antonelli belandde
namelijk buiten de baan bij de inhaalactie van Piastri. Chaos alom
Ook Liam Lawson en Lance Stroll hadden een prima start, want ze
wonnen allebei vijf posities. Piastri wist de leiding te vergroten
naar bijna twee seconden, met Norris, Verstappen, Antonelli en
George Russell daarachter. De wedstrijd kwam in rustiger vaarwater
terecht, al kwam daar de melding dat Verstappen een valse start zou
hebben gemaakt. Maar net zo snel maakte de wedstrijdleiding bekend
dat er geen actie werd ondernomen. Piastri wist zijn voorsprong te
consolideren ten opzichte van Norris. Verstappen moest ondertussen
een kleine drie seconden toegeven op de Brit. De Mercedes-coureurs
waren ondertussen met elkaar in gevecht om de vierde positie. Het
was daarbij de grootste vraag of de coureurs naar binnen moesten
komen voor de slicks, omdat de baan in Miami snel opdroogde.
Bovendien was er al een duidelijke droge lijn te zien op bepaalde
plekken op het circuit. Yuki Tsunoda gooide de knuppel in het
hoenderhok door naar binnen te komen voor de mediums, waarna ook
onder meer Lewis Hamilton vanaf P6 volgde. Verstappen en Antonelli
doken ook naar binnen, maar hij raakte daar een deel van de
voorvleugel kwijt. Het was uiteindelijk een unsafe release van
Verstappen, waardoor de Nederlander een straf van tien seconden
kreeg. Verstappen reed uiteindelijk tegen de auto van Antonelli
aan. Ondertussen raakte Sainz de muur en daarmee was zijn race ook
gelijk klaar. Norris reed naar Piastri toe, maar wist hem nog niet
voorbij te gaan. Piastri en Russell gingen ook naar binnen,
waardoor Norris de enige man was die nog op de intermediates reed.
In de strijd om P3 wist Hamilton Verstappen te verschalken.
Fernando Alonso zette de Aston Martin in de muur, net op het moment
dat Norris de pits indook. De Spanjaard werd aangetikt door Liam
Lawson, waardoor hij in de muur belandde. Omdat Norris zich op dat
moment dus in de pitstraat bevond, wist de Brit uiteindelijk toch
nog voor Piastri te blijven. De safety car was namelijk inmiddels
op de baan te vinden. Norris leidde de race, voor Piastri,
Hamilton, Verstappen en Alex Albon. Omdat de Nederlander dus een
straf kreeg van tien seconden, zakte hij ver weg. Verstappen
eindigde uiteindleijk op P17 en was daarmee de laatst geklasseerde
coureur. Norris won de race, voor Piastri en Hamilton.