Weergaloze Verstappen neemt ultieme revanche in kwalificatie GP Miami
Na een zeer enerverende en chaotische sprintrace, met Lando Norris
als winnaar en de bestrafte Max Verstappen buiten de punten, stond
om 22:15 uur Nederlandse tijd de kwalificatie op het programma in
Miami. Fernando Alonso kreeg vlak voor de sessie goed nieuws, want
zijn Aston Martin was op tijd gerepareerd na de crash met Liam
Lawson. Hetzelfde gold voor de onfortuinlijke Charles Leclerc, die
al voor de start in de muur stond. Aan het begin van Q1 was het
direct druk op de baan. Sommige teams werden in de
sprintkwalificatie verrast door het gebrek aan tijd en wilden dat
niet nog eens laten gebeuren. Bovendien was er minder grip door de
eerdere regenval, waardoor de baan gaandeweg de sessie sneller en
sneller leek te gaan worden. Max Verstappen nam in ieder geval het
heft in handen door direct de snelste tijd te noteren. De McLarens
moesten op dat moment echter nog volgen en Oscar Piastri zou
uiteindelijk tweeënhalve tienden sneller zijn dan de regerend
wereldkampioen. Norris bezette de derde plaats, terwijl de
Mercedessen hun eerste run afbraken. Veel coureurs reden ook op
gebruikte softs. De slotfase van Q1 zou dan ook cruciaal worden.
Nieuwe softs werden onder de auto geschroefd, waarna Verstappen
zich simpel bij de beste vijftien schaarde. Dat gold niet voor
teamgenoot Yuki Tsunoda, Leclerc én Lewis Hamilton, die allemaal
nog een keer moesten aanzetten. Zij zouden Q1 uiteindelijk
overleven met benodigde verbeteringen, terwijl Nico Hulkenberg,
Alonso, Pierre Gasly, Lance Stroll en Oliver Bearman werden
uitgeschakeld. Q2 en Q3 In Q2 was het wederom Verstappen die met de
snelste tijd opende. Zijn voorsprong op de Williams van Alex Albon
bleef echter beperkt tot twee tienden, waarna Piastri bijna vier
tienden sneller ging dan Verstappen. Ook Norris en Antonelli doken
onder de tijd van de Red Bull-coureur, met George Russell die juist
klaagde op de boordradio. De Mercedes-coureur stond na zijn eerste
run in de gevarenzone en had naar eigen zeggen geen vertrouwen in
de auto. Daar was tijdens zijn tweede rondje echter weinig van te
merken. Russell sprong naar de derde tijd en was veilig. Dat gold
niet voor Hamilton, die pijnlijk genoeg werd uitgeschakeld en zo
tegen een nieuwe domper aanliep. De Brit eindigde op de twaalfde
plaats en kon net als Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto, Jack Doohan
en Liam Lawson uitstappen. Daarna barstte de strijd om poleposition
los in Q3. Na de eerste runs stond Verstappen zeer verrassend
bovenaan, voor Norris en Piastri. De verschillen waren enorm klein,
drie en zeventien duizendsten om precies te zijn. Verstappen zei op
de radio nog wel dat hij tijd verloor in de tweede sector, dus
mogelijk zat er nog meer in. Dat liet Verstappen uiteindelijk ook
zien. De wereldkampioen zette een weergaloze 1:26.2 neer en eiste
poleposition op. Norris kwam 65 duizendsten tekort, met Antonelli
op de derde plaats. Piastri moest het met P4 doen, voor Russell.
als winnaar en de bestrafte Max Verstappen buiten de punten, stond
om 22:15 uur Nederlandse tijd de kwalificatie op het programma in
Miami. Fernando Alonso kreeg vlak voor de sessie goed nieuws, want
zijn Aston Martin was op tijd gerepareerd na de crash met Liam
Lawson. Hetzelfde gold voor de onfortuinlijke Charles Leclerc, die
al voor de start in de muur stond. Aan het begin van Q1 was het
direct druk op de baan. Sommige teams werden in de
sprintkwalificatie verrast door het gebrek aan tijd en wilden dat
niet nog eens laten gebeuren. Bovendien was er minder grip door de
eerdere regenval, waardoor de baan gaandeweg de sessie sneller en
sneller leek te gaan worden. Max Verstappen nam in ieder geval het
heft in handen door direct de snelste tijd te noteren. De McLarens
moesten op dat moment echter nog volgen en Oscar Piastri zou
uiteindelijk tweeënhalve tienden sneller zijn dan de regerend
wereldkampioen. Norris bezette de derde plaats, terwijl de
Mercedessen hun eerste run afbraken. Veel coureurs reden ook op
gebruikte softs. De slotfase van Q1 zou dan ook cruciaal worden.
Nieuwe softs werden onder de auto geschroefd, waarna Verstappen
zich simpel bij de beste vijftien schaarde. Dat gold niet voor
teamgenoot Yuki Tsunoda, Leclerc én Lewis Hamilton, die allemaal
nog een keer moesten aanzetten. Zij zouden Q1 uiteindelijk
overleven met benodigde verbeteringen, terwijl Nico Hulkenberg,
Alonso, Pierre Gasly, Lance Stroll en Oliver Bearman werden
uitgeschakeld. Q2 en Q3 In Q2 was het wederom Verstappen die met de
snelste tijd opende. Zijn voorsprong op de Williams van Alex Albon
bleef echter beperkt tot twee tienden, waarna Piastri bijna vier
tienden sneller ging dan Verstappen. Ook Norris en Antonelli doken
onder de tijd van de Red Bull-coureur, met George Russell die juist
klaagde op de boordradio. De Mercedes-coureur stond na zijn eerste
run in de gevarenzone en had naar eigen zeggen geen vertrouwen in
de auto. Daar was tijdens zijn tweede rondje echter weinig van te
merken. Russell sprong naar de derde tijd en was veilig. Dat gold
niet voor Hamilton, die pijnlijk genoeg werd uitgeschakeld en zo
tegen een nieuwe domper aanliep. De Brit eindigde op de twaalfde
plaats en kon net als Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto, Jack Doohan
en Liam Lawson uitstappen. Daarna barstte de strijd om poleposition
los in Q3. Na de eerste runs stond Verstappen zeer verrassend
bovenaan, voor Norris en Piastri. De verschillen waren enorm klein,
drie en zeventien duizendsten om precies te zijn. Verstappen zei op
de radio nog wel dat hij tijd verloor in de tweede sector, dus
mogelijk zat er nog meer in. Dat liet Verstappen uiteindelijk ook
zien. De wereldkampioen zette een weergaloze 1:26.2 neer en eiste
poleposition op. Norris kwam 65 duizendsten tekort, met Antonelli
op de derde plaats. Piastri moest het met P4 doen, voor Russell.