Data tonen aan: Zo deed Verstappen tóch weer het onmogelijke in Miami
Het hele weekend al zien we dat de verschillen in de top uiterst
klein zijn. McLaren meldt zich natúúrlijk van voren, evenals Max
Verstappen, met dit weekend ook Kimi Antonelli als vreemde, maar
sensationele eend in de bijt. Verstappen wist van vrijdag
(sprintkwalificatie) een achterstand van tweeënhalf tienden om te
buigen naar een voorsprong van zes honderdsten. Soms is zoiets geen
hogere wiskunde en niet zelden valt zoiets simpelweg te verklaren
door het feit dat het rondje nu eenmaal een stuk beter was, maar in
dit geval zien we toch enkele opmerkelijkheden als we naar de data
kijken. Hieronder leggen we steeds de data van de zaterdag naast
die van de vrijdag (swipe om de verschillen te bekijken). Waar
Verstappen op vrijdag enkel in de bochten 4 t/m 8 het snelst was,
drukt hij nu zijn stempel op het volledige rondje. Waren op vrijdag
de lange rechte stukken nog de achilleshiel, nu spreekt hij daar
ook een aardig woordje mee. Laat remmen Toch heeft bovenstaande
niet per se te maken met de topsnelheid van de Red Bull. Ja, ze
hebben daar wel iets teruggevonden relatief aan Lando Norris en
Kimi Antonelli, maar het lijntje van Verstappen (grafiek hieronder)
blijft over het grootste deel van het rechte stuk net onder die van
de concurrenten hangen. Opnieuw hebben we de vrijdag naast de
zaterdag gehouden. Wie naar de track map hierboven kijkt, ziet ook
dat Verstappen het vooral aan het einde van de rechte stukken wint,
met inbegrip van de remzones. De grafiek hieronder onderschrijft
dat. Verstappen kan bij de zware remzones steeds aanzienlijk later
remmen, waardoor hij het beetje snelheidsverlies in één klap weer
compenseert. Kijk hieronder vooral ook naar 'throttle', wat
natuurlijk nauw samenhangt met de snelheid. Steeds weet Verstappen
net wat later te remmen. Ja, hij gaat ook fractioneel later weer op
het gas, maar over de hele bocht genomen doet hij daarmee niet
onder voor zijn concurrenten. Meer vertrouwen Natuurlijk, de ronde
van Max Verstappen was fenomenaal en dat is altijd een factor die
meegewogen moet worden in de prestatie die hij heeft neergezet.
Maar bovenstaande toont ook aan dat Red Bull iets heeft gevonden
wat de RB21 welwillender maakt. Iets waarmee de sterke punten van
de vrijdag - bocht 4 t/m 8 zijn nog steeds zijn domein - zijn
behouden, maar waarmee Verstappen tevens meer vertrouwen heeft
gekregen om de bochten meer aan te vallen. Verstappen gaf zelf ook
aan dat men dingen had verbeterd, zonder dat nader toe te lichten.
Een knappe prestatie van Red Bull, zeker als je nagaat dat het een
sprintweekend betreft en je voor wat betreft aanpassingen aan de
auto afhankelijk bent van hele beperkte data. In het geval van Red
Bull weten we dat niet zelden de simulatorcoureur in Milton Keynes,
samen met de data-engineers aldaar, een belangrijk aandeel heeft in
die bepalende wijzigingen van vrijdag op zaterdag.
klein zijn. McLaren meldt zich natúúrlijk van voren, evenals Max
Verstappen, met dit weekend ook Kimi Antonelli als vreemde, maar
sensationele eend in de bijt. Verstappen wist van vrijdag
(sprintkwalificatie) een achterstand van tweeënhalf tienden om te
buigen naar een voorsprong van zes honderdsten. Soms is zoiets geen
hogere wiskunde en niet zelden valt zoiets simpelweg te verklaren
door het feit dat het rondje nu eenmaal een stuk beter was, maar in
dit geval zien we toch enkele opmerkelijkheden als we naar de data
kijken. Hieronder leggen we steeds de data van de zaterdag naast
die van de vrijdag (swipe om de verschillen te bekijken). Waar
Verstappen op vrijdag enkel in de bochten 4 t/m 8 het snelst was,
drukt hij nu zijn stempel op het volledige rondje. Waren op vrijdag
de lange rechte stukken nog de achilleshiel, nu spreekt hij daar
ook een aardig woordje mee. Laat remmen Toch heeft bovenstaande
niet per se te maken met de topsnelheid van de Red Bull. Ja, ze
hebben daar wel iets teruggevonden relatief aan Lando Norris en
Kimi Antonelli, maar het lijntje van Verstappen (grafiek hieronder)
blijft over het grootste deel van het rechte stuk net onder die van
de concurrenten hangen. Opnieuw hebben we de vrijdag naast de
zaterdag gehouden. Wie naar de track map hierboven kijkt, ziet ook
dat Verstappen het vooral aan het einde van de rechte stukken wint,
met inbegrip van de remzones. De grafiek hieronder onderschrijft
dat. Verstappen kan bij de zware remzones steeds aanzienlijk later
remmen, waardoor hij het beetje snelheidsverlies in één klap weer
compenseert. Kijk hieronder vooral ook naar 'throttle', wat
natuurlijk nauw samenhangt met de snelheid. Steeds weet Verstappen
net wat later te remmen. Ja, hij gaat ook fractioneel later weer op
het gas, maar over de hele bocht genomen doet hij daarmee niet
onder voor zijn concurrenten. Meer vertrouwen Natuurlijk, de ronde
van Max Verstappen was fenomenaal en dat is altijd een factor die
meegewogen moet worden in de prestatie die hij heeft neergezet.
Maar bovenstaande toont ook aan dat Red Bull iets heeft gevonden
wat de RB21 welwillender maakt. Iets waarmee de sterke punten van
de vrijdag - bocht 4 t/m 8 zijn nog steeds zijn domein - zijn
behouden, maar waarmee Verstappen tevens meer vertrouwen heeft
gekregen om de bochten meer aan te vallen. Verstappen gaf zelf ook
aan dat men dingen had verbeterd, zonder dat nader toe te lichten.
Een knappe prestatie van Red Bull, zeker als je nagaat dat het een
sprintweekend betreft en je voor wat betreft aanpassingen aan de
auto afhankelijk bent van hele beperkte data. In het geval van Red
Bull weten we dat niet zelden de simulatorcoureur in Milton Keynes,
samen met de data-engineers aldaar, een belangrijk aandeel heeft in
die bepalende wijzigingen van vrijdag op zaterdag.