Verstappen zonder strategisch voordeel in GP Miami
Normaal gesproken kan een sprintweekend helpen met het verfijnen
van de strategie. In de sprintrace kun je als team dan namelijk
zien hoe goed een bepaalde compound het volhoudt tijdens de kortere
race, en dan kun je op basis daarvan de strategie voor de Grand
Prix vaststellen. Maar dan moet je net Miami hebben. De hoosbui
voorafgaand aan de sprintrace zorgde ervoor dat al die plannen
letterlijk in het water vielen. De sprint begon op de intermediates
en halverwege werd er gewisseld naar verschillende compounds
slicks. Weinig informatie dus voor de teams bij het ingaan van de
Grand Prix. Desondanks heeft bandenleverancier Pirelli een aantal
opties uiteengezet. Een éénstopper met de combinatie medium-hard
lijkt het meest voor de hand te liggen. Per slot van rekening was
de race vorig jaar ook een éénstopper. Het verschil is echter dat
Pirelli dit jaar zachtere compounds meegenomen heeft. Met het oog
daarop zijn er ook twee strategieën voor een tweestopper
vormgegeven. In beide gevallen moedigt Pirelli de coureurs wel aan
dan twee stints op de harde band te gaan rijden. Dat alles gaat er
natuurlijk vanuit dat het droog blijft voor en tijdens de race. Als
het regent, mogen de teams weer om de tekentafel gaan zitten om te
kijken hoe de strategie opnieuw vormgegeven moet worden, want dan
wordt de hele situatie op zijn zachtst gezegd onvoorspelbaar. Tekst
loopt verder onder de foto. Geen strategisch voordeel Wat betreft
de overgebleven banden heeft iedereen het spelletje slim gespeeld.
Of eigenlijk: iedereen heeft hetzelfde spelletje gespeeld. Alle
coureurs van Red Bull, McLaren, Ferrari en Mercedes hebben nog twee
setjes ongebruikte harde banden en één setje ongebruikte medium
banden over. De enige uitzondering is Yuki Tsunoda, die nog twee
setjes ongebruikte mediums heeft. Maar aangezien geen van de
strategieën daarop inzet, zal dit Tsunoda waarschijnlijk geen groot
voordeel opleveren. Hoe dan ook is er dus geen duidelijk
strategisch voordeel voor polesitter Max Verstappen, of voor de
coureurs die hem de winst hopen te ontzeggen. Ook verderop in het
veld hebben alle coureurs, met uitzondering van Carlos Sainz en
Fernando Alonso, nog minstens één set ongebruikte hards en
ongebruikte mediums over. Dus verrassingen van achteren hoeven we
in dat opzicht ook niet te verwachten. Wat echter wel opvalt, is
dat Lewis Hamilton de enige coureur bij de topteams is die nog
ongebruikte softs heeft. Er is één strategie in het programma van
Pirelli waarbij de softs de voorkeur heeft: een tweestopper,
waarbij er begonnen wordt op de softs en dan twee keer naar de
harde band. Pirelli doet geen uitspraak over welke strategie de
betere is, maar Hamilton heeft als enige coureur van de topgroep
dus de kans om deze strategie optimaal te benutten.
van de strategie. In de sprintrace kun je als team dan namelijk
zien hoe goed een bepaalde compound het volhoudt tijdens de kortere
race, en dan kun je op basis daarvan de strategie voor de Grand
Prix vaststellen. Maar dan moet je net Miami hebben. De hoosbui
voorafgaand aan de sprintrace zorgde ervoor dat al die plannen
letterlijk in het water vielen. De sprint begon op de intermediates
en halverwege werd er gewisseld naar verschillende compounds
slicks. Weinig informatie dus voor de teams bij het ingaan van de
Grand Prix. Desondanks heeft bandenleverancier Pirelli een aantal
opties uiteengezet. Een éénstopper met de combinatie medium-hard
lijkt het meest voor de hand te liggen. Per slot van rekening was
de race vorig jaar ook een éénstopper. Het verschil is echter dat
Pirelli dit jaar zachtere compounds meegenomen heeft. Met het oog
daarop zijn er ook twee strategieën voor een tweestopper
vormgegeven. In beide gevallen moedigt Pirelli de coureurs wel aan
dan twee stints op de harde band te gaan rijden. Dat alles gaat er
natuurlijk vanuit dat het droog blijft voor en tijdens de race. Als
het regent, mogen de teams weer om de tekentafel gaan zitten om te
kijken hoe de strategie opnieuw vormgegeven moet worden, want dan
wordt de hele situatie op zijn zachtst gezegd onvoorspelbaar. Tekst
loopt verder onder de foto. Geen strategisch voordeel Wat betreft
de overgebleven banden heeft iedereen het spelletje slim gespeeld.
Of eigenlijk: iedereen heeft hetzelfde spelletje gespeeld. Alle
coureurs van Red Bull, McLaren, Ferrari en Mercedes hebben nog twee
setjes ongebruikte harde banden en één setje ongebruikte medium
banden over. De enige uitzondering is Yuki Tsunoda, die nog twee
setjes ongebruikte mediums heeft. Maar aangezien geen van de
strategieën daarop inzet, zal dit Tsunoda waarschijnlijk geen groot
voordeel opleveren. Hoe dan ook is er dus geen duidelijk
strategisch voordeel voor polesitter Max Verstappen, of voor de
coureurs die hem de winst hopen te ontzeggen. Ook verderop in het
veld hebben alle coureurs, met uitzondering van Carlos Sainz en
Fernando Alonso, nog minstens één set ongebruikte hards en
ongebruikte mediums over. Dus verrassingen van achteren hoeven we
in dat opzicht ook niet te verwachten. Wat echter wel opvalt, is
dat Lewis Hamilton de enige coureur bij de topteams is die nog
ongebruikte softs heeft. Er is één strategie in het programma van
Pirelli waarbij de softs de voorkeur heeft: een tweestopper,
waarbij er begonnen wordt op de softs en dan twee keer naar de
harde band. Pirelli doet geen uitspraak over welke strategie de
betere is, maar Hamilton heeft als enige coureur van de topgroep
dus de kans om deze strategie optimaal te benutten.