Knokkende Verstappen totaal kansloos tegen oppermachtig McLaren in Miami
Voorafgaand aan de Formule 1 Grand Prix van Miami ging het heel
veel over het weer. Een paar uur voor de start kwam de regen met
bakken uit de hemel, maar daar was vrij weinig meer van te merken
op de startgrid. De baan was vrijwel droog en de coureurs startten
allemaal op de droogweerbanden. Al hingen er nog wel wat buien in
de buurt van het circuit. Met Max Verstappen vanaf poleposition en
Lando Norris naast zich op de eerste startrij, ging de race van
start. Verstappen behield de leiding, maar moest daarvoor wel alles
uit de kast halen. De Nederlander blokkeerde bij het ingaan van
bocht 1 namelijk de rechtervoorband, waardoor Norris, die een goede
start had, even een pas op de plaats moest maken. Uiteindelijk
streden de twee verder en daarbij belandde Norris buiten de baan in
bocht twee. Het leek er echter op dat Verstappen op dat moment even
de controle over zijn auto verloor. Het kostte de Brit veel
plaatsen en hij zakte terug naar P6. Kimi Antonelli schoof op naar
P2, met Oscar Piastri op P3. Al kon Antonelli niet heel lang
genieten van die tweede positie, want Piastri wist hem na een
virtual safety car snel te passeren. Voor Jack Doohan zat de race
er al snel op, na een flinke touché met Liam Lawson in de eerste
bocht. De Australiër zette zijn Alpine stil langs het circuit en
dat zorgde voor de eerder genoemde virtual safety car. Verstappen
wist het gat ten opzichte van Piastri op meer dan een seconde te
houden, waardoor de Australiér voorlopig niet binnen de DRS kon
komen. Verstappen vs. Piastri Norris zette zijn jacht naar voren
verder door. Eerder haalde hij al Alex Albon in, waarna hij ook
George Russell snel wist te verschalken. Ondertussen kwam Piastri
wél in de DRS van Verstappen en de McLaren-coureur probeerde de
Nederlander te passeren. Het zorgde voor een mooi gevecht tussen de
twee, waarbij Verstappen telkens slim verdedigde en Piastri nog
niet voorbij kon komen aan de Red Bull-coureur. Ondertussen
profiteerde Norris van het gevecht tussen de twee, omdat hij alweer
was aangekomen op P3. En dat terwijl er ook de eerste regendruppels
waren te zien. Piastri schoot echter door in bocht 1, waardoor
Verstappen weer even wat lucht had. Maar het duurde niet heel lang
voordat de Australiër toch de leiding in handen kreeg. Verstappen
remde extreem laat bij opnieuw het ingaan van bocht 1, maar nu
schoot de Nederlander wat te ver door. En daar kon Piastri optimaal
van profiteren. Daarna klopte ook Norris op de deur van Verstappen.
Hij wist de Nederlander in eerste instantie nog niet te
verschalken. Het gat naar Piastri liep ondertussen al wel op naar
een kleine vijf seconden. In rondje 17 haalde Norris Verstappen wél
in, maar niet veel later werd die positie weer teruggeven. Beide
coureurs schoten namelijk van de baan af tijdens de inhaalpoging
van Norris. Een rondje later ging de Brit wel door naar P2. Piastri
was de grote winnaar van het gevecht tussen Norris en Verstappen.
De Australiër had namelijk een voorsprong van ruim negen seconden
te pakken op zijn teamgenoot. Achter Verstappen reed Antonelli op
P4, gevolgd door Russell, Albon, Carlos Sainz, Charles Leclerc,
Yuki Tsunoda, Esteban Ocon en Lewis Hamilton op P11. Virtual safety
car Hamilton had heel wat moeite om Ocon voorbij te gaan, maar
uiteindelijk was het dan zover voor de zevenvoudig wereldkampioen,
die zodoende naar P10 ging. Het verschil tussen Verstappen en
Antonelli bleef rondenlang iets boven de twee seconden hangen,
terwijl de viervoudig wereldkampioen één seconde per ronde verloor
op de beide McLarens. Antonelli gooide als eerste coureur de
knuppel in het hoenderhok en maakte zijn pitstop. Dat zorgde ervoor
dat Verstappen counterde en hij bleef voor de Italiaan op de baan.
De Mercedes-coureur verloor ook kostbare tijd in de pits. Hij kon
niet gelijk weg rijden, omdat Sainz net voorbij kwam in de
pitstraat. De Haas van Oliver Bearman begaf het ondertussen, wat
een virtual safety car veroorzaakte. De beide McLarens doken naar
binnen en konden daardoor profiteren van een pitstop die minder
lang duurde. Russell was de spekkoper van de hele situatie, want
hij zat na zijn pitstop ineens voor Verstappen en Antonelli.
Laatstgenoemde verloor niet veel later ook nog een positie aan
Albon. Ondertussen kreeg Tsunoda een straf van vijf seconden, omdat
hij te hard reed in de pitstraat. De derde uitvaller van de dag was
Gabriel Bortoleto, die zijn Stake F1 achter de vangrail zette.
Terwijl de race in een wat rustiger vaarwater terecht kwam,
parkeerde Liam Lawson zijn Racing Bulls in de garage en stond er
ook achter zijn naam een DNF. Verstappen probeerde naar Russell toe
te rijden, waarbij hij in eerste instantie tot ruim twee seconden
kwam. Bij Ferrari werd er gestreden om P7 en P8, waarbij Hamilton
duidelijk liet blijken dat hij het niet eens was met de strategie
van het team. Pas na een paar rondjes mocht hij voorbij aan
Leclerc, die tot dat moment voor de zevenvoudig wereldkampioen lag.
Slotfase De McLarens bouwden hun voorsprong op de concurrentie
rustig uit naar meer dan een halve minuut, met Piastri nog steeds
voor Norris. De Brit wist wel in te lopen op zijn teamgenoot.
Verstappen leek voorzichtig Russell binnen te hengelen voor het
laatste plaatsje op het podium, met Albon, Antonelli, Hamilton en
Leclerc achter zich. Norris kwam binnen de vier seconden van
Piastri, terwijl Verstappen de jacht op Russell voortzette met nog
een paar rondjes te gaan. Bij Ferrari werd er opnieuw van positie
gewisseld door Hamilton en Leclerc, opnieuw voor P7 en P8.
Uiteindelijk moest Verstappen afhaken in de strijd om P3, waardoor
Russell zeker was van het laatste plaatsje op het podium. Piastri
wist uiteindelijk op overtuigende wijze de race te winnen, met
Norris en Russell dus achter zich aan. Verstappen eindigde op P4,
gevolgd door Albon, Antonelli, Leclerc, Hamilton, Sainz en
Tsunoda.
veel over het weer. Een paar uur voor de start kwam de regen met
bakken uit de hemel, maar daar was vrij weinig meer van te merken
op de startgrid. De baan was vrijwel droog en de coureurs startten
allemaal op de droogweerbanden. Al hingen er nog wel wat buien in
de buurt van het circuit. Met Max Verstappen vanaf poleposition en
Lando Norris naast zich op de eerste startrij, ging de race van
start. Verstappen behield de leiding, maar moest daarvoor wel alles
uit de kast halen. De Nederlander blokkeerde bij het ingaan van
bocht 1 namelijk de rechtervoorband, waardoor Norris, die een goede
start had, even een pas op de plaats moest maken. Uiteindelijk
streden de twee verder en daarbij belandde Norris buiten de baan in
bocht twee. Het leek er echter op dat Verstappen op dat moment even
de controle over zijn auto verloor. Het kostte de Brit veel
plaatsen en hij zakte terug naar P6. Kimi Antonelli schoof op naar
P2, met Oscar Piastri op P3. Al kon Antonelli niet heel lang
genieten van die tweede positie, want Piastri wist hem na een
virtual safety car snel te passeren. Voor Jack Doohan zat de race
er al snel op, na een flinke touché met Liam Lawson in de eerste
bocht. De Australiër zette zijn Alpine stil langs het circuit en
dat zorgde voor de eerder genoemde virtual safety car. Verstappen
wist het gat ten opzichte van Piastri op meer dan een seconde te
houden, waardoor de Australiér voorlopig niet binnen de DRS kon
komen. Verstappen vs. Piastri Norris zette zijn jacht naar voren
verder door. Eerder haalde hij al Alex Albon in, waarna hij ook
George Russell snel wist te verschalken. Ondertussen kwam Piastri
wél in de DRS van Verstappen en de McLaren-coureur probeerde de
Nederlander te passeren. Het zorgde voor een mooi gevecht tussen de
twee, waarbij Verstappen telkens slim verdedigde en Piastri nog
niet voorbij kon komen aan de Red Bull-coureur. Ondertussen
profiteerde Norris van het gevecht tussen de twee, omdat hij alweer
was aangekomen op P3. En dat terwijl er ook de eerste regendruppels
waren te zien. Piastri schoot echter door in bocht 1, waardoor
Verstappen weer even wat lucht had. Maar het duurde niet heel lang
voordat de Australiër toch de leiding in handen kreeg. Verstappen
remde extreem laat bij opnieuw het ingaan van bocht 1, maar nu
schoot de Nederlander wat te ver door. En daar kon Piastri optimaal
van profiteren. Daarna klopte ook Norris op de deur van Verstappen.
Hij wist de Nederlander in eerste instantie nog niet te
verschalken. Het gat naar Piastri liep ondertussen al wel op naar
een kleine vijf seconden. In rondje 17 haalde Norris Verstappen wél
in, maar niet veel later werd die positie weer teruggeven. Beide
coureurs schoten namelijk van de baan af tijdens de inhaalpoging
van Norris. Een rondje later ging de Brit wel door naar P2. Piastri
was de grote winnaar van het gevecht tussen Norris en Verstappen.
De Australiër had namelijk een voorsprong van ruim negen seconden
te pakken op zijn teamgenoot. Achter Verstappen reed Antonelli op
P4, gevolgd door Russell, Albon, Carlos Sainz, Charles Leclerc,
Yuki Tsunoda, Esteban Ocon en Lewis Hamilton op P11. Virtual safety
car Hamilton had heel wat moeite om Ocon voorbij te gaan, maar
uiteindelijk was het dan zover voor de zevenvoudig wereldkampioen,
die zodoende naar P10 ging. Het verschil tussen Verstappen en
Antonelli bleef rondenlang iets boven de twee seconden hangen,
terwijl de viervoudig wereldkampioen één seconde per ronde verloor
op de beide McLarens. Antonelli gooide als eerste coureur de
knuppel in het hoenderhok en maakte zijn pitstop. Dat zorgde ervoor
dat Verstappen counterde en hij bleef voor de Italiaan op de baan.
De Mercedes-coureur verloor ook kostbare tijd in de pits. Hij kon
niet gelijk weg rijden, omdat Sainz net voorbij kwam in de
pitstraat. De Haas van Oliver Bearman begaf het ondertussen, wat
een virtual safety car veroorzaakte. De beide McLarens doken naar
binnen en konden daardoor profiteren van een pitstop die minder
lang duurde. Russell was de spekkoper van de hele situatie, want
hij zat na zijn pitstop ineens voor Verstappen en Antonelli.
Laatstgenoemde verloor niet veel later ook nog een positie aan
Albon. Ondertussen kreeg Tsunoda een straf van vijf seconden, omdat
hij te hard reed in de pitstraat. De derde uitvaller van de dag was
Gabriel Bortoleto, die zijn Stake F1 achter de vangrail zette.
Terwijl de race in een wat rustiger vaarwater terecht kwam,
parkeerde Liam Lawson zijn Racing Bulls in de garage en stond er
ook achter zijn naam een DNF. Verstappen probeerde naar Russell toe
te rijden, waarbij hij in eerste instantie tot ruim twee seconden
kwam. Bij Ferrari werd er gestreden om P7 en P8, waarbij Hamilton
duidelijk liet blijken dat hij het niet eens was met de strategie
van het team. Pas na een paar rondjes mocht hij voorbij aan
Leclerc, die tot dat moment voor de zevenvoudig wereldkampioen lag.
Slotfase De McLarens bouwden hun voorsprong op de concurrentie
rustig uit naar meer dan een halve minuut, met Piastri nog steeds
voor Norris. De Brit wist wel in te lopen op zijn teamgenoot.
Verstappen leek voorzichtig Russell binnen te hengelen voor het
laatste plaatsje op het podium, met Albon, Antonelli, Hamilton en
Leclerc achter zich. Norris kwam binnen de vier seconden van
Piastri, terwijl Verstappen de jacht op Russell voortzette met nog
een paar rondjes te gaan. Bij Ferrari werd er opnieuw van positie
gewisseld door Hamilton en Leclerc, opnieuw voor P7 en P8.
Uiteindelijk moest Verstappen afhaken in de strijd om P3, waardoor
Russell zeker was van het laatste plaatsje op het podium. Piastri
wist uiteindelijk op overtuigende wijze de race te winnen, met
Norris en Russell dus achter zich aan. Verstappen eindigde op P4,
gevolgd door Albon, Antonelli, Leclerc, Hamilton, Sainz en
Tsunoda.