FIA verklaart afwijzen Red Bull-protest

Red Bull Racing diende na afloop van de Grand Prix van Miami een
protest in tegen George Russell, die onvoldoende zou hebben
vertraagd tijdens een van de periodes van de virtual safety car.
Het verschil tussen Max Verstappen en Russell liep namelijk flink
op, toen de auto van Gabriel Bortoleto achter de vangrails werd
gezet. De FIA wees dat protest af, waardoor de uitslag blijft zoals
die is. De stewards verklaren nu waarom het protest is afgewezen.
"Red Bull beweerde dat Russell weliswaar het gas losliet toen de
gele vlag werd getoond, maar dat hij geen snelheid minderde en
daarom niet voldeed aan de eisen van het sportieve reglement. In
hun ogen betekent 'duidelijk verminderde snelheid', zoals vereist
in de reglementen, het passeren van de gele vlag met een absolute
snelheid die lager is dan de snelheid voordat de zone van de gele
vlag wordt betreden. Zij verklaarden dat Verstappen dat had
gedaan." Ook de tegenargumenten van Mercedes worden besproken.
"Mercedes voerde aan dat de gangbare praktijk, die door alle teams
en de FIA wordt geaccepteerd, was en is dat het aanzienlijk
opheffen van het gaspedaal bij de gele vlag wordt beschouwd als een
gepaste reactie en dat ze daarom voldeden aan de relevante regels.
Russell verklaarde dat hij de enkele gele vlag en de gestrande auto
naast de baan zag en daarom het gaspedaal aanzienlijk losliet om op
de gele vlag te reageren. Het team voerde verder aan dat het
loslaten van het gas door Russell significanter was dan bij andere
auto's." Het leidde tot de volgende conclusie van de stewards. "Uit
de onboardbeelden en de telemetrie bleek dat Russell het gas
losliet toen hij de gele vlag passeerde. Het gaat om ongeveer 25
procent én een reductie van ongeveer 30 procent in de
motorkoppeling. Het sportieve reglement vereist dat de coureur
'merkbaar vaart mindert' bij een gele vlag, maar specificeert niet
of dat betekent dat hij de absolute snelheid vermindert of dat hij
de snelheid vermindert ten opzichte van de normale racesnelheid in
het betreffende gedeelte van de baan." "De snelheid van Russell bij
de gele vlag was aanzienlijk lager dan de reguliere racesnelheid,
maar de absolute snelheid tijdens het passeren van de gele vlag nam
licht toe. De Stewards stellen vast dat de eis van het sportieve
reglement met betrekking tot de snelheidsvermindering bij een gele
vlag alleen betrekking kan hebben op een vermindering ten opzichte
van de reguliere racesnelheid. De vermindering van de absolute
snelheid, afhankelijk van het gedeelte van de baan waar de gele
vlag wordt getoond, kan aangeven of iemand de reglementen heeft
nageleefd of niet, terwijl een vermindering van de relatieve
snelheid altijd aangeeft dat de coureur de gele vlag heeft erkend
en gerespecteerd. In een remzone kan de absolute snelheid
bijvoorbeeld worden verlaagd zonder dat de voorschriften worden
nageleefd. Het protest is dan ook afgewezen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines