Horner verklaart Red Bull-protest tegen Russell
Bij Red Bull had men zich de Grand Prix van Miami vast anders
voorgesteld, nadat Max Verstappen er op de zaterdag met
poleposition vandoor ging. De Nederlander kon die eerste
startpositie echter niet verzilveren en kwam als vierde over de
streep, liet de Oostenrijkse renstal het daar niet bij zitten. Red
Bull diende namelijk een protest in bij de FIA, omdat zij op basis
van GPS-gegevens hadden vernomen dat George Russell onvoldoende zou
hebben vertraagd onder een virtual safety car. Het protest is
inmiddels afgewezen , waardoor Verstappen alsnog genoegen moest
nemen met de vierde positie. Toch zag teambaas Christian Horner de
virtual safety car-situatie wel als een beslissende factor tijdens
de race. "McLaren heeft het super gedaan, zij waren echt van een
ander niveau tijdens de race. Vooral als de banden deze
temperaturen halen, doen zij het echt een stuk beter dan de andere
teams. Ze hadden echt een competitieve race, terwijl de timing van
de virtual safety car ons waarschijnlijk een podium heeft gekost",
zo legt hij uit tegenover onder meer RacingNews365. "We hadden de
pace om het gat naar Russell te dichten, maar we konden niet
dichtbij genoeg komen om ook echt DRS te krijgen. We hebben een
protest ingediend bij de FIA tegen Russell, die op de GPS wel
zichtbaar liftte, maar verder geen snelheid verminderde (onder de
virtual safety car, red.). De reglementen zijn daarin heel
duidelijk, er moet sprake zijn van een vermindering van snelheid.
Maar zijn auto bleef versnellen, alleen dan wat geleidelijker dan
normaal het geval zou zijn. Maar dat is geen vermindering van
snelheid." Horner legt dan ook uit waarom Red Bull er uiteindelijk
voor koos een protest in te dienen. "Het is niet zo dat we melden
of suggereren dat er iets illegaal is aan de auto van Russell, maar
wel dat we het idee hebben dat hij iets deed wat in strijd is met
de reglementen en de manier waarop deze op papier staan. Daarom
hebben we een protest ingediend, omdat we vooral zoeken naar
duidelijkheid. De reglementen schrijven voor dat er een
vermindering van snelheid zichtbaar moet zijn, maar heeft het
verder niet over liften. Er wordt echt gesproken over
snelheidsvermindering en dat is wat wij hebben gedaan. Daarom
bracht Max het ook meteen onder de aandacht, op basis van wat hij
vanuit de cockpit zag."
voorgesteld, nadat Max Verstappen er op de zaterdag met
poleposition vandoor ging. De Nederlander kon die eerste
startpositie echter niet verzilveren en kwam als vierde over de
streep, liet de Oostenrijkse renstal het daar niet bij zitten. Red
Bull diende namelijk een protest in bij de FIA, omdat zij op basis
van GPS-gegevens hadden vernomen dat George Russell onvoldoende zou
hebben vertraagd onder een virtual safety car. Het protest is
inmiddels afgewezen , waardoor Verstappen alsnog genoegen moest
nemen met de vierde positie. Toch zag teambaas Christian Horner de
virtual safety car-situatie wel als een beslissende factor tijdens
de race. "McLaren heeft het super gedaan, zij waren echt van een
ander niveau tijdens de race. Vooral als de banden deze
temperaturen halen, doen zij het echt een stuk beter dan de andere
teams. Ze hadden echt een competitieve race, terwijl de timing van
de virtual safety car ons waarschijnlijk een podium heeft gekost",
zo legt hij uit tegenover onder meer RacingNews365. "We hadden de
pace om het gat naar Russell te dichten, maar we konden niet
dichtbij genoeg komen om ook echt DRS te krijgen. We hebben een
protest ingediend bij de FIA tegen Russell, die op de GPS wel
zichtbaar liftte, maar verder geen snelheid verminderde (onder de
virtual safety car, red.). De reglementen zijn daarin heel
duidelijk, er moet sprake zijn van een vermindering van snelheid.
Maar zijn auto bleef versnellen, alleen dan wat geleidelijker dan
normaal het geval zou zijn. Maar dat is geen vermindering van
snelheid." Horner legt dan ook uit waarom Red Bull er uiteindelijk
voor koos een protest in te dienen. "Het is niet zo dat we melden
of suggereren dat er iets illegaal is aan de auto van Russell, maar
wel dat we het idee hebben dat hij iets deed wat in strijd is met
de reglementen en de manier waarop deze op papier staan. Daarom
hebben we een protest ingediend, omdat we vooral zoeken naar
duidelijkheid. De reglementen schrijven voor dat er een
vermindering van snelheid zichtbaar moet zijn, maar heeft het
verder niet over liften. Er wordt echt gesproken over
snelheidsvermindering en dat is wat wij hebben gedaan. Daarom
bracht Max het ook meteen onder de aandacht, op basis van wat hij
vanuit de cockpit zag."