Data tonen aan: Verstappen en Red Bull komen grote achterstand pijnlijk onder ogen

Over één rondje kunnen Max Verstappen en Red Bull Racing het
McLaren wel lastig maken, maar over een gehele race is dat niet het
geval. Die pijnlijke conclusie kunnen we wel trekken na de Formule
1 Grand Prix van Miami. Verstappen pakte op knappe wijze
poleposition, maar moest in de race een kleine veertig seconden
toegeven op winnaar Oscar Piastri. Natuurlijk, de McLarens konden
een pitstop maken onder de virtual safety car en wisten de marge
daardoor te vergroten, maar eerder in de race ging het ook al de
verkeerde kant op voor Verstappen. Daar waar hij in de vroege
openingsfase Piastri nog buiten de DRS kon houden, was dat vrij
snel afgelopen. Verstappen vocht hard met zowel de Australiër als
zijn teamgenoot Lando Norris, maar kon dat niet volhouden. Het
welbekende bandenvoordeel van McLaren leek opnieuw een belangrijke
rol te spelen. Dat Verstappen het tempo van Piastri kon matchen in
de absolute beginfase, blijkt wel uit de onderstaande grafiek. Maar
Verstappen kon dat tempo niet volhouden, waardoor de
McLaren-coureur de aansluiting weer kon vinden. Op het moment dat
Piastri voorbigaat aan Verstappen, zien we ook gelijk dat de
rondetijden van de Nederlander oplopen. Bovendien kwam de
viervoudig wereldkampioen in een gevecht terecht met Norris, wat
ook niet hielp. Piastri kon uitlopen en de zege zodoende
veiligstellen, terwijl ook Norris weg wist te lopen van Verstappen,
op het moment dat hij ook voorbij was aan de Nederlander. Het
pijnlijke voor eigenlijk het hele veld is dat McLaren op bepaalde
momenten één seconde per ronde sneller was. Een hele bittere pil om
te slikken, wat toch grotendeels aan de bandenslijtage lijkt te
liggen. En dat werkt twee kanten op: bij McLaren hebben ze dat heel
goed voor elkaar, terwijl de concurrentie nog naar het ei van
Columbus zoekt. Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Bandenslijtage Na de verschillende virtual safety cars waren de
McLarens nog steeds sneller dan de concurrentie, maar was het gat
iets minder groot. Het verschil was echter al gemaakt én Piastri
had een gat dat groot genoeg was om relatief eenvoudig naar de zege
te cruisen. Al was Norris slechts negen honderdsten van een seconde
langzamer, als we kijken naar het gemiddelde gat ten opzichte van
Piastri. De concurrentie komt op dat gebied echter van een koude
kermis thuis. Verstappen komt dan nog het dichtst in de buurt van
de Australiër, maar moet maar liefst zes tienden (!) toegeven. Dat
is een levensgroot gat. Daarachter zijn de verschillen tussen de
overige topteams niet heel groot, maar McLaren was in alles de
dominante factor in Miami. Red Bull-adviseur Helmut Marko krijgt
zodoende gelijk, want hij stelde vlak na de race al het volgende
bij Autosport . "We zagen toen ze (McLaren, red.) voluit reden dat
we zeven tienden van een seconde achter lagen. We hebben voor het
eerst de echte snelheid van McLaren gezien. Wij moeten meteen
performance vinden, maar het is deprimerend hoe snel de McLarens
echt zijn." Daar voegde hij bij Sky DE het volgende aan toe.
"McLaren was gewoon superieur. Zij zijn sterker op de rechte
stukken en hun bandenslijtage is ook minder." Het zijn pijnlijke
conclusies voor Red Bull, dat ook in Bahrein tegen een grote
achterstand aan keek. Toen was het verschil van Verstappen met
Piastri ruim 34 seconden. Misschien nog wel de meest wrange
constatering voor de Oostenrijkse renstal komt vanuit het kamp van
McLaren. "Ik ben een beetje verbaasd dat het gat dat we hadden, zo
groot is. Ik dacht dat we een voordeel zouden kunnen hebben vanuit
het oogpunt van bandenmanagement, maar ik had niet gedacht dat dat
voordeel tot zo'n groot gat zou leiden gedurende de race." Was
getekend, McLaren-teambaas Andrea Stella.

Top Headlines

Oudere Top Headlines