Hamilton geeft uitleg over verhitte Ferrari-radioberichten: "Prettiger zoals met Bottas toen"
De gemoederen liepen hoog op bij Ferrari tijdens de Grand Prix van
Miami. Lewis Hamilton kwam er eigenlijk het hele weekend niet echt
aan te pas, tot hij na zijn pitstop ineens goed op gang kwam op een
setje medium banden. Zijn pace verbeterde aanzienlijk en zo kon hij
de aansluiting vinden bij teamgenoot Charles Leclerc, die op dat
moment op P7 reed. Dat werd echter het begin van een strategische
chaos voor de Italiaanse renstal, wat over de boordradio ook voor
flink wat ophef zorgde . Hamilton was namelijk niet te spreken over
de strategische keuzes van zijn team. "Ik heb over het algemeen
wel genoten van de race", zo begint Hamilton zijn verhaal echter op
een positievere toon tegenover onder meer RacingNews365. "We waren
dit weekend niet zo snel als we hadden gehoopt, maar ik vind wel
dat ik over het algemeen een goed weekend had. De resultaten laten
het misschien niet zien, maar ik startte als twaalfde en het is
heel lastig om in te halen hier. Op de medium banden voelde ik de
auto echt tot leven komen en daar voelde ik me echt optimistisch
over op dat moment. Ik zag alleen de McLarens maar voor me, dus ik
dacht zelfs dat we misschien nog naar P6 zouden kunnen of zoiets."
"Maar we verloren veel tijd toen Charles en ik wat om elkaar heen
draaiden. Ik was duidelijk sneller op dat moment en ik was van
mening dat het besluit niet snel genoeg kwam, dus op dat moment
dacht ik wel: 'Kom op!' Maar ik heb verder geen problemen met het
team of met Charles, ik denk gewoon dat we beter kunnen dan dit.
Maar op dit moment is de auto vooral het punt waarop we moeten
verbeteren, want we vechten vaak om P7 of P8." Hamilton is zelf
overigens van mening dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt.
"Fred (Vasseur, teambaas, red.) kwam na afloop naar mijn kamer. Ik
heb mijn hand op zijn schouder gelegd en gezegd, 'kalm aan, maak je
niet zo druk!' Ik had veel ergere dingen kunnen zeggen over de
radio, dit was gewoon wat sarcasme. Je moet begrijpen dat we echt
onder druk staan als we in de auto zitten, je krijgt dan niet de
meest vredige berichten vanuit de coureurs als we middenin een
gevecht zitten. Nu werden ze alleen live uitgezonden." Aansporen
Voor de uiteindelijke uitslag maakte het allemaal weinig verschil,
maar toch had Hamilton het graag anders gezien. "Mijn banden gingen
er echt in rap tempo aan. Dat is oké, want we vechten uiteindelijk
wel om een positie, maar het was wel prettiger geweest als we
bijvoorbeeld hadden kunnen doen wat ik vroeger met Valtteri
(Bottas, bij Mercedes, red.) deed. Me gewoon voorbij laten gaan,
mij de kans geven weg te rijden, maar als dat niet lukt de boel
weer terugdraaien. Maar uiteindelijk werkte het wel zo, ongeacht of
we wel of niet in hadden kunnen halen. We waren gewoon niet snel
genoeg en daar komt de frustratie waarschijnlijk ook vandaan. Maar
we blijven pushen." De zevenvoudig wereldkampioen weet dan ook
precies waar die frustratie vandaan kwam. "Ik was niet eens boos.
Ik wilde ze eerder aansporen tot het nemen van een besluit. Je zit
daar op een stoel, hebt alle details voor je neus liggen. Maak een
keuze! Zo was het voor mij, in ieder geval. We hadden wel wat
paniek, want we probeerden de auto op de baan te houden. Maar die
beslissing mocht wel wat sneller gemaakt worden." "Ik weet niet
wat erover geschreven gaat worden, of ik respectloos was of zoiets.
Maar ik vind niet dat ik dat was. Ik had gewoon zoiets van, 'kom
op, jongens!' Ik voel dat vuur nog steeds in me, ik voelde het daar
ook echt naar buiten komen. Ik ga me niet verontschuldigen voor het
feit dat ik een vechter ben, dat ik nog steeds dingen wil. Ik weet
dat iedereen in het team dat wil en ik geloof dat we het gevecht
echt weer aan kunnen gaan als we dingen oplossen. Het kan gewoon
niet snel genoeg komen."
Miami. Lewis Hamilton kwam er eigenlijk het hele weekend niet echt
aan te pas, tot hij na zijn pitstop ineens goed op gang kwam op een
setje medium banden. Zijn pace verbeterde aanzienlijk en zo kon hij
de aansluiting vinden bij teamgenoot Charles Leclerc, die op dat
moment op P7 reed. Dat werd echter het begin van een strategische
chaos voor de Italiaanse renstal, wat over de boordradio ook voor
flink wat ophef zorgde . Hamilton was namelijk niet te spreken over
de strategische keuzes van zijn team. "Ik heb over het algemeen
wel genoten van de race", zo begint Hamilton zijn verhaal echter op
een positievere toon tegenover onder meer RacingNews365. "We waren
dit weekend niet zo snel als we hadden gehoopt, maar ik vind wel
dat ik over het algemeen een goed weekend had. De resultaten laten
het misschien niet zien, maar ik startte als twaalfde en het is
heel lastig om in te halen hier. Op de medium banden voelde ik de
auto echt tot leven komen en daar voelde ik me echt optimistisch
over op dat moment. Ik zag alleen de McLarens maar voor me, dus ik
dacht zelfs dat we misschien nog naar P6 zouden kunnen of zoiets."
"Maar we verloren veel tijd toen Charles en ik wat om elkaar heen
draaiden. Ik was duidelijk sneller op dat moment en ik was van
mening dat het besluit niet snel genoeg kwam, dus op dat moment
dacht ik wel: 'Kom op!' Maar ik heb verder geen problemen met het
team of met Charles, ik denk gewoon dat we beter kunnen dan dit.
Maar op dit moment is de auto vooral het punt waarop we moeten
verbeteren, want we vechten vaak om P7 of P8." Hamilton is zelf
overigens van mening dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt.
"Fred (Vasseur, teambaas, red.) kwam na afloop naar mijn kamer. Ik
heb mijn hand op zijn schouder gelegd en gezegd, 'kalm aan, maak je
niet zo druk!' Ik had veel ergere dingen kunnen zeggen over de
radio, dit was gewoon wat sarcasme. Je moet begrijpen dat we echt
onder druk staan als we in de auto zitten, je krijgt dan niet de
meest vredige berichten vanuit de coureurs als we middenin een
gevecht zitten. Nu werden ze alleen live uitgezonden." Aansporen
Voor de uiteindelijke uitslag maakte het allemaal weinig verschil,
maar toch had Hamilton het graag anders gezien. "Mijn banden gingen
er echt in rap tempo aan. Dat is oké, want we vechten uiteindelijk
wel om een positie, maar het was wel prettiger geweest als we
bijvoorbeeld hadden kunnen doen wat ik vroeger met Valtteri
(Bottas, bij Mercedes, red.) deed. Me gewoon voorbij laten gaan,
mij de kans geven weg te rijden, maar als dat niet lukt de boel
weer terugdraaien. Maar uiteindelijk werkte het wel zo, ongeacht of
we wel of niet in hadden kunnen halen. We waren gewoon niet snel
genoeg en daar komt de frustratie waarschijnlijk ook vandaan. Maar
we blijven pushen." De zevenvoudig wereldkampioen weet dan ook
precies waar die frustratie vandaan kwam. "Ik was niet eens boos.
Ik wilde ze eerder aansporen tot het nemen van een besluit. Je zit
daar op een stoel, hebt alle details voor je neus liggen. Maak een
keuze! Zo was het voor mij, in ieder geval. We hadden wel wat
paniek, want we probeerden de auto op de baan te houden. Maar die
beslissing mocht wel wat sneller gemaakt worden." "Ik weet niet
wat erover geschreven gaat worden, of ik respectloos was of zoiets.
Maar ik vind niet dat ik dat was. Ik had gewoon zoiets van, 'kom
op, jongens!' Ik voel dat vuur nog steeds in me, ik voelde het daar
ook echt naar buiten komen. Ik ga me niet verontschuldigen voor het
feit dat ik een vechter ben, dat ik nog steeds dingen wil. Ik weet
dat iedereen in het team dat wil en ik geloof dat we het gevecht
echt weer aan kunnen gaan als we dingen oplossen. Het kan gewoon
niet snel genoeg komen."