McLaren moest 'penalty' van Verstappen slikken

In de Grand Prix van Miami was McLaren heer en meester. Ondanks de
beste pogingen van Max Verstappen lukte het de Red Bull-coureur
niet om Oscar Piastri en Lando Norris achter zich te houden. In de
eerste paar rondes wachtte Piastri geduldig af in de slipstream van
Verstappen, totdat hij in ronde 14 de Nederlander voorbij ging.
Veertien rondes lang in vuile lucht achter een andere auto is
normaal gesproken funest voor de banden. Toch reed Piastri daarna
zonder al te veel moeite weg, en uiteindelijk zat er een gat van
dertig seconden tussen de McLaren-coureurs en de rest van het veld.
Het lijkt dus alsof de banden daar helemaal geen last van hadden,
maar teambaas Andrea Stella vertelt aan onder andere RacingNews365
dat hij dat heel anders ziet. "Ik denk dat realistisch gezien de
banden best wel wat te lijden hadden doordat we zo dicht achter Max
zaten. Ik weet niet tot op welke hoogte. Tegelijkertijd is het ook
zo dat zodra je in de vrije lucht zit en aan de leiding van de race
gaat, je ook wel echt een enorm voordeel hebt. Dus hoe erg het was
weet ik niet, maar er zat zeker wel een beetje een penalty in dat
we zo lang achter Max zaten, maar daarna heb je dus het voordeel
van de vrije lucht. Dus vanuit een technisch oogpunt weet ik niet
precies hoe die twee factoren samenhangen, maar het was duidelijk
dat Oscar na een paar rondes een behoorlijk voordeel had ten
opzichte van Max, dus daardoor was het vrij makkelijk om hem bij te
houden." Wat ook meespeelde, is dat het circuit zich een stuk beter
leent voor inhaalacties dan sommige andere circuits die we dit jaar
hebben gehad. "Het was niet zo dat je het maximale van de banden
moest vragen om bij te blijven, en het is in Miami ook relatief
makkelijk om de DRS in te zetten. En de DRS-stukken zijn hier ook
zo lang dat je daar een groot voordeel van hebt. Het is hier zo'n
30, 40 procent makkelijker om in te halen als je naar de lap delta
kijkt vergeleken met andere circuits, dus je hoeft veel minder te
vragen van de banden om in te halen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines