‘FIA inspecteert trucje McLaren’

Misschien wel hét grote voordeel van McLaren dit jaar, is het feit
dat het team uit Woking significant beter om kan gaan met de
slijtage van en de temperatuur in de banden. Waar de concurrentie
worstelt met problemen van vuile lucht en het moeten managen van de
banden, lijkt McLaren daar aanzienlijk minder moeite mee te hebben.
Max Verstappen gaf in verschillende kwalificaties al aan dat daar
het sterke punt van McLaren ligt, en ook in Miami zagen we daar
weer een voorbeeld van. Ondanks het feit dat zowel Lando Norris als
Oscar Piastri meerdere rondes lang in de vuile lucht van Verstappen
reed, leek het hun banden niet aan te tasten. Zodra ze eenmaal
voorbij waren aan de Nederlander, werd er een enorm gat geslagen
waardoor de coureurs uiteindelijk meer dan 30 seconden voorlagen op
de rest van het veld. Het leidde tot de nodige speculatie over wat
McLaren nou precies heeft gedaan om dat voordeel te behalen. Een
van de theorieën is dat McLaren water in de banden zou gebruiken,
iets waar McLaren-CEO Zak Brown afgelopen weekend nog de draak mee
stak . Vooral Red Bull heeft twijfels over de manieren waarop de
remtrommel gekoeld wordt en het team van Verstappen heeft dan ook
de nodige vragen bij de FIA neergelegd om opheldering te krijgen.
Een van die vragen wordt nu beantwoord. The Race meldt namelijk dat
de FIA in de afgelopen races uitgebreid heeft gekeken naar de
remsystemen van McLaren om te zien of daar iets illegaals wordt
gedaan wat tot de verbeterde koeling zou leiden. Vooral nadat
McLaren met overmacht een eentweetje scoorde in Miami zou de FIA
opgelet hebben. Zoals gebruikelijk is bij dit soort onderzoeken
naar de technische middelen van één specifiek team, is er nog geen
officieel document gepubliceerd. Echter, als er wel iets illegaals
was gevonden, dan zou het wel gecommuniceerd worden naar de teams.
Dat is niet gebeurd, en dus kunnen we aannemen dat het ontwerp van
de remmen van McLaren binnen de perken valt. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines