Ferrari bestrijdt kritiek op teamorders: "Duurde helemaal niet lang"

Voor Ferrari werd de Grand Prix van Miami vooral getekend door de
onenigheid aan de pitmuur. In de laatste fase van de race zat Lewis
Hamilton op versere banden achter Charles Leclerc en gaf aan
sneller te zijn. Het duurde even voordat Ferrari besloot om de
coureurs te wisselen, tot grote ergernis van Hamilton. Daarna was
Leclerc sneller dan Hamilton, waarop het team ook weer na de nodige
aarzeling besloot hen weer om te wisselen. Hamilton was bepaald
niet te spreken over de gang van zaken en schampte op een gegeven
moment: "Hou meteen ook maar even theepauze als je toch bezig
bent!" Maar wanneer teambaas Fred Vasseur na de race de verzamelde
media, waaronder RacingNews365, te woord staat, vindt hij het
overdreven om te zeggen dat Ferrari te lang deed over de keuze.
"Het duurde helemaal niet lang, we wachtten maar één ronde ofzo. En
wanneer je twee auto's hebt die op verschillende strategieën
zitten, dan is het belangrijk voor mij om te weten of de achterste
sneller is dankzij de DRS of om andere redenen. Daar hadden we een
ronde voor nodig, dus dat betekent dat je één minuut dertig nodig
hebt om het te begrijpen. En daarna vroegen we hen te wisselen. Je
kan achteraf beargumenteren dat het beter was om het meteen te
doen, maar wij wisten gewoon niet of het door de DRS kwam of niet.
Wij namen de moeilijke beslissing, want het is nooit fijn om
Charles of Lewis te vragen te wisselen, maar we deden het wel." In
de afspraken vooraf is dit ook niet ter sprake gekomen volgens
Vasseur. "We hebben een algemeen beleid, en dat beleid volgen we.
Het is geen kwestie van wisselen en dan weer terugwisselen als je
degene voor je niet in kan halen. In dit specifieke geval was de
achterste auto sneller dan de voorste, simpelweg vanwege de DRS.
"Het gaat om het managen van de vertraging", vervolgt Vasseur over
de moeizame communicatie tijdens de race. "Soms betekent dat dat we
hen live iets moeten vragen. Daarnaast hebben wij ontzettend veel
informatie die we met hen bespreken over de afstelling van de auto.
Dus het is echt niet zo makkelijk als hen vragen om de wissel in
bocht elf of bocht zeventien te doen. Ze zullen vast begrijpen dat
we hebben gedaan wat we moesten doen." Ferrari ging uiteindelijk
als zevende en achtste over de finish, achter Max Verstappen en de
rivalen van McLaren en Mercedes, maar ook achter de Williams van
Alex Albon. In het kampioenschap staat Ferrari inmiddels zo'n 150
punten achter op McLaren. Maar toch denkt Vasseur dat Ferrari het
maximale heeft behaald in Miami. "Ik denk het wel, vooral als je de
kwalificatie niet meerekent. In de kwalificatie verloren we de
meeste punten, want daar reden we met gebruikte banden en niet met
nieuwe, dus we waren niet in staat het maximale te behalen. De
ronde die we deden op de ingereden banden was niet zo slecht, dat
zette ons op P4 of P5, maar de rest ging toen met nieuwe banden en
daar verloren we die plaats. Het is duidelijk dat we daar flink in
moeten verbeteren. Het is altijd lastig als je vast zit in het
middenveld, maar de snelheid in de race was gelijk aan Red Bull en
Mercedes. McLaren zat op een andere planeet, en we hebben dan ook
nooit gezegd dat we de strijd met McLaren aan konden gaan."

Top Headlines

Oudere Top Headlines