Alpine-wissel kent meer verliezers dan winnaars
Het hing na de Grand Prix van Miami al in de lucht en is nu
bevestigd: Alpine-coureur Jack Doohan wordt per direct vervangen
door Franco Colapinto. De Argentijn krijgt vijf races de tijd om
zich te bewijzen, terwijl Doohan wordt gedegradeerd naar de positie
van reservecoureur. Zodoende blijft de Formule 1-carrière van
Doohan voorlopig beperkt tot zeven races. Sowieso is het onrustig
bij Alpine, waar Oliver Oakes dinsdag als teambaas is vertrokken.
Hoe kijkt de redactie van RacingNews365 tegen de hele situatie aan?
Je leest het hier! Jan van der Burgt - hoofdredactie In de eerste
plaats heb je te doen met Jack Doohan. Natuurlijk, zijn prestaties
waren niet om over naar huis te schrijven. Doohan is één van de
vier coureurs met 0 punten achter de naam, maar let wel dat ook de
zeer ervaren Pierre Gasly nog niet verder is gekomen dan 7 punten.
De auto is geen hoogvlieger en dat houdt voor beide partijen de
middelmaat in stand. Puur kijkend naar de resultaten is een switch
gerechtvaardigd, maar heeft Alpine Doohan ook niet in die situatie
getild door precies 0,0 moeite te doen om geruchten over Franco
Colapinto rigoureus de kop in te drukken en zo de druk op Doohan
tot ondraaglijke hoogten op te laten lopen? De Argentijn neemt nu
daadwerkelijk zijn plekje in, maar dit experiment is ook een gok.
De hype rond Colapinto is gebaseerd op enkele goede optredens in de
Williams, maar daar stonden toch echt méér schadegevallen en soms
zelfs stevige klappers tegenover. Een zekere stap vooruit? Ik moet
het echt nog maar zien. Pepijn van der Hulst - hoofdredactie Het
onvermijdelijke is nu toch gebeurd: Colapinto vervangt Doohan.
Terecht? Als je naar de prestaties kijkt misschien wel, maar er
zijn logischerwijs verzachtende factoren. Want wat verwacht je van
Doohan als je in de winter halsoverkop Colapinto aantrekt als
reservecoureur? Met wat voor druk stuur je hem dan de baan op?
Doohan lijkt eraan ten onder te zijn gegaan, ondanks dat zijn pure
snelheid misschien niet eens zo slecht was. Vergeet niet dat hij in
Miami voor het eerst Pierre Gasly versloeg in de kwalificatie. Al
met al is het een verhaal vol verliezers. Alpine moet verder zonder
de jonge, verfrissende teambaas Oliver Oakes én schept nu wederom
geen duidelijkheid over de coureurs. Waarom geef je Colapinto vijf
races en evalueer je daarna opnieuw? Het lijkt er dan ook op dat
Colapinto met eenzelfde vorm van druk moet dealen vanaf de Grand
Prix van Emilia-Romagna. Of dat een kans van slagen heeft, moet nog
maar blijken. Rik Seinen - redacteur Dit is een puinhoop die Alpine
zelf heeft veroorzaakt. Door meteen vanaf het eerste moment
Colapinto aan de zijlijn neer te zetten, creëer je een bepaalde
druk waar je als rookie niet onderuit komt. We hebben bij alle
rookies gezien dit jaar dat ze tijd en hulp nodig hebben om aan hun
auto's en het leven in de Formule 1 te wennen. Doohan heeft het
tegenovergestelde gekregen: nog voordat er ook maar een meter was
gereden, haalde Alpine al met veel bombarie zijn vervanger binnen.
Deed Doohan het goed? Niet echt. Maar waarschijnlijk maakte het
niet uit hoe hij het zou doen. Alleen als hij de sterren van de
hemel had gereden en elke week voor zijn teamgenoot had gestaan op
het randje van het podium, had hij Alpine op andere gedachten
kunnen brengen. Als je zo'n standaard hebt om aan te moeten
voldoen, dan is het geen verrassing dat je teleurstelt.
Liefhebbers van de Formule 1 zullen weten dat dit absoluut niet de
eerste keer is dat Flavio Briatore zoiets uithaalt. Laten we voor
Colapinto hopen dat het bij hem anders zal gaan.
bevestigd: Alpine-coureur Jack Doohan wordt per direct vervangen
door Franco Colapinto. De Argentijn krijgt vijf races de tijd om
zich te bewijzen, terwijl Doohan wordt gedegradeerd naar de positie
van reservecoureur. Zodoende blijft de Formule 1-carrière van
Doohan voorlopig beperkt tot zeven races. Sowieso is het onrustig
bij Alpine, waar Oliver Oakes dinsdag als teambaas is vertrokken.
Hoe kijkt de redactie van RacingNews365 tegen de hele situatie aan?
Je leest het hier! Jan van der Burgt - hoofdredactie In de eerste
plaats heb je te doen met Jack Doohan. Natuurlijk, zijn prestaties
waren niet om over naar huis te schrijven. Doohan is één van de
vier coureurs met 0 punten achter de naam, maar let wel dat ook de
zeer ervaren Pierre Gasly nog niet verder is gekomen dan 7 punten.
De auto is geen hoogvlieger en dat houdt voor beide partijen de
middelmaat in stand. Puur kijkend naar de resultaten is een switch
gerechtvaardigd, maar heeft Alpine Doohan ook niet in die situatie
getild door precies 0,0 moeite te doen om geruchten over Franco
Colapinto rigoureus de kop in te drukken en zo de druk op Doohan
tot ondraaglijke hoogten op te laten lopen? De Argentijn neemt nu
daadwerkelijk zijn plekje in, maar dit experiment is ook een gok.
De hype rond Colapinto is gebaseerd op enkele goede optredens in de
Williams, maar daar stonden toch echt méér schadegevallen en soms
zelfs stevige klappers tegenover. Een zekere stap vooruit? Ik moet
het echt nog maar zien. Pepijn van der Hulst - hoofdredactie Het
onvermijdelijke is nu toch gebeurd: Colapinto vervangt Doohan.
Terecht? Als je naar de prestaties kijkt misschien wel, maar er
zijn logischerwijs verzachtende factoren. Want wat verwacht je van
Doohan als je in de winter halsoverkop Colapinto aantrekt als
reservecoureur? Met wat voor druk stuur je hem dan de baan op?
Doohan lijkt eraan ten onder te zijn gegaan, ondanks dat zijn pure
snelheid misschien niet eens zo slecht was. Vergeet niet dat hij in
Miami voor het eerst Pierre Gasly versloeg in de kwalificatie. Al
met al is het een verhaal vol verliezers. Alpine moet verder zonder
de jonge, verfrissende teambaas Oliver Oakes én schept nu wederom
geen duidelijkheid over de coureurs. Waarom geef je Colapinto vijf
races en evalueer je daarna opnieuw? Het lijkt er dan ook op dat
Colapinto met eenzelfde vorm van druk moet dealen vanaf de Grand
Prix van Emilia-Romagna. Of dat een kans van slagen heeft, moet nog
maar blijken. Rik Seinen - redacteur Dit is een puinhoop die Alpine
zelf heeft veroorzaakt. Door meteen vanaf het eerste moment
Colapinto aan de zijlijn neer te zetten, creëer je een bepaalde
druk waar je als rookie niet onderuit komt. We hebben bij alle
rookies gezien dit jaar dat ze tijd en hulp nodig hebben om aan hun
auto's en het leven in de Formule 1 te wennen. Doohan heeft het
tegenovergestelde gekregen: nog voordat er ook maar een meter was
gereden, haalde Alpine al met veel bombarie zijn vervanger binnen.
Deed Doohan het goed? Niet echt. Maar waarschijnlijk maakte het
niet uit hoe hij het zou doen. Alleen als hij de sterren van de
hemel had gereden en elke week voor zijn teamgenoot had gestaan op
het randje van het podium, had hij Alpine op andere gedachten
kunnen brengen. Als je zo'n standaard hebt om aan te moeten
voldoen, dan is het geen verrassing dat je teleurstelt.
Liefhebbers van de Formule 1 zullen weten dat dit absoluut niet de
eerste keer is dat Flavio Briatore zoiets uithaalt. Laten we voor
Colapinto hopen dat het bij hem anders zal gaan.