FIA-president overweegt F1-budgetcap te schrappen
De budgetcap was een van de belangrijkste nieuwe regels in de
Formule 1 toen het in 2021 ingevoerd werd. Het doel was om iets
meer balans te creëren in de sport. Eerder was het namelijk zo dat
een team met genoeg geld eigenlijk onbeperkt door kon ontwikkelen
en daardoor eigenlijk een eindeloos voordeel kon halen, terwijl
armere teams elk jaar verder achter bleven. Het doel van de
budgetcap was voorkomen dat één team, bijvoorbeeld Mercedes of
Ferrari, constant dominant zou blijven, en tegelijkertijd moest het
teams als Williams en Haas helpen de aansluiting bij de top te
vinden. Daarnaast had de budgetcap nog een onvoorzien neveneffect.
Voor de budgetcap was het eigenlijk onmogelijk voor een F1-team om
winstgevend te zijn. Zelfs toen Mercedes alles won, draaide het
F1-team bijna elk jaar verlies. Sinds de invoering van de budgetcap
is eigenlijk elk team winstgevend, ongeacht of ze nou eerste of
tiende staan. En nadat Red Bull in het eerste jaar werd beboet voor
een overtreding van de budgetcap, is de regel ook zonder al te veel
problemen nageleefd door de verschillende teams. Desondanks
overweegt FIA-president Mohammed Ben Sulayem om de regel op de
schop te gooien. Het kostenplafond - dat momenteel op zo'n 125
miljoen euro is vastgesteld - zou namelijk te veel gedoe geven voor
de FIA. "Ik kijk naar de budgetcap en het bezorgt de FIA alleen
maar hoofdpijn. Dus wat is het nut ervan? Ik zie het nut er echt
niet van in", zo wordt Ben Sulayem geciteerd door de AP . In 2026
zal de budgetcap flink omhoog gegooid worden vanwege de nieuwe
technische reglementen. In dat jaar mogen de teams zo'n 215 miljoen
inzetten voor de ontwikkeling van de auto. Dat is los van het geld
dat geïnvesteerd mag worden in faciliteiten van het team, wat op
een andere manier gereguleerd wordt. Hoewel over die tweede
categorie nog wel eens discussie is gevoerd, hebben de teams zich
over het algemeen altijd positief uitgelaten over het kostenplafond
voor de ontwikkeling van de auto. In het verleden liepen de kosten
van de ontwikkeling nog wel eens op tot 400 miljoen.
Formule 1 toen het in 2021 ingevoerd werd. Het doel was om iets
meer balans te creëren in de sport. Eerder was het namelijk zo dat
een team met genoeg geld eigenlijk onbeperkt door kon ontwikkelen
en daardoor eigenlijk een eindeloos voordeel kon halen, terwijl
armere teams elk jaar verder achter bleven. Het doel van de
budgetcap was voorkomen dat één team, bijvoorbeeld Mercedes of
Ferrari, constant dominant zou blijven, en tegelijkertijd moest het
teams als Williams en Haas helpen de aansluiting bij de top te
vinden. Daarnaast had de budgetcap nog een onvoorzien neveneffect.
Voor de budgetcap was het eigenlijk onmogelijk voor een F1-team om
winstgevend te zijn. Zelfs toen Mercedes alles won, draaide het
F1-team bijna elk jaar verlies. Sinds de invoering van de budgetcap
is eigenlijk elk team winstgevend, ongeacht of ze nou eerste of
tiende staan. En nadat Red Bull in het eerste jaar werd beboet voor
een overtreding van de budgetcap, is de regel ook zonder al te veel
problemen nageleefd door de verschillende teams. Desondanks
overweegt FIA-president Mohammed Ben Sulayem om de regel op de
schop te gooien. Het kostenplafond - dat momenteel op zo'n 125
miljoen euro is vastgesteld - zou namelijk te veel gedoe geven voor
de FIA. "Ik kijk naar de budgetcap en het bezorgt de FIA alleen
maar hoofdpijn. Dus wat is het nut ervan? Ik zie het nut er echt
niet van in", zo wordt Ben Sulayem geciteerd door de AP . In 2026
zal de budgetcap flink omhoog gegooid worden vanwege de nieuwe
technische reglementen. In dat jaar mogen de teams zo'n 215 miljoen
inzetten voor de ontwikkeling van de auto. Dat is los van het geld
dat geïnvesteerd mag worden in faciliteiten van het team, wat op
een andere manier gereguleerd wordt. Hoewel over die tweede
categorie nog wel eens discussie is gevoerd, hebben de teams zich
over het algemeen altijd positief uitgelaten over het kostenplafond
voor de ontwikkeling van de auto. In het verleden liepen de kosten
van de ontwikkeling nog wel eens op tot 400 miljoen.