Chaos Alpine compleet met veelbesproken rijderswissel

Al voor het nieuwe Formule 1-seizoen werd er volop over de
rijderssituatie van Alpine gesproken. Jack Doohan zou naast Pierre
Gasly aan zijn eerste volledige jaar gaan beginnen, maar stond
direct flink onder druk. Alpine besloot afgelopen winter namelijk
Franco Colapinto als reservecoureur aan te trekken. Het
veelgehoorde geluid? Doohan moet vroegtijdig plaatsmaken, wat er
ook gebeurt. Dat scenario is nu ook uitgekomen, al had Alpine vast
niet voorzien dat het zo chaotisch zou verlopen. Dinsdagavond, nog
voordat Colapinto bevestigd werd als nieuwe coureur voor de komende
vijf races, stapte teambaas Oliver Oakes immers op. De timing is
opvallend, aangezien er na de Grand Prix van Miami direct geluiden
naar buiten kwamen dat Doohan vervangen zou worden. Oakes en Flavio
Briatore stelden in een statement echter dat het daar niets mee te
maken heeft. Maar waarom kiest Alpine juist nu voor de
veelbesproken wissel? Briatore zei er het volgende over, al vertelt
dat niet het hele verhaal: "Het veld zit dicht bij elkaar en we
hebben een competitieve auto, dus we bevinden ons in de positie dat
we de noodzaak zien om te rouleren. We weten ook dat het seizoen
2026 belangrijk zal zijn voor het team en een volledige en eerlijke
beoordeling van de coureurs is het juiste om te doen." Geld Puur
sportief gezien valt er natuurlijk wel iets te zeggen voor het
besluit van Alpine. Doohan scoorde tot nu toe geen enkel punt en
was ook regelmatig betrokken bij incidenten. Zo crashte hij door
een DRS-fout hard tijdens de tweede vrije training in Japan en viel
hij afgelopen weekend in Miami uit na een touché met Liam Lawson.
Uiteindelijk bleek dat zijn laatste 'wapenfeit' te zijn, al liet
Doohan ook wel mooie dingen zien. In de kwalificatie in Miami was
hij sneller dan Gasly en zonder spin van Lewis Hamilton had Doohan
Gasly normaal gesproken uit Q3 gehouden in Australië. Er zit echter
veel meer achter het besluit van Alpine. Colapinto brengt een
flinke zak geld mee vanuit Argentijnse sponsoren, wat voor Alpine
natuurlijk bijster interessant is. Toen Colapinto bij Williams
instapte, dreef dat sponsoren er ook al toe om zich aan het team te
verbinden. Als je je bedenkt dat persoonlijke sponsoren normaal
gesproken alleen veel investeren als de coureur ook daadwerkelijk
rijdt, is het voor Alpine een ABC'tje. In Japan vond overigens een
bijzondere gang van zaken plaats rond Doohan, wat een nieuw licht
op de situatie laat schijnen. Alpine besloot de race-engineer van
Doohan door te schuiven naar Gasly, waarna de Australiër een nieuwe
rechterhand kreeg die de desbetreffende rol nog nooit had vervuld.
Het feit dat Ryo Hirakawa het stoeltje van Doohan overnam in de
eerste training én dat Doohan later crashte, hielp niet in de
kennismaking tussen de twee. Sowieso is het voor een rookie
natuurlijk moeilijk om met een onervaren race-engineer te werken.
Verder heeft RacingNews365 begrepen dat Alpine al vroegtijdig
overwoog om Doohan en Colapinto af te wisselen. Dat zou dan gaan om
een constructie van zes races, met Doohan die de eerste zes Grands
Prix voor zijn rekening zou nemen. Op de achtergrond speelde dus
veel meer dan simpelweg de sportieve prestaties van Doohan
beoordelen. Er ontvouwde zich een politiek spel. Chaos Al met al is
het momenteel chaos bij Alpine. De teambaas is vertrokken, er heeft
nu al een rijderswissel plaatsgevonden en duidelijkheid voor de
toekomst is er niet. Colapinto krijgt maar vijf races om zich te
bewijzen, waarna Alpine de situatie opnieuw evalueert. Mocht
Colapinto niet presteren, kan het dus zomaar zijn dat Doohan een
tweede kans krijgt. Alpine beschikt ook over Paul Aron, maar hij
lijkt geen optie meer te zijn voor het stoeltje. Het vertrouwen in
een specifieke coureur ontbreekt dus compleet. Vanaf de Grand Prix
van Emilia-Romagna gaan we dan ook een antwoord krijgen op de vraag
hoe Alpine ervoor staat met het nieuwe rijdersduo. Colapinto zal
sterk willen beginnen, ook om de druk een beetje te laten afnemen.
De eerste stap naar zijn debuut voor Alpine werd woensdag gezet op
het circuit van Zandvoort, waar Colapinto een TPC-test afwerkte.
Voor Alpine valt te hopen dat hij van die ervaring profiteert, een
kickstart maakt en de storm weer even gaat liggen. Al weet je het
met Flavio Briatore, de interim-teambaas, maar nooit...

Top Headlines

Oudere Top Headlines