Geïnspecteerd McLaren-trucje toegelicht
De dominante prestaties van de McLaren MCL39 in Miami werden
ondersteund door een aanzienlijk voordeel dankzij het perfecte
bandenmanagement. En niet alleen op het gebied van de
bandenslijtage, maar ook wat betreft het behouden van de optimale
grip. De uitstekende balans van de auto is bewezen, dankzij een
verfijnde evolutie van de pull-rod voorwielophanging van de
kampioenschapswinnende MCL38. Maar het vermogen om de
bandenspanning onder controle te houden en zo temperatuurstijgingen
te beperken of praktisch te elimineren, is niet iets wat andere
auto's ook hebben. Sinds de ground effect-auto's in 2022 werden
geïntroduceerd, zijn de wielvelgen volledig afgesloten door middel
van specifieke stroomlijnkappen, die voorkomen dat de warmte die
vrijkomt bij het remmen, wordt afgevoerd naar de zijkant van de
auto. In plaats daarvan wordt de warmte afgevoerd via een
in-wash-concept om de turbulentie achter de auto te verminderen.
Als gevolg hiervan wordt elk team geconfronteerd met het probleem
dat de temperatuur in de banden stijgt, waardoor de bandenspanning
toeneemt. Deze twee met elkaar samenhangende factoren hebben tot
gevolg dat het contactvlak van de band kleiner wordt, waardoor de
band geleidelijk aan slechter wordt. Alle teams proberen al sinds
2022 oplossingen te vinden om deze effecten te verminderen en
tegelijkertijd binnen de regels te blijven. Een zeer lastige factor
daarbij betreft de interne kanalen in de remtrommels en eventuele
kleppen daarin, die volgens de regels kunnen worden beschouwd als
een beweegbaar aerodynamisch instrument. En dat is verboden volgens
de reglementen. Controles De remtrommels en het remsysteem van de
MCL39 werden na de GP van Miami onderworpen aan uitgebreide
controles van de FIA, maar alles bleek in orde te zijn. Sommige
teams beweren dat ze beschikken over warmtebeeldcamera's die
koelere plekken laten zien in de complexe remkanalen in de
trommels. Deze vermeende koelere plekken kunnen niet logisch worden
verklaard als de kanalen, ongeacht hun doorsnede, vaste elementen
zijn die geen bewegende 'wanden' hebben. Ze zouden worden gebruikt
om de snelheid en druk van de luchtstroom te veranderen, De
hypothese dat delen van de kanalen van vorm kunnen veranderen, kan
als mogelijk antwoord naar voren worden gebracht. Tijdens het
passeren van de hete lucht door het systeem, zouden bepaalde
gebieden in de trommels de warmte helpen te verminderen. Een
dergelijk systeem zou kunnen worden ontworpen zonder de noodzaak
van bewegende delen, hoewel het natuurlijk een grotere complexiteit
van de trommels zou vereisen, waardoor het gewicht van de trommels
aan de binnenkant aanzienlijk zou toenemen. Wat McLaren op dit
moment precies van plan is met het remsysteem blijft een mysterie,
maar het heeft alle controles van de FIA doorstaan en blijft
volledig legaal.
ondersteund door een aanzienlijk voordeel dankzij het perfecte
bandenmanagement. En niet alleen op het gebied van de
bandenslijtage, maar ook wat betreft het behouden van de optimale
grip. De uitstekende balans van de auto is bewezen, dankzij een
verfijnde evolutie van de pull-rod voorwielophanging van de
kampioenschapswinnende MCL38. Maar het vermogen om de
bandenspanning onder controle te houden en zo temperatuurstijgingen
te beperken of praktisch te elimineren, is niet iets wat andere
auto's ook hebben. Sinds de ground effect-auto's in 2022 werden
geïntroduceerd, zijn de wielvelgen volledig afgesloten door middel
van specifieke stroomlijnkappen, die voorkomen dat de warmte die
vrijkomt bij het remmen, wordt afgevoerd naar de zijkant van de
auto. In plaats daarvan wordt de warmte afgevoerd via een
in-wash-concept om de turbulentie achter de auto te verminderen.
Als gevolg hiervan wordt elk team geconfronteerd met het probleem
dat de temperatuur in de banden stijgt, waardoor de bandenspanning
toeneemt. Deze twee met elkaar samenhangende factoren hebben tot
gevolg dat het contactvlak van de band kleiner wordt, waardoor de
band geleidelijk aan slechter wordt. Alle teams proberen al sinds
2022 oplossingen te vinden om deze effecten te verminderen en
tegelijkertijd binnen de regels te blijven. Een zeer lastige factor
daarbij betreft de interne kanalen in de remtrommels en eventuele
kleppen daarin, die volgens de regels kunnen worden beschouwd als
een beweegbaar aerodynamisch instrument. En dat is verboden volgens
de reglementen. Controles De remtrommels en het remsysteem van de
MCL39 werden na de GP van Miami onderworpen aan uitgebreide
controles van de FIA, maar alles bleek in orde te zijn. Sommige
teams beweren dat ze beschikken over warmtebeeldcamera's die
koelere plekken laten zien in de complexe remkanalen in de
trommels. Deze vermeende koelere plekken kunnen niet logisch worden
verklaard als de kanalen, ongeacht hun doorsnede, vaste elementen
zijn die geen bewegende 'wanden' hebben. Ze zouden worden gebruikt
om de snelheid en druk van de luchtstroom te veranderen, De
hypothese dat delen van de kanalen van vorm kunnen veranderen, kan
als mogelijk antwoord naar voren worden gebracht. Tijdens het
passeren van de hete lucht door het systeem, zouden bepaalde
gebieden in de trommels de warmte helpen te verminderen. Een
dergelijk systeem zou kunnen worden ontworpen zonder de noodzaak
van bewegende delen, hoewel het natuurlijk een grotere complexiteit
van de trommels zou vereisen, waardoor het gewicht van de trommels
aan de binnenkant aanzienlijk zou toenemen. Wat McLaren op dit
moment precies van plan is met het remsysteem blijft een mysterie,
maar het heeft alle controles van de FIA doorstaan en blijft
volledig legaal.