Frustraties Verstappen worden meer en meer zichtbaar: "Er gaat gewoon te veel mis"

Ooit was de pitstop een van de sterkste punten van Red Bull.
Jarenlang bepaalde het team uit Milton Keynes de standaard in de
pitlane, maar daar is dit jaar veel minder van te merken. In
Bahrein liet de elektronica het afweten, maar ook een pitstop in
die race waar de techniek wel meewerkte kwam boven de vier seconden
uit. Afgelopen weekend in Miami was het weer raak: tijdens de
pitstop van Max Verstappen in de sprintrace werd de Nederlander te
vroeg naar buiten gestuurd waardoor hij en Kimi Antonelli contact
maakten. Het lijkt een van de vele dingen te zijn waarin Red Bull
terrein is verloren de afgelopen jaren. In de podcast van
RacingNews365 wordt dan ook de stelling geopperd dat het team wel
veel verloren heeft in de pitlane. "Niet alleen in de pitlane",
schampt F1-kenner en RacingNews365-oprichter Ruud Dimmers. "Je ziet
bij Red Bull het hele jaar dat het gewoon niet loopt. Het loopt
niet op de baan, even los van Max met magische pole rondjes en
races zoals Suzuka. Je ziet aan alles dat het het gewoon net niet
is. In de pitstraat domineerden ze jarenlang, zelfs in de jaren dat
Mercedes oppermachtig was op de baan. Het pitstraat-kampioenschap
wonnen ze altijd. Maar nu hadden ze ook weer zo'n belabberde
pitstop van 2,7 seconden. Kom op, Red Bull was het team dat als
eerste onder de 2 seconden dook. En dan hebben we het nog niet eens
over de sprintrace." Ook Rudy van Buren ziet dat het team te veel
laat liggen. "Als je weet dat je op de baan op dit moment tekort
komt in de race, dan moet je juist dingen die je wel in eigen
handen hebt optimaliseren. Daar zijn dit jaar gewoon te veel
incidenten. En of die los van elkaar te bekijken zijn met telkens
verschillende oorzaken, dat is eigenlijk niet eens heel relevant.
Je moet er gewoon naar streven dat die pitstops te allen tijde 100
punten zijn. En of dat voor P1, P3, P5 of P10 is, maakt dan niet
eens uit. Hetgeen waar je invloed op hebt, moet je maximaal
uitvoeren. En daar zijn nu gewoon de laatste paar wedstrijden te
vaak... Ja, het zijn kleine dingetjes, maar wel met grote
gevolgen." Dimmers ziet dan ook wel de nodige frustratie opborrelen
bij Verstappen. "Het was gewoon heel pijnlijk. Max zelf zegt: 'ik
ben niet gefrustreerd of ik raak niet gefrustreerd', maar de
gelatenheid die hij de eerste race had vond ik dit weekend wel wat
minder. Er ging gewoon te veel mis. Hij is alleen maar aan het
worstelen met die auto. En je ziet geen verbetering." Moeilijk
seizoen Verstappen zelf heeft gesteld dat er geen sprake is van een
fundamenteel probleem, maar dat dit allemaal individuele incidenten
zijn, en dat de andere teams gewoon veel vooruitgang hebben
geboekt. Dimmers gelooft daar niet zoveel van. "Als andere teams
niet stil zitten, zou je je eigen niveau vast moeten kunnen houden.
En dat niveau halen ze nou echt niet. En de consistentie ook niet.
Dus dan moet je niet naar anderen kijken, maar moet je naar jezelf
kijken. Als iemand het iedere keer in 1.8 kan en jij houdt 2.1, 2.2
aan en je doet het altijd, dan doe je het zelf nog steeds goed,
alleen is er iemand anders beter. Nu hebben ze geen enkele Grand
Prix de snelste pitstop gehad. Geen enkele. Ze hebben er een aantal
pitstops bij gehad die echt heel slecht waren. En waarmee je
uiteindelijk ook gewoon potentieel puntenverlies lijdt." Van Buren:
"McLaren is heel sterk en dat bewijzen ze keer op keer weer. Je
ziet in het begin van de de race, als de bandentemperatuur nog niet
een probleem is, dat anderen nog een beetje een vuist kunnen maken.
Maar tegelijkertijd kon je ook zien dat Max dat gevecht niet vol
kon houden. Als je ziet wat voor gat er gecreƫerd wordt in het
tweede deel van de wedstrijd, dat is echt veel te veel. Ik wil niet
meteen zeggen dat Red Bull een aantal dingen echt niet voor elkaar
heeft, al is dat natuurlijk wel zo. Mercedes, Red Bull en Ferrari
wisselen elkaar een beetje af voor het tweede snelste team. Maar
die McLaren gaat gewoon in elk weekend, op elke baan, met elke
temperatuur, als een trein. Als er een bepaalde Nederlander daar
achter het stuur zat, dan had de puntentelling er wel heel anders
uit gezien. Het is natuurlijk geluk voor ieder ander dat ze het
daar niet constant maximaliseren. Alleen er is straks wel meer
snelheid nodig om hen te verslaan." Ziet Van Buren dan nog kansen
voor Verstappen dit jaar? "Je kan niet verwachten met het huidige
snelheidsverschil dat je over 24 races op deze manier kan blijven
knokken. Dan is het gewoon uitstel van executie. In dat opzicht is
het natuurlijk echt duimen met de updates en het hele Barcelona
verhaal dat dat wel een beetje de goede kant op gaat helpen. Anders
wordt het gewoon een heel moeilijk seizoen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines

  • RaceXpress

    04:15

    07-05-2025

  • RaceXpress

    05:35

    07-05-2025

  • RaceXpress

    00:20

    07-05-2025

  • RaceXpress

    06:20

    07-05-2025

  • RaceXpress

    19:20

    07-05-2025

  • RaceXpress

    11:15

    07-05-2025