Voormalig F1-teambaas wijst grote verschil tussen Verstappen en Tsunoda aan
Max Verstappen heeft zijn teamgenoten bij Red Bull de afgelopen
jaren vermorzeld, waarbij Yuki Tsunoda voorlopig het laatste
'slachtoffer' is van de Nederlander. En dat terwijl de auto
helemaal niet makkelijk te besturen is en met balansproblemen
kampt. Bovendien is het werkvenster waarin de auto werkt, zeer
smal. Verstappen won één van de eerste zes races van het jaar en
stond daarbij nog twee keer op het podium, maar lijkt wel de
aansluiting met de McLaren-coureurs te verliezen. De snelheid van
de Nederlander is het onderwerp van gesprek in een interview van
RacingNews365 met voormalig F1-teambaas Otmar Szafnauer. Op de
vraag of de RB21 beter is dan mensen denken, of dat Verstappen het
verschil maakt, zegt hij het volgende: "Ik heb niet alle gegevens
die zij hebben, waar ik die vroeger wel had. Ik spreek alleen
vanuit een extern oogpunt, vanuit een groter perspectief van wat er
gebeurt." "Voor mij is Yuki Tsunoda een zeer competente coureur.
Hij heeft dezelfde auto en hetzelfde materiaal als Max. De een
kwalificeert zich op poleposition en de ander staat tiende, met een
achterstand van zeven tienden. Vanuit dat perspectief is er sprake
van een 'Max-factor'", waarmee hij het grote verschil tussen de
twee aanwijst. "Kijk naar McLaren. Zij hebben de beste auto en kijk
eens waar die twee coureurs zich kwalificeren: binnen een tiende
van elkaar. Dat zegt ook iets." Sterke punten McLaren Terwijl de
kwalificatie tot nu toe in dit seizoen een spannende aangelegenheid
is geweest tussen Verstappen en de McLaren-coureurs, laat de race
pace een heel ander beeld zien. McLaren heeft zijn spierballen
kunnen laten zien tijdens de races en heeft in vijf van de zes tot
nu toe verreden Grands Prix de overwinning gepakt. "Dat is waar
McLaren echt in uitblinkt, in het tempo wat betreft de long runs.
Meer dan over één ronde", aldus Szafnauer. "Daar kunnen talloze
redenen voor zijn, waaronder het ontwerp van de auto, de
ontwikkeling en de afstelling. Het bandenmanagement is bijvoorbeeld
een andere reden." Dat laatste aspect is in de eerste races een
belangrijk voordeel geweest voor McLaren, waardoor het team uit
Woking meerdere races heeft gewonnen. Szafnauer benadrukt dat hij
in zijn tijd extra maatregelen nam om ervoor te zorgen dat de teams
die hij leidde, goed wisten hoe ze hun banden onder controle
moesten houden. "Toen ik bij Force India werkte, zorgde ik ervoor
dat we de beste bandentechnici hadden die ik kon inhuren. We
richtten ons veel op de ontwikkeling van de auto en hoe die
ontwikkeling de band zou behandelen om een voordeel te behalen. Er
waren races waarin wij de enigen waren die geen tweestopper
maakten, maar slechts één stop hoefden te maken, omdat we ons enorm
focusten op de banden." "Als McLaren hetzelfde deed en succesvol
was... Zelfs bij Alpine probeerde ik de bandenkennis te vergroten
door meer bandentechnici in te huren. Tijdens mijn laatste Grand
Prix van Miami kwalificeerden we ons als vijfde en achtste en
eindigden we met beide auto's in de punten, als achtste en negende.
Dat soort prestaties krijg je als je je concentreert met de juiste
onderdelen van een auto, waarvan je weet dat ze het verschil gaan
maken ten opzichte van de concurrentie. Als McLaren precies dat
heeft gedaan en succesvol is, is dat een enorm voordeel."
jaren vermorzeld, waarbij Yuki Tsunoda voorlopig het laatste
'slachtoffer' is van de Nederlander. En dat terwijl de auto
helemaal niet makkelijk te besturen is en met balansproblemen
kampt. Bovendien is het werkvenster waarin de auto werkt, zeer
smal. Verstappen won één van de eerste zes races van het jaar en
stond daarbij nog twee keer op het podium, maar lijkt wel de
aansluiting met de McLaren-coureurs te verliezen. De snelheid van
de Nederlander is het onderwerp van gesprek in een interview van
RacingNews365 met voormalig F1-teambaas Otmar Szafnauer. Op de
vraag of de RB21 beter is dan mensen denken, of dat Verstappen het
verschil maakt, zegt hij het volgende: "Ik heb niet alle gegevens
die zij hebben, waar ik die vroeger wel had. Ik spreek alleen
vanuit een extern oogpunt, vanuit een groter perspectief van wat er
gebeurt." "Voor mij is Yuki Tsunoda een zeer competente coureur.
Hij heeft dezelfde auto en hetzelfde materiaal als Max. De een
kwalificeert zich op poleposition en de ander staat tiende, met een
achterstand van zeven tienden. Vanuit dat perspectief is er sprake
van een 'Max-factor'", waarmee hij het grote verschil tussen de
twee aanwijst. "Kijk naar McLaren. Zij hebben de beste auto en kijk
eens waar die twee coureurs zich kwalificeren: binnen een tiende
van elkaar. Dat zegt ook iets." Sterke punten McLaren Terwijl de
kwalificatie tot nu toe in dit seizoen een spannende aangelegenheid
is geweest tussen Verstappen en de McLaren-coureurs, laat de race
pace een heel ander beeld zien. McLaren heeft zijn spierballen
kunnen laten zien tijdens de races en heeft in vijf van de zes tot
nu toe verreden Grands Prix de overwinning gepakt. "Dat is waar
McLaren echt in uitblinkt, in het tempo wat betreft de long runs.
Meer dan over één ronde", aldus Szafnauer. "Daar kunnen talloze
redenen voor zijn, waaronder het ontwerp van de auto, de
ontwikkeling en de afstelling. Het bandenmanagement is bijvoorbeeld
een andere reden." Dat laatste aspect is in de eerste races een
belangrijk voordeel geweest voor McLaren, waardoor het team uit
Woking meerdere races heeft gewonnen. Szafnauer benadrukt dat hij
in zijn tijd extra maatregelen nam om ervoor te zorgen dat de teams
die hij leidde, goed wisten hoe ze hun banden onder controle
moesten houden. "Toen ik bij Force India werkte, zorgde ik ervoor
dat we de beste bandentechnici hadden die ik kon inhuren. We
richtten ons veel op de ontwikkeling van de auto en hoe die
ontwikkeling de band zou behandelen om een voordeel te behalen. Er
waren races waarin wij de enigen waren die geen tweestopper
maakten, maar slechts één stop hoefden te maken, omdat we ons enorm
focusten op de banden." "Als McLaren hetzelfde deed en succesvol
was... Zelfs bij Alpine probeerde ik de bandenkennis te vergroten
door meer bandentechnici in te huren. Tijdens mijn laatste Grand
Prix van Miami kwalificeerden we ons als vijfde en achtste en
eindigden we met beide auto's in de punten, als achtste en negende.
Dat soort prestaties krijg je als je je concentreert met de juiste
onderdelen van een auto, waarvan je weet dat ze het verschil gaan
maken ten opzichte van de concurrentie. Als McLaren precies dat
heeft gedaan en succesvol is, is dat een enorm voordeel."