Brundle luidt noodklok over Ferrari: "Dat is het grote probleem"

Nu een kwart van de Formule 1-races in 2025 achter de rug is, valt
Ferrari bij de topteams op. Maar niet in positieve zin. Waar het
team uit Maranello vorig jaar nog tot op het laatste moment
strijdde om de titel bij de constructeurs, zijn de lichtpuntjes dit
jaar op één hand te tellen: een overwinning in de sprintrace in
China, een podium in Saoedi-Arabië en een derde plaats in de
sprintrace in Miami. De Grand Prix van Miami was ook weer geen
fijne aangelegenheid voor de Scuderia. Het team had last van het
gekibbel tussen de coureurs en de pitmuur vanwege de strategie en
uiteindelijk gingen ze als zevende en achtste over de finish. In de
slotfase haalde Carlos Sainz Lewis Hamilton nog bijna in, terwijl
de andere Williams van Alex Albon ongeveer tien seconden voor de
beide Ferrari-coureurs zat. Reden voor paniek bij Ferrari, zo denkt
analist Martin Brundle. "Ze zullen bijzonder ongelukkig zijn bij
Ferrari. Ze hadden gedacht voor de titel te kunnen gaan, zeker met
de line-up van Charles Leclerc en Lewis Hamilton. Wat ze nu vooral
niet moeten doen, is wat je vaak in het voetbal ziet gebeuren. Dat
de coach wordt ontslagen en iedereen eruit wordt getrapt, om maar
iets te veranderen. Dat zal helemaal niets verbeteren. Die fout
hebben we wel bij andere teams gezien", zo vertelt hij in de Sky
Sports F1 -podcast. Toch ziet ook Brundle dat het niet goed gaat.
"Ze zaten achter Williams. Ze zaten achter Mercedes. Ze zaten
achter Red Bull. Ze zaten achter McLaren. Ze waren het vijfde team!
En dat is in feite het grote probleem, daar moeten ze vat op
krijgen. Als ze de auto konden veranderen, dan zouden ze dat
natuurlijk doen. Als ze wisten wat ze dan moesten veranderen. Vorig
jaar hebben we ook gezien dat Ferrari een probleem had en het
duurde meerdere races voordat ze het hadden aangepast. Met de
hoeveelheid races en de budgetcap moet je dat allemaal regelen."
"Maar er zullen moeilijke gesprekken worden gevoerd bij Ferrari.
Eén Williams zat er voor, de ander zat er vlak achter. Carlos Sainz
had heel erg veel pech met de virtual safety car, anders had hij er
misschien ook wel voor gezeten", zo sluit Brundle af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines