Ford geeft update over gloednieuwe Red Bull-motor
Het zijn spannende tijden voor Red Bull, want naast het huidige
Formule 1-seizoen wordt de blik ook al voor een deel op 2026
gericht. Dan gaan de reglementen op de schop wat betreft de motor
en het chassis. Daar komt bovenop dat Red Bull voor een nóg grotere
uitdaging staat: de formatie uit Milton Keynes ontwikkelt voor het
eerst in de historie van het team een eigen motor, samen met Ford.
De topman van Ford Motorsports, Mark Rushbrook, geeft bij
Motorsport.com een update. "We dragen op verschillende vlakken bij.
In algemene zin liggen we op schema met onze tijdlijn voor de ICE
(interne verbrandingsmotor, red.) en de elektrische componenten. Er
is natuurlijk nog wel veel werk te doen en we hebben qua durability
nog veel te bewijzen. Maar wat betreft de samenwerking - de
openheid, het vertrouwen en het bijdragen van twee kanten - is het
tot nu toe uitstekend geweest. Het is alles wat we hadden gehoopt
en eigenlijk nog meer dan gedacht." En daarbij doet Ford meer dan
oorspronkelijk de bedoeling was. "In eerste instantie lag de focus
op de elektrificatie. Maar met onze advanced manufacturing-
faciliteit en onze printmachines kunnen we real time dingen maken",
waarmee hij zich richt op het 3D printen. "We maken letterlijk elke
dag dingen die uit Dearborn (waar het hoofdkantoor van Ford zit,
red.) komen, verscheept worden en in het lab in Milton Keynes
worden getest." De grote vraag is: worden de eigen doelstellingen
op dit moment gehaald? "Ja, al zijn er natuurlijk altijd
uitzonderingen doordat je nooit alles honderd procent kunt halen.
Maar als het gaat om het halen van de vermogensnummers, dan
absoluut. Vervolgens draait het om de betrouwbaarheidstests, om dat
te matchen. Haal je daarbij alles perfect? Nee, maar dat is de
realiteit van ieder programma. Dat gebeurt gaandeweg gewoon en dan
gaat het erom hoe je reageert, qua urgentie en qua mindset van de
mensen. We reageren dus op wat we zien." Rushbrook vervolgt: "Als
de motor ontwikkelt en meer vermogen vindt, dan draait het
natuurlijk altijd om het testen van de betrouwbaarheid. Dus het is:
power, betrouwbaarheid, power, betrouwbaarheid." En zodoende
probeert Red Bull-Ford steeds wat meer de limiet op de zoeken, net
als alle andere fabrikanten.
Formule 1-seizoen wordt de blik ook al voor een deel op 2026
gericht. Dan gaan de reglementen op de schop wat betreft de motor
en het chassis. Daar komt bovenop dat Red Bull voor een nóg grotere
uitdaging staat: de formatie uit Milton Keynes ontwikkelt voor het
eerst in de historie van het team een eigen motor, samen met Ford.
De topman van Ford Motorsports, Mark Rushbrook, geeft bij
Motorsport.com een update. "We dragen op verschillende vlakken bij.
In algemene zin liggen we op schema met onze tijdlijn voor de ICE
(interne verbrandingsmotor, red.) en de elektrische componenten. Er
is natuurlijk nog wel veel werk te doen en we hebben qua durability
nog veel te bewijzen. Maar wat betreft de samenwerking - de
openheid, het vertrouwen en het bijdragen van twee kanten - is het
tot nu toe uitstekend geweest. Het is alles wat we hadden gehoopt
en eigenlijk nog meer dan gedacht." En daarbij doet Ford meer dan
oorspronkelijk de bedoeling was. "In eerste instantie lag de focus
op de elektrificatie. Maar met onze advanced manufacturing-
faciliteit en onze printmachines kunnen we real time dingen maken",
waarmee hij zich richt op het 3D printen. "We maken letterlijk elke
dag dingen die uit Dearborn (waar het hoofdkantoor van Ford zit,
red.) komen, verscheept worden en in het lab in Milton Keynes
worden getest." De grote vraag is: worden de eigen doelstellingen
op dit moment gehaald? "Ja, al zijn er natuurlijk altijd
uitzonderingen doordat je nooit alles honderd procent kunt halen.
Maar als het gaat om het halen van de vermogensnummers, dan
absoluut. Vervolgens draait het om de betrouwbaarheidstests, om dat
te matchen. Haal je daarbij alles perfect? Nee, maar dat is de
realiteit van ieder programma. Dat gebeurt gaandeweg gewoon en dan
gaat het erom hoe je reageert, qua urgentie en qua mindset van de
mensen. We reageren dus op wat we zien." Rushbrook vervolgt: "Als
de motor ontwikkelt en meer vermogen vindt, dan draait het
natuurlijk altijd om het testen van de betrouwbaarheid. Dus het is:
power, betrouwbaarheid, power, betrouwbaarheid." En zodoende
probeert Red Bull-Ford steeds wat meer de limiet op de zoeken, net
als alle andere fabrikanten.