Coronel op eerste rij bij test Verstappen: "Compleet gekkenhuis!"

Een Ferrari GT3 van Verstappen.com Racing met de naam Franz Hermann
erop. Daar was iets natuurlijk niet helemaal koosjer, zo bleek ook
wel. Max Verstappen reisde afgelopen vrijdag af naar de Nurburgring
om een test te rijden. Hij wil een licentie halen om aan de
langeafstandsraces op de Nordschleife mee te mogen doen. Tom
Coronel was toevallig ook aanwezig voor een race aldaar en vertelt
het hele verhaal in de Formule 1-podcast van RacingNews365. "Ik heb
aan de race meegedaan, maar Franz Hermann kon niet aan de race
meedoen", lacht Coronel. "Hij had zijn licentie nog niet. Op de
Nordschleife heb je speciale permissie nodig en daar moet je een
bepaalde course voor doen. En die course is nog niet gedaan door
onze Franz! Maar de testdag heeft Max dus wel gedaan op vrijdag."
Maar wat voor rondetijden zet Coronel dan bijvoorbeeld neer? "Dan
moet je denken aan tussen de 8:10 en 8:15. Dat is met een 992 Cup
Porsche van mijn partner I Reckon U , waar ik de races op de
Nordschleife, de 12 uur van Spa-Francorchamps én de 24 uur van de
Nurburgring mee rijd. We komen nog met mooi nieuws, want bij de
laatstgenoemde race gaan we met een hele vette crew rijden. Rudy
van Buren heeft de afgelopen race met mij meegedaan, samen ook met
Jan Jaap van Roon." De verhalen zingen rond dat Verstappen
rondetijden in de 7:56 heeft gereden. Coronel komt met een simpele
verklaring. "Hij heeft een snellere auto. Nee, nee, zij rijden in
de andere klasse, de GT3. Inderdaad, zij zaten onder de acht
minuten. Ik ben uiteraard eventjes naar Max toe gegaan en heb ook
met de bodyguards gesproken. Ze hebben Rocco ook nog mee naar
binnen genomen naar Max toe, want hij werd natuurlijk heel erg
afgeschermd voor fotografen en video. In een keer was bekend dat
Max op de Nordschleife aan het trainen was. Het stond helemaal vol
met journalisten, een compleet gekkenhuis! Ik kreeg zelfs appjes
van mensen die zeiden dat Max de course het beste zo en zo kon
doen. Iedereen snapt natuurlijk dat Max niet in een klaslokaaltje
gaat zitten en in een rijtje over de Nurburgring moet rijden." Toch
moet Verstappen wel het een en ander afleggen, weet Coronel. "In
Duitsland is dat nu eenmaal de regel, dus ook hij zou het moeten
doen. Het maakt niet uit wie je bent, al ben je de koning of
koningin. Dat maakt het wel een beetje apart, dat een viervoudig
wereldkampioen het ook moet doen, terwijl hij eigenlijk baanrecords
rijdt. Dat klopt natuurlijk niet helemaal. Het zijn regeltjes,
Duitse regeltjes die ik niet kan buigen. Maar ik heb begrepen dat
er een comité komt voor dit soort type mensen die aan de
langeafstandsraces op de Nurburgring mee willen doen. Het kost je
een hele dag en dat gaat natuurlijk niet bij Max." Maar waarom moet
je überhaupt aan zo'n course meedoen? "De Nordschleife is het
droomcircuit. Op en neer, je vliegt met de auto, het is een circuit
van tussen de 20 en 24 kilometer, afhankelijk voor welke versie je
kiest. 180 bochten, zeg ik maar eventjes snel. Die moet je echt
leren kennen, dus ze willen niet dat mensen met een rijbewijs, een
instaplicentie, ineens met ons gaan meedoen. Dat is eigenlijk wat
het is." Beluister de hele podcast hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines